Re: Roger Beuckels
Geeft hij nog andere elementen aan dan diegene die ik hierboven vermeldde?
You are not logged in. Please login or register.
Bende van Nijvel → Andere Personen → Roger Beuckels
Geeft hij nog andere elementen aan dan diegene die ik hierboven vermeldde?
Volgens Bouten had Roger Beuckels de bijnaam 'Le gitan' omdat hij in een caravan woonde. Dus niet omdat hij een zigeuner was. Even verder koppelt hij Beuckels aan de moord op José Van den Eynde omdat die met zigeunerknopen zou vastgebonden zijn. Bouten is altijd al slordig geweest maar nu is het er echt helemaal over.
Maar hij is wel 100% zeker. Wat mag je nog geloven van iemand met een dergelijk beoordelingsvermogen?
Ik nodig iedereen uit om een zelfde boek te schrijven, met naam en toenaam van eenieder die betrokken zou kunnen zijn. Beuckels komt heus niet uit de lucht gevallen. Goed. Wie steek zijn nek uit?
Aan al diegenen die het boek gekocht hebben en gelezen en die het echt zo slecht vinden. Ik wil het overkopen. De twee fouten of slordigheden die gevonden zijn, zijn niet echt van cruciaal belang. Bij een andere bejubelde auteur heb ik een fout gevonden die een pak erger was. Het ging om de mogelijke moordenaar wiens naam verwisseld was. Ik heb de auteur, die aangehaald was op het forum een mail gedaan met de vraag zichzelf te corrigeren en kreeg als antwoord dat ik dat mocht doen. Ik heb het niet gedaan. Uit respect. 't is zoals Aubanel het zegt, als je 't beter kan, niet aarzelen, begin er aan.
Ik nodig iedereen uit om een zelfde boek te schrijven, met naam en toenaam van eenieder die betrokken zou kunnen zijn. Beuckels komt heus niet uit de lucht gevallen. Goed. Wie steek zijn nek uit?
Ik heb reeds academische werken geschreven over andere onderwerpen, maar beperk mij tot het beschrijven van wat we wetenschappelijk kunnen vaststellen. Bouten zegt iets 100% zeker te weten, terwijl hij daarvoor bijlange niet de nodige argumenten levert. Geheel toevallig zal hij financieel wel varen bij deze uitspraak. Is dat laatste werkelijk de moreel superieure houding?
Ik denk dat hij met Beuckels gokt. Maar soms gok je goed.
We doen niet anders dan citeren uit de boeken van Bouten! Bouten doet tenminste iets en voor het geld hoeft hij zeker niet te doen. Bouten wil het oplossen of heeft het mischien opgelost
Ik heb reeds academische werken geschreven over andere onderwerpen, maar beperk mij tot het beschrijven van wat we wetenschappelijk kunnen vaststellen. Bouten zegt iets 100% zeker te weten, terwijl hij daarvoor bijlange niet de nodige argumenten levert. Geheel toevallig zal hij financieel wel varen bij deze uitspraak. Is dat laatste werkelijk de moreel superieure houding?
Ik heb die academische boeken en artikels ook al geschreven, hoor. Maar onderzoeksjournalistiek is nu eenmaal geen wetenschappelijke discipline. Maar toegegeven, beste bkv, als academici kunnen we ons er wel degelijk behoorlijk aan ergeren wanneer een bepaalde auteur zijn informatie niet of onnauwkeurig verantwoordt. Daar heb je zeker een punt.
Waar haalde Bouten de naam Beuckels vandaan of maw wat waren zijn bronnen?
Het begint bij het verhaal van een Franse diplomaat, Claude De Kemoularia. Hij zou in 1967 een lang en belangrijk gesprek gehad hebben met een Belgische huurling met de naam Beukels. Die werkte als piloot voor de rebellen (Congo). Hij vertelde dat zijn opdracht was om het vliegtuig van Dag Hammarskjöld af te leiden naar het vliegveld van Kolwezi, waar een “influential European company executive” met hem zou spreken. Die man zou er de secretaris-generaal van de VN proberen te overtuigen om de onafhankelijkheid van Katanga te erkennen.
Beukels zei dat hij de piloot van het VN-vliegtuig vroeg om naar Kolwezi te vliegen. Toen die niet inging op de vraag, loste hij waarschuwingsschoten, maar hij zou per ongeluk het vliegtuig geraakt hebben, met een noodlottig gevolg. (De Belgische regering stelt dat ze in hun archieven niets gevonden hebben over hem. Dat is merkwaardig, want het wereldje van huurlingen was klein en er waren maar weinig piloten bij.) Dit verhaal werd opgenomen in het boek van Susan Williams.
In 2011 publiceert Susan Williams, onderzoekster aan de University of London, haar boek 'Who killed Hammarskjöld? The UN, the Cold War and White Supremacy in Africa'. Het boek is het resultaat van jarenlang onderzoek in archieven en van vele tientallen gesprekken met mensen die de zaak van ver of dicht gevolgd hebben. Williams publiceert veel nieuwe zaken en toont duidelijk fouten aan bij de onderzoeken in de jaren 1960. Ze geeft ook een indrukwekkend relaas van de koloniale geesten in die tijd. Getuigenissen van zwarte bewoners in de buurt die niet pasten in het plaatje van een ongeluk werden opzijgeschoven, blanke getuigenissen die wel van pas komen werden juist bevonden.
In 2014 besluit de VN een nieuw onderzoek op te starten. Othman herneemt in zijn verslag het verhaal uit het boek van Susan Williams:
Mohammed Chande Othman, gewezen toprechter uit Tanzania, krijgt de leiding van het nieuwe onderzoek. In september 2017 publiceert hij zijn rapport, 63 bladzijden lang, en onder meer gebaseerd op nieuwe bronnen van de VS, het VK en België. Zijn besluiten zijn heel relevant. Er is een “aanzienlijke hoeveelheid bewijsmateriaal” dat het vliegtuig neergehaald werd door een ander vliegtuig. De regeringen van de VS en het UK hebben in die periode ook radioverkeer onderschept en het openbaar maken van die opnames zou interessante zaken aan het licht kunnen brengen, zegt Othman.
Othman bevestigt de stelling van Williams dat de vroegere onderzoeken de getuigenissen van plaatselijke bewoners, die het hadden over een tweede vliegtuig en lichtflitsen in de nachtelijke hemel, veronachtzaamd hebben. Er was wel degelijk sprake van “white supremacy”.
In 2019 maakt Mads Brügger de film Cold Case Hammarskjöld. Hierover:
Regisseur Mads Brügger geeft het meteen toe, ergens aan het begin van de documentaire Cold Case Hammarskjöld: het zou kunnen dat hij de grootste doofpotaffaire ooit op het spoor is, of dat hij een compleet onzinverhaal najaagt. ‘In dat laatste geval: sorry.
Indien ik mij niet vergis was het deze laatste die vond dat het profiel van Beuckels het profiel was van de killer van de Bende van Nijvel. (Nadat ontdekt werd dat deze Beuckels geen piloot was.) Tja, misschien had Bouten beter hetzelfde gedaan als Brügger. Ik zal voor alle zekerheid ook hetzelfde doen, ik vermoed dat dit de bronnen waren van Bouten ivm Beuckels. (Zonder zijn boek gelezen te hebben, smiley.)
Bende van Nijvel → Andere Personen → Roger Beuckels