Er zijn best wat documentaires over het Heizeldrama. Het klopt wel dat er een ingang was waar amper controle op de tickets was (er was een getuige, een Italiaanse supporter die voor de camera had gezegd dat hij gewoon kon binnen lopen zonder dat iemand zijn ticketje vroeg of afscheurde.
Het bewuste vak Z was bedoeld voor neutrale supporters en de tickets daarvoor werden in België & Luxemburg verkocht. Nu is het zo dat België een grote gemeenschap van inwoners met Italiaanse roots heeft / had (regio Limburg, regio Charleroi en regio Luik vooral) en een deel van hen heeft mogelijk tickets doorverkocht aan familieleden in Italië. Een deel van de supporters in vak Z waren ook Belgen met Italiaanse roots uit gebieden als Limburg. In vak Z zaten daardoor een groot deel neutrale supporters die eigenlijk niet zo neutraal maar pro Juventus waren daardoor.
Ook is het zo dat er veel te weinig rijkswachters (en politie) aanwezig was toen de rellen begonnen. Degenen die er waren deden wat ze konden maar werden compleet overrompeld en de rijkswachtleiding talmde te lang om versterking aan te laten rukken. Wie echter de documentaires, live beelden, onderzoeken of verslagen er op nakijkt zal mijns inziens geen enkele indicatie voor een complot ontdekken. Ik vind zo'n insinuaties wel heel ver van de pot gerukt.
In Engeland heeft die ramp er bij voetballiefhebbers er wel hard op ingehakt. Niet enkel de Liverpool supporters maar eigenlijk gans de Engelse voetbalcultuur werden gebrandmerkt. Hun ploegen mochten 5 jaar geen Europees voetbal mee doen (Liverpool 6 jaar) en nadien moesten ze hun coëfficiënt van nul weer opbouwen (dus na die 5 jaar mocht er aanvankelijk slechts één ploeg Europees spelen).
Dat maakt, de stigmatisering, dat er heel wat Engelsen tot de dag van vandaag wel eens met complot theorieën omtrent die ramp af durven komen.
De auteur van deze complot theorie is ook een Brit meen ik. Sorry ik neem dit verhaaltje niet serieus. Als een auteur in een boek zo iets schrijft wel als lezer zou ik dan eerst proberen om de dingen die hij beweert te ontkrachten door feiten op te zoeken en te vergelijken met wat hij schrijft.
Daarnaast kan het natuurlijk dat er lokale hooligans in dat vak 2 zaten maar dat is absoluut geen bewijs, laat staan een indicatie, dat er een complot was. Daarvoor moet er een duidelijke correlatie zijn die ik alvast niet zie.
Wie de live beelden en de documentaires over het drama bekijkt zal ook zien dat de rellen overduidelijk veroorzaakt en gestart werden door Liverpool hooligans. Dus door Liverpool fans, en niet door hooligans of fans in vak Z. De Liverpool hooligans braken de hekken af en vielen vak Z aan in verschillende golven en met elke nieuwe aanval stoten ze verder door. Ontsnappende supporters werden geplet of vertrappeld, er was ook een muur die het begaf. Gruwelijke taferelen maar de schuld er voor lag zonder twijfel bij de Liverpool hooligans en bij niemand anders, er is niets in mijn ogen dat maar in de verste verte een complot suggereert.