21

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Ben wrote:

Mijn kameraad Luc Bennekens stond bovenaan de ladder, terwijl ik hem de affiches aangaf, blikt Mark Ghekiere 39 jaar terug in de tijd.

Ik snap niet waarom Mark dit zegt. Het was niet Luc Bennekens die op de ladder stond, Mark stond zelf bovenaan op de ladder.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

22

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Het wordt hier met de minuut beter; nu weet de forumbeheerder het beter dan de getuige zelf. Als het echt op die manier moet ben ik hier weg. Dat is nu de zoveelste keer Ben. Dat is toch niet ernstig niet meer.

Ik ben het beu, kotsbeu eigenlijk. Ik heb met hart en ziel gezocht naar de waarheid. En ja, ik heb ook contact gehad met deze Marc. Ik weet dus perfect waar hij precies stond en dat was aan de onderkant van de ladder, zijn vriend stond boven op de ladder. Maar zeg ik links zegt Ben rechts.

Ik denk dat ik mijn tijd nuttiger kan gebruiken dan steeds opnieuw te beginnen aan een discussie die nergens toe leIdt. En dat over een onderzoek dat al lang geleden tot resultaten had moeten leiden. Wij Vlamingen hebben discussie over wie waar stond op een f... ladder. Wij Vlamingen en Walen zijn beetgenomen door onze eigen regering en justitie.Kijk naar Italie, ik weet niet of ze daar ook een forum hebben maar daar weten ze ondertussen dat de Italiaanse versie van Bougerol en co geen spelletjes speelden of toch ten minste niet meer spelen. Daar heeft men de moed gehad te bekennen en de waarheid naar boven te brengen. Men kan een paard naar het water brengen maar men kan het niet doen drinken. Dat is de conclusie die ik vandaag trek. arrivederci.

23

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Als je de waarheid niet wilt weten, dan is het inderdaad een discussie die nergens toe leidt. Maar ik heb een idee, we zullen het eens aan Mark zelf vragen.

Vraag: Beste Mark, op 27 september 1985, zo rond 21u50, heb je een verklaring afgelegd bij een agent van de politie van Overijse. Je verklaarde toen dat je rond 20u20 aangekomen bent op de parking van het warenhuis. Weet je ook nog waar je stond toen de feiten begonnen?

Natuurlijk. "In het kader van de komende verkiezingen gingen wij affiches plakken op de muur van het grootwarenhuis. Ikzelf bevond me op de ladder terwijl mijn vrienden onderaan stonden om mij de plakbrieven aan te reiken nadat ze voorgelijmd waren. Een van hen was Luc Bennekens."

Vraag: Dat is duidelijk. Kan je je ook nog herinneren dat je een paar weken daarna, op 7 november 1985, een verklaring hebt afgelegd bij de Gerechtelijke Politie van Brussel?

Absoluut. Ik heb toen gezegd dat "ik deel uitmaakte van een groep vrienden die affiches aan het plakken waren ter hoogte van de ingang van de Delhaize. Ik stond op een laddertje toen mijn vriend Luc Bennekens ons een opmerking maakte."

Vraag: nog een laatste vraag. Heb je tegen de politie van Overijse of de Gerechtelijke Politie ooit gezegd dat je de dader herkend hebt?

Nee, ik heb zijn gezicht niet gezien. Vermits ik op de ladder stond, heb ik enkel zijn kleren, zijn wapen en zijn bivakmuts gezien.

(Disclaimer: het interview is fictief, de antwoorden zijn dat niet.)

En ja, het maakt heel veel uit of hij al dan niet op de ladder stond. Want als hij op de ladder stond, kon hij onmogelijk iemand herkend hebben. Daarnaast had de dader een bivakmuts op (zie zijn getuigenis van 27 september en 7 november 1985).

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Dus weer een verhaal dat de prullenmand in kan. Is de robotfoto van de man met het hoedje en de bril, de man die op bonkoffsky lijkt gebaseerd op zijn getuigenis? Het was eigenlijk al raar omdat volgens de getuigenissen de daders onherkenbaar waren. We zijn dan tenminste zeker dat die foto waardeloos is.

25

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Django68 wrote:

Is de robotfoto van de man met het hoedje en de bril, de man die op bonkoffsky lijkt gebaseerd op zijn getuigenis?

Nee, maar als je dan toch aan het opruimen bent, gooi die robotfoto dan maar ook ineens in de vuilbak (net zoals iedere tekening die gemaakt is op basis van hypnose). Er is een reden waarom die niet meer op de site van de speurders staat, maar daar kom ik snel op terug in het juiste topic.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Ik ga ervan uit dat Ben de info uit post 26 uit een primaire bron (p.v. van een indertijd afgenomen verhoor/verhoren heeft).

Rest vast te stellen dat - veel later afgelegde - verklaringen van Ghekiere in de pers en bij een paar auteurs van 'standaardwerken' eigenlijk het omgekeerde zeggen. Daar stond hij op de grond, Bennekens op de ladder. Hij voegt daar de stelling aan toe dat hij denkt een jeugdvriend die werkzaam was bij het SIE te hebben herkend en vermoedt dat deze hem om die reden zou gespaard hebben.

Straf.

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Losstaand van de hele consternatie; die mensen bedoelen dat wellicht niet slecht maar ik zou alle getuigenissen van mensen die iemand menen te hebben herkend tijdens een overval met een grote korrel zout nemen. Het is des mensen om te denken 'tiens, die deed me nu wel erg denken aan persoon X of Y uit mijn omgeving'. De realiteit is; het was donker, ze waren gemaskerd en België telt zo een tien miljoen mensen - als het al Belgen waren -; de statistische kans dat die persoon toevallig iemand is die je kent of gekend hebt is niet bijster groot. Kleine kanttekening; ik begin me elke dag wel meer af te vragen hoe groot deze bende wel was, wat de statistische kans ietwat vergroot.

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Spectator Of Life wrote:

Losstaand van de hele consternatie; die mensen bedoelen dat wellicht niet slecht maar ik zou alle getuigenissen van mensen die iemand menen te hebben herkend tijdens een overval met een grote korrel zout nemen. Het is des mensen om te denken 'tiens, die deed me nu wel erg denken aan persoon X of Y uit mijn omgeving'. De realiteit is; het was donker, ze waren gemaskerd en België telt zo een tien miljoen mensen -als het al Belgen waren-; de statistische kans dat die persoon toevallig iemand is die je kent of gekend hebt is niet bijster groot. Kleine kanttekening; ik begin me elke dag wel meer af te vragen hoe groot deze bende wel was, wat de statistische kans ietwat vergroot.

Grotendeels eens met wat je zegt, al is herkenning zeker niet statistisch absurd als je veronderstelt dat de daders bij bepaalde feiten hoogstwaarschijnlijk locals moeten geweest zijn (gezien hun kennis van de streek, de ligging van hun comfort zone en de taal die ze spraken). Misschien niet in bijvoorbeeld Aalst, maar mogelijk wel bij andere feiten.

Een bende kan inderdaad best groot zijn. Het is ook wat je een bende noemt natuurlijk. Het is niet alsof bendes met een strak georganiseerde structuur met lidmaatschap, lidkaarten en lidgeld werken. Het is een vage groep mensen. Samenstellingen veranderen bij wel meer bendes van misdaad tot misdaad, om praktische redenen, door opportuniteiten, omdat iemand sterft of de bak invliegt, enz. Kijk maar naar de bende van Baasrode, je had een soort 'vaste' kern rond Philippe De Staerke, en dan nog een heleboel randfiguren, en dan nog wat via-via contacten die af en toe eens meededen. Eind 1985 deden Van Esbroeck, Salesse, Papadopoulos en Robert De Staerke onder elkaar voort, terwijl Philippe De Staerke dan met andere gangsters zou zijn beginnen samenwerken. Waar begint en eindigt zo'n bende dan?

Idem bij de bende-Haemers. Dat was meer dan alleen Haemers, Lacroix, Smars en Bajrami. Ook de broers van Haemers en Lacroix, Marc Van Dam, de broers Zeyen, Jean-Pierre Halla, Philippe Lannoy, enz. kan je tot de bende rekenen. En dan had je nog 'hulpjes' zoals Achiel Haemers, Tyack, Vander Elst en ga zo maar door. Waar begint/eindigt de bende van Woluwe en waar de bende-Haemers?

29

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Xenophon wrote:

Ik ga ervan uit dat Ben de info uit post 26 uit een primaire bron (p.v. van een indertijd afgenomen verhoor/verhoren heeft).

Klopt, maar je hoeft het zelfs niet zo ver te zoeken. Het stond ook gewoon in de krant:

(…) Buiten reden enkele warenhuisbezoekers weg. Aan de blinde muur van het warenhuis was een CVP-plakploeg, die uit de derde provinciekandidaat Mark Ghekiere, zijn vriend Luc Bennekens (32) uit Overiijse, Rudi Van der Auwera en nog enkele anderen bestond, bezig verkiezingspropaganda aan te plakken. In de buurt van hen toerde Stefan Notté (14), eveneens uit Overijse, op de fiets in het gezelschap van twee vriendjes rond.

Op een bepaald ogenblik merkte het plakkersgezelschap drie vreemd uitziende mannen op. Ze hadden een zwarte kap en hoed op. “Wat zien die er raar uit”, moet Luc Bennekens gezegd hebben. Daar moet één van hen in het Frans geantwoord hebben: “Kom met me mee!” Luc Bennekens werd verplicht mee te gaan. (…) “De eerste die door de kogelregen getroffen werd, was het jongetje op zijn fiets”, vertelt ons een nog zeer aangedane Mark Ghekiere zaterdagnamiddag toen we hem opzochten.

Vermoedelijk reeds de jongen ongewild de gangsters voor de voeten. Van dat ogenblik af ging het volgens Mark Ghekiere, die op het ogenblik van de overval boven op de ladder stond snel. Luc Bennekens die onderaan de ladder postgevat had, was verdwenen. “Iedereen die nog op de parking vertoefde, rende in paniek weg”, gaat Mark Ghekiere verder. “We begrepen wat er aan de hand was en we zijn gevlucht om de politie van Overijse te verwittigen.”

Bron: Gazet van Antwerpen | 30 September 1985

Vanaf het boek "De Bende: een documentaire" wordt het verhaal plots anders:

(…) Op de parking vond de rijkswacht tenslotte ook nog het lijk van Luc Bennekens, een man van eenendertig jaar die affiches aanplakte voor zijn vader, CVP-gemeenteraadslid van Overijse. Luc Bennekens stond op het moment van de feiten op een ladder en werd waarschijnlijk afgemaakt omdat hij een te interessante getuige zou geweest zijn voor de onderzoekers.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

30

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Ben wrote:

Klopt, maar je hoeft het zelfs niet zo ver te zoeken. Het stond ook gewoon in de krant

Maar ook met logisch nadenken kan je tot die conclusie komen. De gangsters waren op zoek naar een gijzelaar. Als er vijf mensen voor je staan, waarvan één op een ladder, wie ga je dan meenemen? Degene op de ladder of één van de mannen die op de grond staat?

Ben wrote:

Vanaf het boek "De Bende: een documentaire" wordt het verhaal plots anders:

Voor zover ik het heb kunnen reconstrueren, wordt vanaf dat moment de foute versie gebruikt. Zowel door de getuige, als door de pers.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube