41

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Xenophon wrote:

Omdat een politieambtenaar met handen en voeten gebonden is aan de opdrachten die hij krijgt van parket of onderzoeksrechter. Mensen hebben daar een verkeerd beeld van en denken dat de politie zomaar van alles kan beginnen doen qua onderzoeksdaden. Maar zo werkte het niet en nu overigens nog steeds niet.

Je kan allerlei stellingen doen maar wetenschap kan allerlei - hier vaak boude - (veronder-)stellingen makkelijk weerleggen:

"De identificatieprestatie kan beïnvloed worden door de leeftijd van de ooggetuige. Jongeren en jongvolwassenen (17-40 jaar oud) hebben een grotere kans dan volwassenen van middelbare leeftijd (40-65+ jaar oud) om een dader correct te identificeren in een confrontatie en om een confrontatie met een onschuldige verdachte af te wijzen."

Lees bijvoorbeeld in dat opzicht eens Fitzgerald & Price (2015).

Het was en is dus ongegrond, onwetenschappelijk en erg koud én bot om aan de getuigenis van jonge mensen zoals David Van de Steen te twijfelen. Het is niet aan ons, 'Jan modaal' om aan zijn getuigenis te gaan twijfelen, maar aan het gerecht om ten eerste zorgvuldig het getuigenis te noteren en het nadien te gaan verifiëren.

Ben wrote:

Eigenlijk is hetgeen er direct of maximum een paar dagen na de feiten wordt verteld, het enige dat telt. Hoe meer tijd er over gaat, hoe minder betrouwbaar een verhaal wordt.

Ga je je mening dan ook wetenschappelijk onderbouwen? We zullen even in dit verband een stukje citeren uit Charman, Wells & Joy van 2011:

"Subjectieve zekerheid komt voor uit een innerlijk gevoel van hoe goed de aangewezen persoon overeenkomt met de herinnering aan de dader. Een getuige die zich de dader goed kan herinneren, zal de echte dader gemakkelijk kunnen aanwijzen bij een confrontatie, met een sterk gevoel dat die persoon overeenkomt met de herinnering aan de dader. In oneerlijk samengestelde selecties kan zelfs een getuige die zich de dader niet goed kan herinneren de verdachte aanwijzen.

Hierover dus:

Volgens Marc is hiervoor maar één verklaring. “Ik vermoed dat een van de daders iemand is uit mijn jeugdjaren. Zijn naam zal ik niet zeggen, want ik heb geen bewijzen. Maar het gaat om een jeugdvriend uit de regio Watermaal-Bosvoorde en Oudergem. Iemand die in die tijd deel uitmaakte van de groep Diane. Voor ik sterf zou ik dan ook graag weten of ik het bij het rechte eind heb. Ik ben aan het rondhoren of de man die ik voor ogen heb nog leeft, om eindelijk de waarheid te horen.”

42

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Tiens wrote:

Iemand die in die tijd deel uitmaakte van de groep Diane.

De man in kwestie heeft nooit deel uitgemaakt van de Groep Diane, hij heeft het wel geprobeerd maar is nooit toegelaten.

En zoals ik al heb uitgelegd lijkt het me praktisch onmogelijk - vanwege de plaats waar hij stond en de duur van de gebeurtenissen - dat Mark iemand heeft herkend.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

43

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Ben wrote:

Noch tegen de politie van Overijse, noch tegen de Gerechtelijke Politie van Brussel heeft hij dit gezegd.

Wij kennen zelfs rijkswachters die niet eens gezegd hebben tegen de Bendecommissie dat ze aanwezig waren tijdens de feiten in Overijse.

Over die rijkswachter werd dan gezegd dat hij dat niet wou zeggen ivm het opgelopen trauma maar als andere getuigen die ik slachtoffers noem iets niet zeggen dan zijn dat plots fantasten. Gelieve aub rekening te houden met het feit dat slachtoffers inderdaad een trauma opgelopen hebben.

"Slachtoffers reageren vaak niet zoals je zou verwachten. Er is heel veel onderzoek gedaan naar slachtofferschap en het brein. Die inzichten nemen we mee in de werking van Slachtofferhulp en in de vormingen die we geven aan andere professionals, zoals politiediensten en magistraten. Wat het precies betekent om slachtoffer te zijn en hoe iemand reageert, is afhankelijk van de fase waarin die persoon zit. Er treedt in die verschillende fases iets anders in werking in je brein. Het is bij verhoren bijvoorbeeld belangrijk dat politiediensten daar rekening mee kunnen houden.”

“Zo kan een slachtoffer dat in een schokfase zit, zich soms geen zaken herinneren die vanzelfsprekend zijn voor andere mensen zoals lengte, kleur ogen of haarkleur van de dader. Het kan zijn dat in een latere fase deze herinneringen wel terugkomen en dat het eerste verhoor daarom niet alle informatie bevat. Soms is dit frustrerend voor de politie omdat dit het onderzoek moeilijker maakt. Uitleggen wat trauma met een brein van een slachtoffer doet geeft hen inzicht in bepaalde gedragingen en zo kunnen ze slachtoffers op hun beurt ook beter ondersteunen.”

» www.caw.be

Qua inzichten in deze zaken zit jij precies ook nog in 1985. Sorry he dat ik dit zo cru stel maar ik vind dat jij even cru bent naar slachtoffers toe. Hetgeen hier boven uitgelegd werd noem jij fantaseren dus.

44

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

fenix wrote:

Wij kennen zelfs rijkswachters die niet eens gezegd hebben tegen de Bendecommissie dat ze aanwezig waren tijdens de feiten in Overijse.

Niet relevant.

fenix wrote:

Over die rijkswachter werd dan gezegd dat hij dat niet wou zeggen ivm het opgelopen trauma maar als andere getuigen die ik slachtoffers noem iets niet zeggen dan zijn dat plots fantasten.

Nergens zeg ik dat hij een fantast is. Ik duid alleen maar aan dat hij tijdens de overval op de ladder stond en hij dit nadien verandert. Daarnaast lijkt het me - gezien de gebeurtenissen - bijna onmogelijk dat hij iemand herkend zou hebben. Zeker gezien de dader een bivakmuts droeg.

fenix wrote:

Zo kan een slachtoffer dat in een schokfase zit, zich soms geen zaken herinneren die vanzelfsprekend zijn voor andere mensen zoals lengte, kleur ogen of haarkleur van de dader. Het kan zijn dat in een latere fase deze herinneringen wel terugkomen en dat het eerste verhoor daarom niet alle informatie bevat.

Daarom dat getuigen dus vaak twee of meerdere keren ondervraagd worden. In dit geval de avond zelf door de politie van Overijse en een paar weken later door de GP van Brussel. Twee keer wordt hetzelfde verklaard.

fenix wrote:

Sorry he dat ik dit zo cru stel maar ik vind dat jij even cru bent naar slachtoffers toe. Hetgeen hier boven uitgelegd werd noem jij fantaseren dus.

Dus de feiten zo goed mogelijk reconstrueren, is cru? Moeten we dan maar alles wat getuigen zeggen blindelings geloven? Indien ja, dan moeten we er dus bv. vanuit gaan dat de VW Golf in Aalst zowel vooruit als achteruit van de parking is gereden, want ja, er zijn getuigen die hetzelfde gezien hebben maar het tegenovergestelde verklaren.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Tiens wrote:

Je kan allerlei stellingen doen maar wetenschap kan allerlei - hier vaak boude - (veronder-)stellingen makkelijk weerleggen:

"De identificatieprestatie kan beïnvloed worden door de leeftijd van de ooggetuige. Jongeren en jongvolwassenen (17-40 jaar oud) hebben een grotere kans dan volwassenen van middelbare leeftijd (40-65+ jaar oud) om een dader correct te identificeren in een confrontatie en om een confrontatie met een onschuldige verdachte af te wijzen."

Lees bijvoorbeeld in dat opzicht eens Fitzgerald & Price (2015).

Kan allemaal goed zijn en ik trek dat ook niet in twijfel. Ik zeg alleen dat een politieambtenaar eerst een OPDRACHT moet krijgen vooraleer hij iets mag doen in - hier - een gerechtelijk onderzoek. Het zijn de magistraten die die opdrachten geven, de reactie van de officier was bijgevolg perfect normaal. Hij zal gebeld hebben met de OR en die zal gezegd hebben of hij of iemand anders dat verhoor moest doen. Heeft niets te maken met de leeftijd van David, het is gewoon de procedure.

46

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Ben wrote:
Tiens wrote:

Iemand die in die tijd deel uitmaakte van de groep Diane.

De man in kwestie heeft nooit deel uitgemaakt van de Groep Diane, hij heeft het wel geprobeerd maar is nooit toegelaten.

En zoals ik al heb uitgelegd lijkt het me praktisch onmogelijk - vanwege de plaats waar hij stond en de duur van de gebeurtenissen - dat Mark iemand heeft herkend.

En al die wijsheden heb jij in je schuif liggen terwijl je ons laat zoeken en je ons ondertussen denkt te moeten entertainen met feiten van bijvoorbeeld Nieuwenrode die in geen duizend jaar te maken hadden met de Bende. "Geef het volk brood en spelen."

47

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Vandaag in de schuif van Ben, de verklaringen van Mark Ghekiere in de Terzake-reportage uit 1996:

"Die bewuste dag waren wij hier aan het plakken voor de partij, samen met drie vrienden. En ik stond bovenaan de ladder. (...) Op dat moment zeg ik tegen mijn vrienden: “Kijk, die rare kerels komen eraan. Het is precies carnaval. Op die moment zag ik van boven op de ladder hoe ze Stefaan laffelijk afschieten. En toen vroeg die andere gangster aan tegen Luc: "toi, avec ton petit chapeau", die beneden aan de ladder stond en die hebben ze dan gebruikt als schild." (...)

"Aangezien we in groep waren, hebben we ons verdeeld. (..) Ikzelf ben op de steenweg gaan staan om hulp te roepen en Hugo is gaan proberen te gaan telefoneren om ook hulp te roepen. (...) Toen de gangsters weggereden zijn, zijn wij van de carwash terug naar binnen gegaan in de winkel en daar hebben we dan een ravage gezien. Ik ben terug naar buiten gelopen en dan zag ik een lijk liggen naast mijn wagen en naast een witte Ford Sierra. Naderhand is dat dan gebleken dat dat meneer Finné was. Dan heb ik met een kassierster die man omgedraaid om te zien of hij nog leefde en Hugo is daar dan bijgekomen en we zagen dat er niks meer aan te doen was en dan hebben we hem bedekt met een deken."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube