Re: Boek: Het complot van de stilte

Ik kan iedereen aanbevelen om 'Het complot van de stilte' van Hilde Geens te lezen. Het vergt enige doorzetting want in het begin zou je denken 'wat heeft dit er nu in godsnaam mee te maken' maar ze legt veel zaken goed uit en dan moet je weten dat ze over sommige aspecten zoals de rol van 'Asterix', de duikexpedities van Bouhouche, Bultot en Buslik en het bijzonder type luchtflessen die over heel de wereld rondreisden nog maar enkel de oppervlakte raakt.

Als mini-projectje (voordat ik me met 'de Bende' begon bezig te houden) heb ik een aantal jaar geleden vrij doorgedreven research gedaan over Albert Farcy, één van de protagonisten in haar boek. En over zijn familie. Als je analyseert waar die allemaal mee weggeraakt is en wie daarbij betrokken waren, ook in de magistratuur, dan val je van je stoel. En dat is geen ancient history: sommige zaken en constructies van Farcy werken door tot de dag van vandaag (of tenminste tot een dikke 2 jaar geleden, sindsdien volg ik het niet meer echt).

Re: Boek: Het complot van de stilte

Precies. Als zo iemand met een machtsmonopolie er een gewiekste concurrent bij krijgt en er een machtsstrijd ontstaat voor belangrijke contracten en lucratieve deals, kan het er wel eens lelijk aan toe gaan.