Over het eventueel zelf bellen van de daders naar de orde diensten:
Het is 3u50 wanneer op het commissariaat van Maubeuge de politieagenten van dienst een oproep ontvangen op de '17' van politiehulp.
Diegene die opbelt maakt zich niet bekend, hij meldt alleen dat er vlak bij hem, aan de andere kant van de place des Nations, iets ongewoons gebeurt. Het is niet uitgesloten dat boosdoeners in de kruidenierszaak Piot proberen binnen te geraken. Drie politieagenten begeven zich ter plaatse voor een routinecontrole. De agenten zijn op hun hoede, maar aangezien hun informant het telefoongesprek bruusk heeft afgebroken, vermoeden ze met een grappenmaker te maken te hebben.
Als je een bezorgde burger bent die midden in de nacht de burgerzin heeft om te bellen naar de ordediensten vraag ik me af of je het op zo'n manier zou doen. Vooral het bruusk afbreken van het gesprek strookt volgens mij niet met een bezorgde burger. Ook de vage info die de beller heeft, hij meldt: vlakbij verdachte handelingen. Dat zal dan voor het inslaan van de ruit zijn vermoed ik dat er gebeld is, anders had de beller die vlakbij was dit wel duidelijk gemeld.
Er is ook nog het feit dat ze (wat Kristof hierboven aanhaalt) de telefoonkabel doorknippen, wat duidt dat ze toch met telefoneren in hun hoofd zitten. Je moet er maar aan denken, en wat is het nut van het doorknippen daar? Tevens hebben ze bij latere feiten ook steeds de telefoonkabels doorgeknipt en bij vele van hun misdaden hebben ze de telefoon gebruikt om speurders weg te lokken of op het verkeerde been te zetten en ook om getuigen te intimideren.
Ik twijfel er heel sterk aan dat het een bezorgde burger zou geweest zijn.
De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.