Over het doel is het voor ons forumleden gissen. Maar de diefstal kan misschien iets meer vertellen over de daders in '82. Het is immers opvallend dat ze de Austin ongemaskerd stelen, alsook nog andere feiten in de begin periode, en de diefstal in Maubeuge wel gemaskerd doen. Ook de Santana een nieuwe op de markt zijnde wagen.
Voor wat heeft de wagen voordien tussen 10 mei en 30 september '82 gediend? Is hij gebruikt voor de overval te Perk? Of werd hij als smokkelwagen gebruikt, want de daders zijn niet zomaar van Brussel naar Maubeuge gereden denk ik. Marcel Castris was ook bekend in Maubeuge, heeft het iets met het NDB-dossier te maken en zijn het opgejaagde dealers die wraak willen nemen, zie ook het weegschaaltje in de Santana? Tevens Dinant is vlak na het einde van het NDB-proces.
Ook de combinatie van de onduidelijk telefoon, waardoor de agenten niet goed voorbereid waren. Ik twijfel sterk aan de goede bedoelingen van de beller, ik vind het ook onlogisch dat die niet gemeld heeft dat ze met de wagen waren.
Een anoniem telefoontje komt toe in het lokale politiecommissariaat. Er wordt melding gemaakt van de diefstal die aan de gang is.
Het is aan de voorzijde waar ingebroken is waar de Santana stond, dat de beller die niet meldt vind ik raar. De beller zal toch ook wel geweten hebben dat het politiebureau op wandelafstand was, en dat een achtervolging te voet niet ideaal is.
De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.