Tru Dat wrote:Ik blijf het idee houden dat de eerste golf van diefstallen en overvallen door kleine criminelen, zelfs marginale, boeven gedaan werden. Je kan Zucker niets verwijten vind ik.
Alles wijst daar op. De eerste reeks draagt ook zeker niet de handtekening van een Bouhouche. Alle feiten waarvan we zeker weten dat Bouhouche erachter zat, werden veel professioneler voorbereid en uitgevoerd.
Hoewel er argumenten zijn om te geloven dat het in de tweede reeks misschien om andere motieven of bendeleden ging, zijn er toch ook overeenkomsten die bij mij in herinnering roepen wat Eddy Vos ooit uitlegde. Hij beschreef hoe de bende gegroeid kan zijn in het geweld. Omdat ze er steeds mee wegkwamen, gingen ze ook grotere risico's nemen.
Dat is een verschijnsel dat je vaak bij criminele bendes ziet. Ze verleggen steeds hun grenzen. Het grote verschil met andere bendes was dat deze een kerel in hun midden hadden die volkomen zot was en genoot van het moorden.
Een link tussen de inbraak in Maubeuge en de Becker-clan is niet onmogelijk. Becker is kort na Temse herkend door getuigen. Als dat kort na de feiten gebeurt, heeft dat veel meer waarde dan al die zogenaamde identificaties die we jaren later zagen.