Misschien had niemand iets verdacht gevonden aan deze overval als het anonieme telefoontje er niet was geweest. Dit is een belangrijk element in dit verhaal. Deze persoon belt om 3u50 naar de politie om te melden dat er iets verdacht gebeurd in de kruidenierswinkel Piot. Dit is een kroongetuige. Als deze persoon een inwoner van Maubeuge was, is hij waarschijnlijk blijven kijken vanachter zijn raam om te zien wat er nog allemaal gaat gebeuren (zou ik toch doen). Tot op heden is deze persoon (voor zover ik weet) echter nog niet gevonden.
Deze persoon belt dus naar de politie, maar komt nadien niet naar voren? Zever, zeker als je weet dat op amper vijftien meter van de winkel een telefooncel staat! Als iemand een goede verklaring heeft voor het feit waarom deze persoon wel de politie belt maar daarna niet naar de politie stapt met zijn verklaring, dan hoor ik het graag. Tot dan blijf ik erbij dat de gangsters zelf de politie hebben gebeld. Moest dat anoniem telefoontje er niet geweest zijn, dan hadden de gangsters in alle rust hun wagen kunnen volladen met flessen en thee voor hun mega-feest, was er nooit een schietpartij geweest en was dit feit nooit aan de andere feiten van de Bende gekoppeld.
De winkel was in die periode gesloten omdat de uitbaters op vakantie waren aan de Cote d'Azur. Maar blijkbaar was Maubeuge in die periode een doods stadje omdat toen bijna iedereen gelijktijdig op vakantie was. Dit vond ik op het forum van onze franstalige vrienden:
"En Août, il n'y a personne! Il faut reconstituer le contexte de l'époque, ville ouvriére, laborieuse, où les commerçant partent en congé tous quasiment au même moment, comme d'ailleurs le reste de la population. Il n'y a rien d'intriguant dans tous cela."
Op hetzelfde forum vond ik ook de stelling dat Maubeuge in die periode een draaischijf was voor wapens en drugs van de bende van Marcel Castris.
Hestur wrote:Mogelijke inbraken waarbij niet werd geschoten, werden niet als Bende-feit geklasseerd, sterker nog, we kunnen feiten praktisch enkel als bende feit klasseren, als er geschoten werd. We hebben mogelijk een vertekend beeld van de misdaden die de Bende ondernam.
Ik vermoed dat de onderzoekers wel gezocht hebben naar inbraken en overvallen die mogelijk gepleegd werden door de Bende van Nijvel maar wegens gebrek aan bewijs niet gelinkt kunnen worden aan de Bende. Tot op heden staan enkel de gekende feiten op hun website, dus dit blijft een dood spoor. De Bende ging ook altijd gewapend op stap, waardoor ook de kans stijgt dat er effectief geschoten wordt. Ik denk dus niet dat er nog feiten zijn die door de Bende zijn gepleegd (al sluit ik het natuurlijk niet uit).
Daarnaast heb je natuurlijk ook de vingerafdrukken waar ik hierboven naar verwijs. Als de vingerafdrukken echt van de Bende zijn, dan droegen ze waarschijnlijk geen handschoenen en dan zullen ze dat ook niet gedaan hebben tijdens andere inbraken (als die er al zijn). Daardoor is de kans groter dat hun vingerafdrukken in één of andere database zitten, maar dat is niet het geval.
noorderling wrote:Terwijl die ene of die twee personen naar de juiste producten zochten, was de bende kwetsbaar. Zou bv. degene die op wacht stond zijn neergeschoten, dan had de gene die binnen was een groot ontsnappingsprobleem. Juist de boodschappen tonen mij aan, dat het geen hinderlaag is geweest. Dan zouden ze alleen hebben gewacht.
Ze waren net niet kwetsbaar omdat er iemand op wacht stond. Zouden gewone overvallers die snel wat koffie, thee en wijn willen pakken er aan denken om een wachtpost voor de deur te zetten? Kwetsbaar betekent dat je met z'n allen de koffer bent aan het inladen en er opeens een politiepatrouille verschijnt. Dat was hier duidelijk niet het geval: er stond een gewapende persoon buiten, klaar om op iedereen te schieten.
En dan nog dit: op de website van de onderzoekers staat het uur van de overval: namelijk 3u25. Maar in alle bronnen die ik kan vinden, staat dat de politie werd gebeld om 3u50. Ik vraag mij af wat er gebeurde om 3u25: het begin van de inbraak of het telefoontje naar de politie?
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
twitter |
YouTube