Re: Nog een theorie
Ja en neen
Kan jij mij bijvoorbeeld uitleggen waarom de overval van de Ratz kazerne in Viesalm, de wapenroof in de kazerne van Etterbeek, de aanslag op majoor Vernaillen geen bendefeiten waren maar de overval op een kruidenierswinkel in Maubeuge wel. En laat ons de wapens vergeten die deze feiten linken want daarvan is achteraf gebleken dat de analyses niet klopten.
Er zijn niet enkel de wapens, ook de wagens (vb. Maubeuge).
Eén van de vele vragen die ik me stel (en waar ik dus geen antwoord op heb) is hoe het komt dat de wapens van bij het SIE die zoals we nu weten door Bouhouche en co gepikt werden nooit voor zover we weten gebruikt werden bij de 'klassieke' bendefeiten (ik maak effe abstractie van de MP5SD-tekening uit Aalst). Als ik zou moeten kiezen tussen een quasi onbruikbare Ingram en een MP5, ik zou het wel weten.
Waar ik persoonlijk van overtuigd ben is dat er niet zoiets was als één 'bende'. Hoogstens zijn er clusters van feiten. Meest raadselachtig vind ik persoonlijk nog steeds de overval bij Dekaise. Beersel en Anderlues waren m.i. afleidingsmanoeuvres.
En inderdaad, we weten niet hoeveel feiten er misschien nog waren die niet op het conto van 'de bende' staan maar waar dezelfde personen en/of wapens bij betrokken waren maar misschien geen doden vielen of niemand betrapt werd bij de inbraak.