Oei ... en ik dacht net met nog een volgens mij niet onmogelijke theorie af te komen.
Stond er op de militaire luchthaven van Melsbroek die noodlottige dag van Aalst een vliegtuig klaar richting Israel?
Dit gegeven komt natuurlijk niet uit mijn brein maar uit het brein van iemand van het Front de la Jeunesse, een zekere Patrick Cocriamont. Hoe betrouwbaar of onbetrouwbaar die man is kan ik jullie niet zeggen. Ik neig eerder naar redelijk onbetrouwbaar maar acht het niet onmogelijk.
Ik dacht dit hier niet te brengen maar hoorde vandaag de Joodse gemeenschap roepen om meer militairen in de straten. De angst is dus groot. Ik wil mij niet uitspreken over het feit of dit terecht of onterecht is. Anderzijds is de oorlog in Israel nog niet goed begonnen en de Amerikanen schieten al ter hulp.
In diezelfde jaren 80 was het geen groot geheim dat de Amerikanen zeer sterk aandrongen op een betere beveiliging van België.
Ik ben eens gaan terugkijken naar een aantal aanslagen begin jaren 80 en pikte er deze uit:
"25 Juli: De attaché van de Israëlische ambassade in Brussel, Yosef Halachi, wordt doodgeschoten. OAN eist de aanslag twee dagen later op.
27 Juli - Antwerpen: De Palestijn Said Al Nasr - van de Aboe Nidal-organisatie - gooit een granaat naar een groep Joodse schoolkinderen, daarbij komt 1 persoon om het leven en raken 20 anderen gewond. In 1991 werd Said Al Nasr aan Libië voor een ontvoerd Belgisch-Frans gezin geruild.
13 Oktober: Opzettelijke brandstichting van de lokalen van de Mouvement Contre le Racisme, l’Antisémitisme et la Xénofobie (MRAX). De aanslag wordt niet opgeëist."
Anderzijds las ik ook dit:
"Pour le juge Imposimato (juge antimafia), les tueurs du Brabant Wallon sont de même nature que les responsables des attentats de Bologne. Curieusement des militaires israéliens ont quitté la Belgique par l’aéroport militaire de Melsbroek le soir de la dernière attaque de Magasins qui firent plusieurs morts, dont des enfants.
En dit als mogelijke uitleg:
Renforcé des gouvernements amis et l’OTAN. Seuls deux pays entraînent des soldats (forces spéciales) à attaquer en voitures civiles : les USA et Israël. Ce type « d’action » ne pouvait être fait par un état membre de l’OTAN, car trop de comptes à rendre aux alliés, si les exécutants de ces attaques furent découverts et que l’affaire fut publiée dans la presse. L’armée d’Israël ne faisant pas partie de l’OTAN n’a de compte à rendre à personne d’autre qu’a son gouvernement. Ici aussi, lorsque je parle de l’armée Israëlienne, il s’agit de personnes faisant partie de groupes discret et complotistes au sein de Tsahal ou du Mossad. Les objectifs, la structure et les pouvoirs du Mossad sont exemptés de toutes les lois constitutionnelles de l'État.
Beide pistes, zowel die van de Nato als die van de Mossad liggen heel gevoelig heden ten dage. Maar we kunnen niet ontkennen dat beiden wel degelijk belangen te verdedigen hadden. Ik wil mij verder ook niet uitspreken over economische en andere belangen. Maar kan me wel indenken dat men België als een onveilig land beschouwde. Een ruk naar rechts en een verhoging van de budgetten voor de veiligheid zou dus iedereen goed uitkomen.
Zelf veroordeel ik elke vorm van agressie van wie dan ook en waar ook. En moet ik gelukkig ook niet afwegen of ik 28 mensen moet opofferen om er 28000 te redden. Ik zou die afweging niet kunnen maken.