Re: Aalst: 9 November

De feiten van vannacht in Brussel doen helaas terug denken aan de aanslag in Aalst op 9 november 1985. Een bende die zomaar onschuldige mensen in een zaak dood schiet, terwijl ze het op de zaakvoerders zelf heeft gemunt. Het enige punt waar ik het eens ben, is dat we zijn beetgenomen als we denken dat de Bende van Nijvel is gestopt na 1985. Er zijn vandaag x-aantal van die Bendes en het probleem is alleen maar groter en mondialer geworden.

1,242

Re: Aalst: 9 November

De schietpartij in Brussel is in niets te vergelijken met de daden van de Bende van Nijvel, behalve dat er onschuldige slachtoffers gevallen zijn. Het grote verschil is wel dat het hier - sorry voor de misschien harde en respectloos klinkende waarheid - om collateral damage gaat, terwijl de bende doelbewust mensen bruut vermoordde. En of die het op de zaakvoerders had gemunt is ook lang niet zeker.

1,243

Re: Aalst: 9 November

Dossier Bende van Nijvel: dit detail in Aalst kan cruciaal zijn - 'We moeten de daders zoeken tot de laatste seconde'

Vrijdag 9 november 1985 13.30 uur. In het bos La Houssière worden cheques gevonden die twee maanden eerder werden buitgemaakt bij de overval op de Delhaize in Overijse

18.45 uur. Getuige Emile Wauters ziet op de E40 tussen Groot-Bijgaarden en Aalst een zwarte VW Golf rijden die van dichtbij gevolgd wordt door een beige Mercedes met gele nummerplaat en zwarte letters. In beide voertuigen zitten drie personen.

18.55 uur. Bij de lokale radio MiAmigo wordt een verzoekplaat aangevraagd: 'Te voet naar Scherpenheuvel' van de Marlets. Van de Bende van Hofstade voor de Bende van Nijvel. De plaat moet ten laatste om 19.15 uur worden gedraaid, wat ook gebeurt.

De ‘overval’ in Aalst start. Doel van de operatie: liquidatie van de familie Van de Steen. De rest is bijzaak. De familie van David wordt ook eerst beschoten. Dan pas volgt de ‘overval’.

Te Aalst werden ook Dirk Nijs (27) en dochter Els (9) neergeschoten door de Bende.

Dirk Nijs zat met zijn negenjarige dochtertje Els in de auto op de parkeerplaats toen hij de daders zag aankomen. Hij probeerde uit te stappen, maar de daders doorzeefden de auto met bijna dertig kogels.

Dirk en Elsie waren aan het wachten op de echtgenote van de man die boodschappen deed.

Een niet genoemde broer van Dirk in de media (allicht Kris,td): “Mijn broer is neergeschoten met een kalasjnikov ofzo, met een geweer waar verschillende kogels inzaten, en daar is de exacte plek waar mijn broer is overleden. De wijze waarop is gruwelijk geweest. De wijze waarop ze hebben geschoten is niet zomaar èèn keer schieten en die persoon is dood, nee het is echt razernij!”

Belangrijk: Nijs en zijn dochter werden beschoten na de overval. Bij het buitenlopen schoot de overvaller (opnieuw) op alles wat bewoog.

Concreter: uit de richting van hun vluchtweg vandaan, in de uiterste hoek van de parking, loste één van de daders een moordend salvo doorheen de achterruit van de BMW van Dirk Nijs. Hij werd net als zijn dochtertje, dat bij hem in de auto wachtte, op slag gedood.

“Ik zat ook in mijn auto, toen ik die gangsters schietend zag binnengaan”, vertelde een man. “Mijn zoontje van twee zat bij mij. Ik heb me samen met hem neergelegd in de auto en niet meer bewogen”. Deze man stond nog dichterbij het warenhuis, dan de nadien vermoordde Dirk Nijs. De man verroerde zich pas toen de politie naast zijn auto verscheen.

Een getuige: “Op dat moment kwam de derde moordenaar tevoorschijn, de langste, ook met capuchon, in een donker leren jack, gewapend met een groot geweer en schietend op alles wat beweegt. Hij schoot op een auto waarin Dirk Nijs en zijn dochter Elsie Nijs, 9, zaten. Ze wachtten op mevrouw Nijs, die nog in de Delhaize zat. De 'reus' schoot alle kanten op, door de ijzeren deur, op de muren en in een Delhaize-bord dat wapperde in de wind.”

De reus beschiet dus ook de auto van Dirk Nijs. Hoorde de reus de motor draaien van de auto van Nijs of eventueel de autoradio?

Volgens Christine Nijs, die haar broer en nichtje verloor bij de aanslag op de Delhaize in Aalst, is het onderzoek naar de Bende van Nijvel al van in het begin foutgelopen. Het feit dat de zaak niet meer kan verjaren, stemt haar wel nog een beetje hoopvol. "Ik denk dat er ooit nog wel iets gaat komen, maar daders zullen niet meer gestraft worden", klinkt het vandaag volgens Belga.

"We voelen ons niet goed bij dit nieuws", reageert Nijs nadat het nieuws bekend werd gemaakt dat het onderzoek naar de Bende van Nijvel wordt stopgezet. “Ik voel woede opkomen en het onrecht is zodanig groot dat er zo weinig mogelijkheden zijn om iets te doen. We kunnen nu zelf nieuwe onderzoeksdaden aanbrengen, maar is dat wel aan ons?”

Volgens Nijs zijn er doorheen de jaren "te veel verschillende onderzoeken" geweest en hebben te veel verschillende teams aan de zaak gewerkt, waardoor de doorstroom van informatie niet altijd even vlot verliep. "Ook in het begin is veel informatie verloren gegaan en zijn te weinig onderzoeksdaden gesteld. Ik heb gezien welke onderzoeksdaden er bij mijn familie zijn verricht, die waren heel summier."

"Ik, en vele slachtoffers, hebben nog steeds het gevoel dat het dossier werd beïnvloed en dat sommige dingen niet mochten uitkomen. Ik denk dat er ooit nog wel iets gaat komen, maar gevolgen zullen dan niet meer mogelijk zijn. Niemand zal hiervoor ooit worden gestraft", klinkt het verder.

De zaak wordt gesloten, maar achterlaten kan Nijs dit alles niet volgens Belga. "Mijn heel leven is kapot hierdoor. Van al de slachtoffers en nabestaanden die ik ken, weet ik dat hun leven zwaar is beïnvloed door wat er is gebeurd. Dit is een zuur einde", besluit ze.

Begin november 2019 was er nog een incident in verband met het graf van Dirk en Els, doorgaans Elsie genoemd. De stad Aalst zette immers een bordje naast het graf van de slachtoffers met daarop de boodschap: ‘Vernieuw de concessie, of het graf verdwijnt.’

"Als je het graf zo aantreft, is dat voor mij een grote ontgoocheling", verklaarde Hans Nijs, broer van Bende-slachtoffer Dirk Nijs toen. “Dat bordje kwetst mij. Het graf maakt voor mij deel uit van het verwerkingsproces, dat voor mij helemaal nog niet afgelopen is. Ook na meer dan 30 jaar zit dat nog altijd in mijn hoofd. Voor mij is dat een kaakslag als ik bij dat graf een bordje zie staan waarop staat geschreven: die dag wordt dat hier ontgraven.”

De overval op de Delhaize in Aalst liet diepe wonden na. “Veel families zijn geraakt door de overval”, vertelde Marie-Jeanne Callebaut eerder. ‘Drie mensen van de familie van David. Ook Marie-Jeanne Mulder liet daar het leven. Dirk Nijs en zijn dochtertje stierven op de parking en ook een meneer De Smedt uit Lede. Ook Jan, de vader van mijn kinderen, lag op de parking.” Nog zeven andere mensen raakten bij de overval gewond.

De familie Nijs zat in een zwarte BMW “Alpina” - nummerplaat EKK 892, de BMW met stukgeschoten achterruit waarin de lichamen van Dirk en Elsie Nijs werden gevonden. Volgens een verklaring van Walter Demoerloose was hij het die de wagen als eerste vond, de motor zou nog gedraaid hebben. De wagen stond in een gedeelte van de parking die een soort inham vormde; stond als laatste uiterst rechts in de rij, rechts van de wagen is een muur.

Opmerkelijk: de zwarte BMW stond naast de Volvo van de familie Van de Steen geparkeerd (zie foto onder - bron screenshot NOS). Het is een belangrijk detail, zeker als je het doel van operatie-Aalst kent. (lees verder onder foto)

Bron: P-magazine | Thierry Debels | 28 Juni 2024

1,244

Re: Aalst: 9 November

fenix wrote:

De ‘overval’ in Aalst start. Doel van de operatie: liquidatie van de familie Van de Steen. De rest is bijzaak. De familie van David wordt ook eerst beschoten. Dan pas volgt de ‘overval’.

Zoals ik hier schreef, was Georges De Smet het eerste dodelijke slachtoffer.

fenix wrote:

Belangrijk: Nijs en zijn dochter werden beschoten na de overval. Bij het buitenlopen schoot de overvaller (opnieuw) op alles wat bewoog.

Fout: Nijs en zijn dochter werden vermoord voordat de daders het warenhuis binnen gingen.

Om Thierry Debels even zelf te citeren:

Dossier Bende van Nijvel: journalisten van klassieke media vertonen vooral schrijnend gebrek aan kennis - en dat is begrijpelijk

Ben wrote:

Op 7 november 1985 ziet een jongen in Opwijk een donkergrijze VW Golf en een Mercedes. Beide auto’s rijden snel en in de VW Golf zitten vier personen. De Mercedes heeft een Nederlandse nummerplaat. De jongen schrijft van beide auto’s de nummerplaat op, dat was blijkbaar een hobby van die jongen.

De Belgische nummerplaat die op de VW Golf hangt, staat niet geseind als gestolen maar zorgt - toevallig? - voor een directe link met de Auberge du Chevalier.

Ik zie dat advocaat  Kristiaan Vandenbussche dit verhaal vandaag ook aanhaalt:

Eén van de sporen die de speurders naast zich neergelegd hebben en die de advocaat nu opduikelde is de verklaring van een vader uit het Aalsterse. “En daar wil ik wel al wat toelichting over geven. Die man had een zoontje en die als hobby had om alle auto’s die in de straat passeerden te noteren in een schriftje: merk en nummerplaat. Laat hij nu net die dag beige Mercedes en de antracietkleurige Golf zien passeren hebben waarmee later op de dag de overval gepleegd is. Van die Golf en van die Mercedes heeft hij de nummerplaat genoteerd”.

Drankenhandel

“De auto’s waren eerder op de dag, rond 17 uur, gepasseerd aan hoge snelheid. De nummerplaten waren nog niet vervangen door valse, wat ze later zouden doen. De nummerplaat van de Mercedes, een Nederlandse, is niet volledig – “Omdat hij ze te snel reden” – maar die van de Golf stond ingeschreven op naam van een drankenhandel in het Brusselse, het was een firma-auto eigenlijk. Die drankenhandel is ook genoemd in het dossier omdat ze valse facturen uitschreven op naam van Robert Becker, een zigeuner die een boevenbende had en meermaals in het dossier genoemd”.

“Ik heb het zoontje van toen gecontacteerd. De man is nu 49 jaar. Hij had dat schriftje nog steeds, met de nummerplaat netjes genoteerd. Hij is er ook van overtuigd dat hij toen iets belangrijks gezien heeft: ‘in de auto zaten ongemaskerde ruige individuen’, zegt hij me. Maar hij is nooit ondervraagd. De speurder die dat moest doen weigerde dat te doen ‘omdat het jongetje maar tien was’. Tja. Overigens die speurder is één van de twee politiemensen die later in opspraak gekomen is en die nu verdacht wordt van het saboteren van het onderzoek”.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

1,245

Re: Aalst: 9 November

Als Georges de Smet de eerste was die stierf, hoe komt het dan dat DVDS en zijn familie geen geweerschoten hoorden voordat ze zich tot de moordenaars wendden? Ook schrijft hij in zijn boek: "we horen iemand ons roepen".

1,246

Re: Aalst: 9 November

Ben wrote:

“Overigens die speurder is één van de twee politiemensen die later in opspraak gekomen is en die nu verdacht wordt van het saboteren van het onderzoek”.

Hoe zou het nu eigenlijk zitten met dat dossier aangaande de manipulatie van het onderzoek?

Re: Aalst: 9 November

Laat Vandenbussche dan alstublieft de kentekens van die auto's naar buiten brengen. Dank u!

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

1,248

Re: Aalst: 9 November

Die zaak is momenteel aanhangig bij de K.I.B. van Mons (Bergen). Op basis van de elementen in dat gedeelte van het dossier zal de K.I.B. beslissen of de onderzoeksrechter al dan niet bijkomende onderzoeksdaden dient te stellen.

1,249

Re: Aalst: 9 November

pyrénéen wrote:

Als Georges de Smet de eerste was die stierf, hoe komt het dan dat DVDS en zijn familie geen geweerschoten hoorden voordat ze zich tot de moordenaars wendden?

Ik weet niet waarom ze de schoten niet hebben gehoord. Ik kan alleen maar zeggen wat er gebeurd is: ze hebben geprobeerd om Georges de Smet als gijzelaar mee te nemen. Hij weigerde echter om zomaar mee te gaan en werd daarom vermoord. Daarna is de bende verder gewandeld naar de ingang van het warenhuis, waar op dat moment de familie Van de Steen naar buiten kwam.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

1,250

Re: Aalst: 9 November

Mij lijkt dit geen plausibele uitleg. Het kan haast niet anders dan dat ze de schoten zouden gehoord hebben want die waren blijkbaar hoorbaar tot in café Corner. Wie zou er dan richting schoten lopen?

Trouwens Ben, je hebt wat dit betreft een paar keren geschreven "Fenix wrote" terwijl ik gewoonweg een artikel uit P-magazine publiceerde. Fenix wrote dus niets