Goed, met het risico dat ik als AI of ChatGPT adept wordt gezien, wat niet zo is:
Laat ik beginnen met de waarschuwingen: je kunt ChatGPT niet zomaar gebruiken, het is gevoed met heel het internet en dus ook de rotzooi die er te vinden is. Dus je vindt er geen waarheid als je blind gaat zoeken zonder richting te geven. Maar dan nog, als je dat wel doet moet je oppassen met wat je vindt en controleren waar het vandaan komt (ja, je kunt gewoon om bronnen vragen).
Waarom dan ChatGPT en niet Microsoft of IBM (ik meen dat jij het daarover hebt edd, ik heb iemand gekend die daar in het programma voor opsporing heeft gewerkt). Die zijn op dit moment niet goed genoeg. OpenAI (chatGPT) heeft hun model jarenlang getraind op het gehele internet en daar licht ook de kracht. Het is het beste Large Language Model op dit moment, maar als er een andere beter is ook prima, het gaat om de effectiviteit.
Waarom ik er zo in geïnteresseerd ben is met name dat het een getraind model is dat je op andere bronnen kan zetten. Al het werk is gedaan, nu zou je het kunnen gebruiken. Helpt ons dat nu? Nee want er is geen toegang tot het dossier van de Bende van Nijvel. Maar als er nu niets mee wordt gedaan dan ben ik er van overtuigd dat de historici en criminologen van de toekomst dit wel gaan gebruiken om onderzoek te doen, en natuurlijk steeds de betreffende bronnen op te diepen (wat dus kan).
Waarom ik op dit moment minder vertrouwen heb in specifiek ontwikkelde AI tools, is dat daar is over nagedacht door mensen, en dus zijn er afwegingen en beslissingen gemaakt die misschien minder optimaal zijn, maar dat is een aanname.
Ik weet dat we hier nu niets kunnen, maar ik zou verwachten dat nieuwe mogelijkheden met open armen worden ontvangen. Maar als de sfeer is, heeft geen zin, kan niet, lukt niet dan wordt het nooit wat natuurlijk.
Daarnaast heb ik al meerdere malen gelezen op het forum dat het goed is om boeken te lezen. Mijn vraag is dan, waarom al die boeken lezen als die al 40 jaar ook niet hebben geholpen om het mysterie op te lossen? Ik heb nu Beetgenomen, een documentaire, loden jaren, bendes achter de bende en het ratten kwartier gelezen. Stuk voor stuk goede boeken en zeer verhelderend moet ik zeggen. Maar wat heeft het lezen van nog meer boeken dan voor nut? Dan kan je toch beter een samenvatting lezen? Maar als er tips zijn houd ik mij aanbevolen, iets echt goeds wil ik van a tot z lezen.
Hetzelfde geldt voor het forum. Er staat fantastische informatie op maar ook een hoop herhaling en soms onzin. Waarom niet een tool gebruiken om dit samen te vatten om de informatie sneller tot je te kunnen nemen?
Uiteindelijk is het het resultaat dat telt, en niet hoeveel tijd je steekt in het opdoen van kennis.
Ok nu houd ik erover op, beloofd. Alleen als ik nog iets concreets heb te posten ver AI (een vertaling of zo) dan zal ik dat doen :-)
Fijne avond allemaal.