Re: Philippe De Staerke
Ik heb jammer genoeg geen antwoord op uw vragen. Maar ik kan misschien wel bijtreden in de "Waarom 28 ipv 30". Naar wat ik gelezen heb, heeft RDJ reeds contact gehad met Philippe De Staerke vóór Aalst (natuurlijk in een andere context) of kende hij Philippe De Staerke toch van zien of horen zeggen. Binnen het zigeunermilieu zal er waarschijnlijk ook wel gepraat worden. De kans is dus vrij groot dat RDJ weet hoe De Staerke eruit ziet.
Dat hij op het moment van de belaging doorhad dat zijn belager mogelijks zigeuner was, kunnen we niet echt uitmaken. Ik vermoed dat dat zinnetje eerder als "Laatste woorden" uit een reflex werd uitgesproken. Het terugdeinzen van de dader kan ook op verschillende manieren geïnterpreteerd worden.
Waarschijnlijk heeft het terugdeinzen het gevoel gecreëerd dat het inderdaad om een zigeuner gaat. Nu zijn er niet zoveel zigeuners uit die buurt die tot zo'n geweld in staat zijn. Als je dan rotsvast overtuigd bent over de betrokkenheid van een zigeuner, dan is het makkelijk om Philippe De Staerke eruit te nemen. En jawel.. "Toevallig" was Philippe De Staerke op dat moment 28 jaar (uit 1957) en ik vermoed dat die "tussen 25 en 28 jaar" daarom erin is geslopen.