971

Re: Philippe De Staerke

Ik zou doodgraag dat NICC-rapport bekijken. Enfin, de rapporten. Net als jij kan ik me niet inbeelden dat wetenschappers (en het zijn daar wetenschappers, geen autodidact Dery-toestanden zonder formele kwalificatie) zulke fouten zouden maken. Dat is ondenkbaar voor mij. Maar natuurlijk, ze werken met hetgeen ze krijgen en misschien schortte er daar iets.

Oud chequepapier vastkrijgen en oude munten dat kan niet onoverkomelijk zijn. Weet je wat ik o.a. zou doen als amateur? Heel de zwik daar ik de zwaaikom zwieren, verpakt zoals de 'echte' en dan meten en observeren. Zelfde plek, zelfde alles.

972

Xenophon en Fenix,

Ik ben daar naar op zoek in de dossiers en heb dat al ingezien. Als je dossiers van Antwerpen, Leuven of Gent bekijkt, is het zeer makkelijk om iets op te zoeken. Hoe ze in Charleroi het dossier behandelen en klasseren, het is gewoon ondenkbaar en een geklungel. Documenten onderste boven gekopieerd, bewogen gescande documenten, onleesbare documenten. Je hoeft toch een bijzondere opleiding genoten te hebben om zulk chaotisch werk te verwezenlijken. Mocht men een granaat op het dossier werpen zou misschien alles wel op orde liggen. Ik heb ergens in het dossier gelezen dat men een doosje munitie had onderzocht waarvan de CWB beweerde dat het in het water had gelegen. Dat doosje munitie heeft nooit in het water of in het kanaal gelegen. Het was aangetroffen en inbeslaggenomen op een parking. Enfin, om niet te zeggen rampzalig.

973

Voor één keer zijn we het roerend eens. Hetgeen jij een misschien noemt is voor mij een zekerheid:

Xenophon wrote:

Maar natuurlijk, ze werken met hetgeen ze krijgen en misschien schortte er daar iets.

(Iets schorten of iets doelbewust doen schorten? In het tweede geval wordt de wetenschap misbruikt.) Ik probeer mijn woorden te wikken en te wegen. Dat is niet bepaald mijn mijn sterkste kant, daarom een kinderrijmpje:

"Wat je zegt ben je zelf, met je kop door de helft, met je kop door de muur, ben je morgen lekker zuur!

Zij die het moeten snappen zullen het wel snappen zeker?

stiletto wrote:

Ter opfrissing » archive.org

Philippe De Staerke heeft gehandeld uit ideologische principes. Het zal aan mij liggen maar ik zie niet meteen welke ideologie schuil gaat achter het wat willekeurig neer schieten van mensen. Depretre heeft ooit als tegenkanting tegen de politiek ideologische piste geopperd volgende vraagstelling: welke nieuwe rechtvaardige ideologie kan worden gebouwd op de fundamenten van het doden van kinderen? Hij zei wellicht zelden iets zinnigs maar dit houdt helemaal steek.

Beetje vreemd ook dat Philippe De Staerke zich beklaagt over zijn regime om vervolgens te bekennen een kindermoordenaar te zijn. Het moet zijn dat weinigen zijn bekentenis serieus namen, hij zou er anders niet goed zijn vanaf gekomen.

975

Bossi wrote:

En om Philippe De Staercke te verhoren. Echt een aangenaam ventje. Alleen al om zijn agressiviteit tijdens de verhoren. Ik kom daar eerstdaags nog wel op terug.

Een De Staerke praat nooit

PV. N° 777 dd. 15 april 1986 te 09.30 uur uitgaande B.O.B. Dendermonde aan het dossier N° 17677/85/3 van de heer onderzoeksrechter Troch. Betreffende Hold Up op postkantoor te Baasrode. Verhoor De Staerke Philippe, bijgestaan door beëdigde tolk VDV Martine, die de Franse taal omzet in het Nederlands:

"Ik wens Franse taal te spreken en ik verkies deze taal in rechtspleging te gebruiken. Ik wens volgende verklaring af te leggen. Ik heb gisteren mijn advocate gesproken, hiervan weet ik dat u persoonlijk (verhoorder B) bedreigingen hebt geuit aan het adres van mijn verloofde M. Rosa Anna. U hebt haar gezegd dat ze in de gevangenis zal terecht komen naar aanleiding van het vinden van drugs in haar woning. Ik herhaal hierbij dat u zelf deze drugs gedeponeerd hebt op haar appartement tijdens de huiszoeking. Hiervan heb ik bewijzen doch zal er mee voor de dag komen op het ogenblik dat ik voor de rechtbank sta."

"Het is nu niet alleen meer de onderzoeksrechter Troch maar ook u zelf die hun plaatsen functie zullen verliezen. De mensen die ik ken zijn heel wat hoger geplaatst dan Uzelf. Ik wens tevens te zeggen dat het uw diensten zijn die iedereen ertoe aanzetten verklaringen af te leggen ten mijne laste. Alles werd gemanipuleerd en ook iedere persoon die jullie verhoren zoals Van Hemelryck Ivette. Ik weiger alzo enige verklaring af te leggen zelfs niet te antwoorden met ja of neen".

Tweede vervolg aan het PV. N° 777:

Inlichtingen

Brengen ter kennis van de bevoegde overheid dat na deze verklaring er werd overgegaan tot vertaling en voorlezing door beëdigde tolk van hetgeen De Staerke Philippe ons verklaarde. Bij het voorlezen van de eerste zin, werd betrokkene woedend en verklaarde dat hij nooit gezegd dat de bedreigingen tegen M. Rosa Anna, deze inlichtingen afkomstig waren van het gesprek dat hij gisteren heeft gehad met zijn advocaat. Hij zegt hierop dat hij dit per briefwisseling heeft vernomen. In zijn woedebui verklaart hij ons het volgende: Deze verklaring door ons geacteerd werd samengevat en zijn woorden die hij in zijn woedebui zegde:

“Ik heb nooit gezegd dat de bedreigingen die u uitte tegen M, dat ze naar aanleiding van het vinden van drugs in de bak zou komen, dat ik deze van mijn advocaat heb vernomen. Ik zeg nu dat ik dit per briefwisseling heb vernomen. Trouwens naar aanleiding van het feit dat u zegt dat ik uw persoon bedreig en onze woordenwisseling hieromtrent, zeg ik dat de tolk haar taak niet naar behoren doet, daar ze zich niet mengt in het gesprek. Ik versta dat u zei : ”Tu me menace de mort”, terwijl u zegt dat u hebt gezegd: “Tu me menace avec des mots.” De tolk wil niet bevestigen hetgeen ik heb gehoord. Ik zeg u dat ik een vast besloten man ben en dat ik uitvoer wat ik zeg, als ik zeg dat iki uw oog zal uittrekken dan zal ik dat ook doen, als ik zeg dat ik deze tas stuksla dan zal ik dat ook doen. Dit zijn slechts voorbeelden die ik aanhaal. Trouwens betreffende mijn besluit zeg ik u nu dat ik nopens alle zaken waarover u met mij hebt gesproken qua misdrijven ik niets meer zeg aan u, ik heb mijn advocaat de opdracht gegeven hiervan geen werk meer te maken. Ik wil voor deze feiten tien jaar bak doen. Ik zal ze uitzitten, doch ik weet dat ik binnen twee jaar en half buiten kom, ik wel hoe dit te kunnen verrichten via dokters en zo.

Mijn enige betrachting waarvoor ik nu nog wil vechten is dat ik Troch en B**** voor de rechtbank breng vanwege het manipuleren van mijn persoon, zoals de wijze waarop ik in de gevangenis word behandeld, de wijze waarop ik geen bezoek kreeg en nadien wel, de wijze waarop drugs werden gedeponeerd op het appartement van M. door u, het feit dat de onderzoeksrechter Troch mij voorstelde dat ik indien ik de overval Baasrode toegaf, ik bezoek mocht ontvangen. Ik heb nopens dit laatste feit trouwens bewijzen, zelfs een getuige. Ook kan ik bewijzen dat u drugs hebt gedeponeerd in het appartement, daar ik voordien het appartement heb laten doorzoeken door officiële mensen die alles hebben nagezien. U moet weten dat op het ogenblik dat M. Rosa Anna bezoek vroeg en ik kenbaar maakte dat ze mijn vriendin was, ik wist dat aldaar huiszoeking zou geschieden. Ik heb hierover met mijn advocaat gesproken.

Ik heb mijn voorzorgen toen genomen door het slot van haar appartement te veranderen, hetgeen uzelf hebt kunnen vaststellen en tevens door deze officële mensen vooreerst een zoeking te laten verrichten aldaar. Het is duidelijk dat indien er drugs aanwezig waren, deze waren verwijderd, vandaar het feit dat ik overtuigd ben dat uzelf de drugs aldaar deponeerde en zo een drukkingsmiddel bewust hebt gebruikt door M. hiervan nu te beschuldigen. Het is weer een bewijs van chantage die u pleegt. Ik herhaal dat ik zal vechten om Troch en B**** voor de rechtbank te dagen en hun te beschuldigen dat ze deze zaak hebben opgezet, dat ze het spel niet correct speelden. Mijn betrachting is dat jullie uit jullie functies worden ontheven, dit zal ook geschieden als er tenminste nog gerechtigheid is op de rechtbank. Anders zal God hier wel voor zorgen, want ik geloof in God, ik weet dat ik naar de hemel ga. Er hangt geen bloed aan mijn handen.

Jullie hebben een strijd gewonnen, doch ik zal de oorlog winnen, ik zal het laatste woord hebben, ik ben een man met eergevoel. Mijn woord is mijn woord ik hou mij hieraan. Ik zal zeker de winnaar zijn van deze zaak, ik zit mijn tien jaar uit, doch ik kom buiten en dan is het mijn beurt. Oog om oog. Troch en B**** hebben mijn leven gebroken. Ik ben een vast besloten man, het mag mij kosten wat het wil om mijn bedreigingen uit te voeren. Er zijn nog andere personen zoals ikzelf. Ik heb genoeg moed verzameld en ik ben nog sterker dan voordien. Dit is wel degelijk een bedreiging, dat moet u markeren, en dat zal ik tekenen.

Ik hou mijn woord en zeg u nu dat ik niet meer zal verschijnen op de raadkamer, zelfs zal ik niet komen op de rechtbank, ik mag krijgen wat het wil. Ik leg geen enkele verklaring meer af. Ik ken hoger geplaatste personen dan Troch. Ik geloof er stellig in dat Troch en B**** hun functie zullen verliezen, het is het enigste waarvoor ik nog wil vechten. Ik heb gesproken met mijn hart. Nadat u mij dit hebt, vertaald, voorgelezen, wil ik eraan toevoegen dat ik zeg dat u, B****, een keiharde bent.

U bent steeds bezig aan uw verdediging nopens het feit dat ik personen ken die hoger geplaatst zijn dan Troch, zeg ik dat ik personen ken die mogelijks hoger staan dan u en die zullen komen getuigen. Ik vraag u een blad papier waarop ik momenteel eigenhandig een verklaring wens af te leggen. Ik zal hieromtrent ook een brief richten aan de Heer Procureur des Konings.”

Na voorlezing en vertaling bevestigt niet en weigert te tekenen met ons en de beëdigde tolk.

INZAKE HET VERSLAG VAN 11 AUGUSTUS 1985 BETREFFENDE DE STAERKE PHILIPPE:

V.E. zegt dat ongeveer een anderhalve maand geleden in de cellen van het Justitiepaleis te Dendermonde zaten te wachten om voor de Raadkamer te verschijnen De Staerke Philippe, De Staerke Leon Salesse Dominique en V.E. zelf. V.E. zegt dat Philippe op zeker ogenblik aan Salesse vroeg of de grijze Golf GTI reeds werd teruggevonden, waarop Salesse ontkennend antwoordde. V.E. zegt dat hij duidelijk zag dat Philippe met dit antwoord erg opgelucht was.

Op datzelfde ogenblik zouden Philippe en Leon aan Salesse hebben gevraagd om zijn verklaring in verband met de overval op de schroothandelaar te Londerzeel te wijzigen. Volgens V.E. is het niet uitgesloten dat er wagens van de bende gedumpt zijn in het “Bassin de Batelage” te Anderlecht. V.E. zegt dat de plaats daar goed gekend is door Salesse aangezien de vader van de kinderen van zijn bijzit Patricia D.B. er woonachtig is op een boot.

976

OMG, dat is de moeite. En weet je wat ik nog het allerergste vind, hij heeft uiteindelijk gelijk gekregen. Het is inderdaad de Philippe De Staerke zoals hij overal beschreven staat. Maar Troch en co zijn ook daadwerkelijk hun job kwijt geraakt.

Valt mij ook op, alweer een overval in Londerzeel. Heb nog niet zo lang geleden hier het lijstje eens gegeven van Londerzeel en deelgemeenten.

Troch en co hebben volgens hem zijn leven gebroken. Hij was vergeten dat Troch en co die lange lijst overvallen niet in zijn plaats gedaan hebben. Heb ook eens ergens gelezen dat sommige leden van Delta rond liepen met kogelvrije vesten door hem. Ook weten we dat zijn eigen fam. bang was van hem. En zeg nu niet dat blaffende honden niet bijten want dat is een fabeltje.

Het enige wat je kan bedenken na het lezen van dit is, sluit die man aub op. Hij gelooft in God en is er zeker van dat hij naar de hemel gaat. Liefst zo snel mogelijk denk je dan.

Toch ook niet vergeten dat hij financiële belangen had in enkele nachtclubs, zoals Sleepy Lagoon. Deze privéclubs waren een thuishaven voor verscheidene misdadigers, corrupte zakenmannen en politici. Naast een aandeel in nachtclubs handelde De Staerke ook in drugs. In Brussel waren er straten waarvan de drugdistributie volledig in handen van Johnny De Staerke was, bijvoorbeeld de Charleroisesteenweg die uitkomt op de Louizalaan

Is hij eigenlijk ooit veroordeeld voor die drughandel? Toch een belangrijke vraag niet?

fenix wrote:

OMG, dat is de moeite.

Serieus? Tijdens het lezen nochtans nergens het gevoel gekregen dat er aanwijzingen zijn dat dit de persoon is die met legia munitie aan het massamoorden ging. Hij zegt dat er geen bloed aan zijn handen kleeft, dat kan waar/onwaar zijn maar dat is wat ik onthoud uit die tekst. Grote bescherming? Hoeveel jaar kreeg hij alweer zonder rechtstreekse veroordeling voor (poging tot) moord? Het zal dan allemaal wel meevallen met die bescherming denk ik zo. Dat hij hoog geplaatste mensen kent? Hoeveel mensen die aangehouden worden door de politie of toenmalige rijkswacht, zelfs voor een banale overtreding, hebben zoiets wel eens in een dwaze bui gezegd?

Tegen Karafilis heeft hij gezegd dat hij 28 moorden op zijn geweten heeft. Was dat niet diezelfde Karafilis die volgens de kroongetuige van Aalst eveneens aanwezig was bij het bloedbad? Hoeveel jaar heeft Karafilis gekregen nadat hij verklaarde dat zijn beste vriend een massa moordenaar was? Sorry jongens, inconsistenties troef.

978

Je hebt mij verkeerd begrepen Spectator. Met OMG, dat is de moeite had ik het niet over de schuld of onschuld, noch over het feit dat hij al dan niet hoger geplaatsten kende maar wel over de manier waarop het er aan toe ging tijdens die ondervraging.

Je kan toch niet ontkennen dat Philippe De Staerke daar aan het bedreigen ging. En zwaar. Volgens jou is dat normaal zelfs bij een banale overtreding? Ik vind dat niet normaal. Zoals ik het ook niet normaal vind dat je een schietstand van je auto maakt. En dat je roofovervallen pleegt aan de lopende band.

Maar PDS zal dat ook normaal vinden. Erger nog, hij is er van overtuigd dat hij naar de hemel zal gaan.

979

Spectator Of Life wrote:

Serieus? Tijdens het lezen nochtans nergens het gevoel gekregen dat er aanwijzingen zijn dat dit de persoon is die met legia munitie aan het massamoorden ging. Hij zegt dat er geen bloed aan zijn handen kleeft, dat kan waar/onwaar zijn maar dat is wat ik onthoud uit die tekst.

Ik heb het gevoel dat men de familie De Staerke onderschat. Het ontkennen van het zonlicht in zijn genen. Onnoemelijk veel tijd heeft men gestoken in nutteloze ondervragingen, verhoren en doorgedreven onderzoeken. Indien men die tijd aan onderzoekdaden had aangewend op basis van de stukken die voorkomen in het dossier, zegt mijn overtuiging dat we een andere positievere wending hadden gekregen in het gerechtelijk onderzoek.

Als men al niet weet dat er een vordering en een PV bestaat, dan stel ik mij de vraag over welke bekwaamheid men nog beschikt om in dergelijk dossier het ambt van magistraat uit te voeren. Zeer sterke aanwijzingen en informatie is reeds ter beschikking om zeer nuttige onderzoeksdaden uit te voeren in de richting De Staerke. Dan hebben onze dames nooit de beschikbare informatie gelezen of zelfs een dossier niet geopend. Dan neem ik nog een stilzwijgende houding aan voor de procedurefouten die men zich wel heeft aangewend om een bevel tot medebrenging uit te vaardigen van een getuige waarin hij als verdachte van roofmoorden werd beschreven.

En zover heeft men het kunnen brengen dat men einde juni de ontploffing zal verkondigen wat ik deze week al op het forum neerpende. Ondanks de belangrijke onderzoeksdaden van december jl., die men verkondigde.

Men zal eerst de slachtoffers en de nabestaanden informeren. De onderzoeksrechter maakt het dossier over aan het Federaal Parket. Vervolgens zal het Federaal parket de ontlasting van de onderzoeksrechter vorderen ter definitieve sluiting van het dossier.

Einde verhaal.

fenix wrote:

Je hebt mij verkeerd begrepen Spectator. Met OMG, dat is de moeite had ik het niet over de schuld of onschuld, noch over het feit dat hij al dan niet hoger geplaatsten kende maar wel over de manier waarop het er aan toe ging tijdens die ondervraging.

Je kan toch niet ontkennen dat Philippe De Staerke daar aan het bedreigen ging. En zwaar. Volgens jou is dat normaal zelfs bij een banale overtreding? Ik vind dat niet normaal. Zoals ik het ook niet normaal vind dat je een schietstand van je auto maakt. En dat je roofovervallen pleegt aan de lopende band.

Maar Philippe De Staerke zal dat ook normaal vinden. Erger nog, hij is er van overtuigd dat hij naar de hemel zal gaan.

Ik maak er geen heilige van, ik zie alleen inconsistenties en hiaten in de bewijzen jegens zijn persoon, een lijst daarvan minstens even lang als harde aanwijzingen dat Philippe De Staerke een Bende schutter was. Dat laatste sluit ik allesbehalve uit, maar er zijn serieus wat dingen die wringen. Naar mijn mening had men zich beter scherper kunnen toespitsen op alles rond ARI dan op het eindeloze ondervragen van Philippe De Staerke, al denk ik dat ze toen pas echt op verboden terrein waren gekomen.

Dat stuk dateert van april '86 en toont inderdaad een boze en dreigende De Staerke. Dat is één kant van het verhaal, als Philippe De Staerke niet betrokken was en men hem er voor liet opdraaien, of zelfs als Philippe De Staerke wel betrokken was maar men hem als enige pion liet opdraaien voor de feiten, dan is deze kwaadheid wel te begrijpen.

Het is mijn recht te twijfelen aan de stukken tegen Philippe De Staerke, iemand als Hilde Geens die ik credibiliteit toe schrijf, noemt vandaag Philippe De Staerke nog steeds de hoofdverdachte van Aalst.