Re: Waver: 30 September
Poetin vs Trump: totaal verschillende politieke strekkingen maar toch zielsverwanten.
Communisme vs Fascisme: idem.
Dat Kintex-verhaal houdt wel degelijk steek. Uiteindelijk draait alles om poen en macht.
You are not logged in. Please login or register.
Bende van Nijvel → 1982 → Waver: 30 September
Poetin vs Trump: totaal verschillende politieke strekkingen maar toch zielsverwanten.
Communisme vs Fascisme: idem.
Dat Kintex-verhaal houdt wel degelijk steek. Uiteindelijk draait alles om poen en macht.
Uiteindelijk draait alles om poen en macht.
Dat kan best zijn maar ik dacht dat het op dit forum ging over de bende van Nijvel, niet over the grand theory of everything. Misschien zijn al die theorieën één van de redenen dat het onderzoek nergens geraakt is.
Ok, laat ons terugkeren naar het winkeltje van Dekaise. Die maakte namelijk geluidsdempers voor de plaatselijke muziekvereniging. En Mendez die verkocht wapens aan ... euh ... een schuttersverening in Lapland. En FN verkocht wapens aan ... vul zelf maar in, zolang je maar een land kiest waar tegen uiteraard geen wapenembargo was. Ciolini, Bender en co waren toeristen in België die kwamen kaarten op de Brusselse grote markt. Al de rest, de onderzoekscommissie of dergelijke naar Italië en/ of Luxemburg of Spanje waren prive-uitstapjes van een paar magistraten die zich geen andere vakantie konden veroorloven.
En Bihay en Balfroid dat waren fantasten en daarom zijn ze uit het onderzoek gesmeten.
Nog vergeten. Dat drugs geruild werden tegen wapens was natuurlijk een sprookje, die drugs kwamen immers niet uit het buitenland maar werden geteeld in de verwarmde serres van Overijse. Je hebt gelijk, wat zit ik hier te verzinnen over het buitenland terwijl we zoeken naar de Bende van Nijvel.
En de daders leefden , zoals 'Robin Hood en zijn vrolijke vrienden', lang en gelukkig in het Bois de la Houssière!
Dekaise:
4 heel plausibele verdachten (2/4 worden later zelf vermoord btw, 1 kan gelinkt worden aan Temse, 2 zijn minstens fanatieke wapenfanaten en -verzamelaars (& occulte wapentraffikanten)).
Belgische agent doodgeschoten
Bij een overval op een vuurwapenwinkel in de Belgische stad Waver - 20 km ten zuidoosten van Brussel - is gisterochtend een politieman doodgeschoten. De fatale schietpartij vond plaats nadat de eigenaar van de winkel de politie via stil alarm had gewaarschuwd. De drie gemaskerde overvallers openden het vuur en raakten een agent dodelijk terwijl de winkelier ernstig werd gewond. Ook twee klanten liepen verwondingen op. De gangsters wisten uiteindelijk te ontsnappen nadat zij tijdens hun vlucht nog twee politiemannen, die hen in hun wagen trachtten klem te rijden, met kogels hadden verwond.
Bron: De Telegraaf | 1 Oktober 1982
Ik heb nog eens gekeken naar de lijst met bij Dekaise gestolen wapens en de foto's van de winkel die gepubliceerd werden hier » killersbrabant.be
Ik kan me toch moeilijk van de indruk ontdoen dat de daders geen wapenkenners waren: de helft van wat ze meenamen was ofwel gedemilitariseerd (MP40, Webley) ofwel ouwe rommel waar een beetje gangster ver zou van wegblijven (al die single action cowboyrevolvers, vergeet dat maar).
Als je de foto's van de winkel bekijkt kan je enkel concluderen dat ze een aantal zaken laten liggen hebben die kwalitatief beter waren dan wat ze meenamen. In de stukgeslagen vitrinekast ligt bv nog een Walther MPL machinepistool, veel praktischer dan die Ingrams. Iets verder nog een Ingram. Ook zwaardere kalibers aanvalswapens, een riotgun met pistoolgreep en opzijklapbare kolf (innovatief toen) zijn zichtbaar.
Ok, ze hadden uiteraard geen tijd om rustig door de winkel te struinen.
Maar ik kan me moeilijk inbeelden dat bv een Bouhouche, Beijer, Mendez, Amory...dat zouden meegenomen hebben, nog abstractie makend van het feit dat sommigen dadelijk door Dekaise zouden herkend geweest zijn.
Ze hadden genoeg tijd om de handtas van Mev. Dekaise meegenomen. Die handtas bevat een beetje geld, checks, enz en lag in de gang tussen de keuken en het winkel. Dergelijk gedrag werd ook waargenomen in Overijse in 85, ten nadele van Mev. Maria D.
Misschien waren juist (een of meerdere van) deze wapens nodig voor het aanvullen van iemands verzameling. Ook een leek had kunnen zien dat die cowboy-revolvers niet het modernste wapentuig was.
Dat waren geen dure of zeldzame stukken, verre van.
Er hingen wapens die véél meer waard waren. Cf. ook de diefstal van de Centaure: wapen was in se niet veel waard, technisch verre van ideaal en hing naast jachtgeweren die tienduizenden (frank) waard waren. Die schieten even goed.
Het zag er wel indrukwekkend uit, een kaliber 10 met lopen als een tunnelopening. Of dat een goede basis is om te kiezen is een andere kwestie. Vergeet niet: ze hadden gelijk waar een riotgun met capaciteit van 5-7 schoten kunnen kopen voor (prijzen van toen) rond de 200-250 Euro, no questions asked. Waar is de logica?
Bende van Nijvel → 1982 → Waver: 30 September