Topic: Jean Deprêtre
"Procureur Deprêtre saboteerde het onderzoek naar de Bende van Nijvel"
Half elf, de zaal valt zowat in slaap. Met flauwe en slepende stem dicteert de voorzitter een samenvatting van enkele verklaringen aan de griffier. Getuigen beweren D'Orazio herkend te hebben toen hij een automobilist op de Louizalaan sloeg. Interventie van de verdediging:
Mr Graindorge: "Nog zoiets waar een onderzoeksrechter de waarheid had kunnen achterhalen."
De procureur: "De heer D'Orazio heeft de kans gekregen gehoord te worden door de politie."
Mr Graindorge: "Nee, het parket maakte een grote fout door geen onderzoeksrechter aan te stellen om opheldering te brengen in dit dossier."
Tussen haakjes. Waarom was er geen onderzoeksrechter? Omdat, zo fluistert me een advocaat, Deprêtre vreesde dat een beetje ernstige onderzoeksrechter zijn mager dossier zou torpederen. De voorzitter probeert de advocaat tegen te houden, maar die is op dreef.
Mr Graindorge: "Ik zeg het hier publiekelijk: U deed uw werk niet in dit dossier. En de procureur des konings, Jean Deprêtre, die de enquête over de bende van Nijvel geblokkeerd heeft, ook niet." Slaat de rug van zijn ene hand op de andere ter verontwaardiging. "Een magistraat van Nijvel is komen huilen, echt huilen."
De voorzitter: "Ik acteer die tussenkomsten die buiten het dossier vallen."
De beschuldigde André Fontaine: "Tiens, dat wordt wel geacteerd." (Herhaaldelijk, nog vorige week, weigerde de voorzitter verklaringen te acteren die hem niet aanstonden.)
Mr Graindorge: "Acteert u maar, mijnheer de voorzitter, maar dan wel goed! Want wat ik zeg is de mening van veel magistraten in dit land. Substituut de Prelle de la Nieppe, van het parket van Nijvel hier, is komen wenen, ik zeg wel: wenen, bij de parlementaire onderzoekscommissie over de bende van Nijvel. Want Mr Deprêtre had hem bevolen om dat klein grut van de Borinage te vervolgen, en die bleken later onschuldig te zijn. Dat is zeer ernstig en moet algemeen bekend zijn."
De voorzitter: "Dit incident wordt gemeld aan de stafhouder (de baas van de advocaten)."
Mr Graindorge: "Als dingen u niet aanstaan, doet u beroep op de stafhouder! Voeg er dus maar aan toe dat Mr. Deprêtre ook het onderzoek naar oneerlijke curatoren in de rechtbank van Nijvel geblokkeerd heeft..."
Deze procureur saboteerde het onderzoek naar de slachtingen door de Bende van Nijvel en wiste de sporen uit die naar extreem rechts leidden. Maar hij wil wel het vel van de beste delegees in dit land. Deze procureur wil de sociale strijd als een misdaad voorstellen terwijl hij de ergste bandieten vrij laat rondlopen. Voor wanneer een onderzoek en een volksrechtbank omtrent Jean Deprêtre?
Bron: De Morgen