Bekijk de zaak ook door mijn advocatenbril.
Met betrekking tot de overval bij of op de Colruyt in Nijvel, met drie dodelijke slachtoffers, namelijk het koppel Jacques Fourez en EIilse Dewit en rijkswachter Marcel Morue plus een gewonde: rijkswachter, Jean-Marie Lacroix, welke overval is gepleegd op 22-09-1983, permitteer ik mij op te merken dat de bij die overval, gebruikte, teruggevonden, niet in brand gestoken Saab 900 turbo, na forensisch (sporen)onderzoek daaraan, is teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar daarvan, garage Jadot. In het strafprocesrecht was en is dat een volstrekt normale gang van zaken! Dit klemt te meer, omdat deze zaak, waaraan de Bende van Nijvel haar naam te danken heeft, zich afspeelde in een periode (derde kwart van1983) waarin er (kennelijk) onvoldoende zicht was op de draagwijdte van het toen - op dat moment, in dat tijdsgewricht - door het parket van Nijvel (o.l.v. Deprêtre) genomen besluit die Saab aan rechtmatige eigenaar, garage Jadot, terug te geven.
Met andere woorden: ook de procureur des Konings (openbaar aanklager) van Nijvel, Deprêtre kon toen niet, althans onvoldoende overzien welk (potentieel) groot nadeel voor justitie het teruggeven van die Saab aan de eigenaar daarvan met zich zou meebrengen, zeker als justitie toen zicht zou hebben gehad op de daarop volgende overvallen in Ohain en Beersel en - in 1985 - Eigenbrakel, Overijse en Aalst en de stand van de wetenschap op het vlak van DNA-onderzoek in de jaren die daarop zouden volgen. Om daar later, met de kennis van dat moment, daar schande van te spreken, gaat er bij mij niet in. Sterker nog, ik vind dat een gotspe.
Wat er na de overval in Nijvel met de witte Mercedes-Benz 190, met een kogelgat linksachter in het kofferdeksel, van de N.V. van Jacques Fourez is gebeurd, weet ik niet.
Dat ik een doorgesnoven Alain Vincx, na de overval in Nijvel, met doodsverachting of -verlangen, langs een vanwege de politie van Eigenbrakel opgeworpen hinderlaag zie racen, is op dit ogenblik gewoon even mijn dingetje, waaraan ik vooralsnog niet veel waarde hecht. Had ik maar een dossier...