111

Re: Vragen

Samenwerking met politie?

Hey Levi, welkom.

Ik volg het onderzoek reeds vanaf de overvallen in Eigenbrakel/Overijse. Maar in omgekeerde volgorde: Wie had er belang bij en wie is na jaren nog bekwaam om het onderzoek te sturen? Voor wie is het van levensbelang dat het deksel op het potje blijft? Zeker niet de daders waar zo koortsachtig naar gezocht wordt. Betrek de "Roze Balletten" in je gedachtegang. Justitieel werden deze onderzoeken losgekoppeld van het bendeonderzoek en afgesloten zonder noemenswaardig resultaat. Mijn idee hoor, maar daar ligt de sleutel!

Re: Vragen

Kunnen we hieruit concluderen dat er niet een persoon (Belg) bestaat, die in de dagen/weken na Aalst, door familie of omgeving  als vermist is opgegeven, dan wel is begraven, en als mogelijke verdachte kon worden aangewezen?

Ik neem aan dat Vos en alle voorgangers dit tot in den treure hebben onderzocht. Teneinde de piste van de gedode killer overeind te houden en zo een doorbraak te forceren. Heel jammer dat Vos hier nou nooit eens concreet over is geweest.

113 (edited by Tupolev98 19-07-2012 14:37)

Re: Vragen

De feiten van de Bende verjaren in 2015, dus waarschijnlijk zal de waarheid wat later ook volgen! Als Bende van Nijvel verder iets te maken heeft met operatie GLADIO zal de CIA of de NAVO hier misschien ook iets over vrijgeven.

Ik denk persoonlijk niet dat er ooit mensen zullen terechtstaan voor deze feiten: De kans is zeer groot dat ze hulp kregen van hogerehand, al dan niet NAVO/CIA (Operatie GLADIO), of Belgische ministers uit die tijd, dus die mensen zullen wel met alles rekening gehouden hebben. Als Bende van Nijvel dan toch "alleen" handelde, hebben ze dan toch het geluk gehad dat de onderzoeken naar hun in het begin niet zo vlot verliepen, en zo hebben ze misschien meer tijd gehad om bewijzen te vernietigen.

Ook zijn de meeste bendeleden waarschijnlijk al overleden.

114

Re: Vragen

Bovengenoemde advocaat-generaal Claude Michaux, die naam, is dat een veel voorkomende naam in België. Het is toch niet dezelfde als genoemd in dit document » wikispooks.com

115 (edited by riot 11-10-2012 14:17)

Re: Vragen

Hallo, met stijgend enthousiasme en verwondering volg ik hier al enkele weken dit forum. Letterlijk bijna elke post is een bijdrage aan het ontrafelen van het kluwen. Het is ongelooflijk hoe professioneel jullie dit onderwerp benaderen. Profiaciat aan Ben en aan alle andere forummers.

Omdat ik momenteel ik de alles verslindende fase zit van mijn "fascinatie" voor de Bende van Nijvel ben ik op zoek naar overzichtelijke en goeie informatiebronnen. Ik heb De Bende van Nijvel en de CIA van Bouten en De bende een documentaire van Ponsaers/Dupont gelezen en de reportages op YouTube evenals de reeks bende van Haemers op Vier gezien.

Nu vraag ik mij af of het boek van Robert Beijer, De Laatste Leugen een goed boek is? Ik ben bang dat een eenzijdig verhaal zal zijn om hem ergens vrij te spreken? Verder ga ik straks naar de bib om "De bende van Nijvel: het dossier, het complot, de leden" van Bouten.

Zijn er verder nog must reads?

Re: Vragen

Dat boek van Bouten dat je nog wil lezen vond ik best goed behalve dat ik hem soms niet erg objectief vind. Hij lijkt de materie niet altijd neutraal te benaderen en dan vraag je je soms af of zijn stellingen wel helemaal betrouwbaar zijn. Ook moet je hem wat heel wat informatie betreft op zijn woord geloven, wat nogal nefast is om zijn theorie te ondersteunen.

De Laatste Leugen zou ik zeker aanraden. Het staat natuurlijk vol leugens zoals de auteur ook zelf lijkt te suggereren maar desalniettemin een goede weergave van de tijdsgeest en de toenmalige kluwen waarin mensen van de BOB betrokken waren. Je ontdekt ook dat deze man zeker en vast het één en ander weet over de vuile zaakjes van de jaren 80 en het is fascinerend om te lezen hoe hij sommige dingen tracht te verklaren. Een pageturner!

Servo per Amikeco

117

Re: Vragen

Begin met De Bende: een documentaire of De Bende & Co. Daarna moet je ook zeker de twee boeken van Bouten gelezen hebben. Ook het Strafrechterlijk onderzoek bende van Nijvel moet je gelezen hebben. En moest je dan nog te veel tijd hebben, scrol dan ook door de verslagen van de Bendecommissie.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

118

Re: Vragen

Bedankt voor de feedback. Het boek van Beijer is inderdaad vlot te lezen. Sommige zinnen zijn wel van de pot gerukt en slaan echt nergens op. Ofwel moet hij een nieuwe vertaler aanwerven.

Waar ik bang van was komt wel wat uit. Hij doet zich voor alsof hij zoveel slimmer is dan de rest (cfr Bouhouche) of hij minimaliseert zijn rol of zegt dat hij er geen (uitvoerende) rol in heeft (cfr aanslag op Vernaillen). In ieder geval zoals dead letter box zegt een goeie weergave van een intrigerende tijdsgeest.

Re: Vragen

Wie van de verdachten zijn echte roma of sinti?

Vraagje: zijn De Staerkes echte zigeuners/roma of gewoon Belgische woonwagenbewoners? Er wordt namelijk op dit forum regelmatig gesproken over de zigeuner-piste, vandaar mijn vraag, wie van de verdachten zijn echte roma of sinti?

120

Re: Vragen

Wie van de verdachten zWie van de verdachten zijn echte roma of sinti?

Iedereen zegt zigeuner, maar het zijn woonwagenbewoners. Geen roma.