Re: Vragen
Zijn de opdrachtgevers misschien in bepaalde Loges te vinden?
You are not logged in. Please login or register.
Bende van Nijvel → Algemeen → Vragen
Zijn de opdrachtgevers misschien in bepaalde Loges te vinden?
Sekte? Ja.
Vereniging? Uiteraard.
Vaderlandslievend? Nee.
Loge, politieke invloed? Enorm, dacht ik.
Wie maakt er deel van de Loge uit? Krapuul volgens mij.
Hoe word je lid? Zie bovenstaande zin.
Heren, is dit niet wat absurd en retarderend? De Loge is geen sekte, laat staan dat ze in het Bende van Nijvel-dossier een rol zou spelen, wat helemaal niet het geval is. Als de Loge een rol speelt, speelt iedereen een rol, ook de katholieke kerk.
't Was nogal laat en mijn promille gehalte zorgde voor nogal straffe uitspraken.
Edoch, 'k zie het als volgt: Er hoort een scheiding der machten te zijn. Wanneer functionarissen uit de rechterlijke, wetgevende en uitvoerende macht zich in een geheim clubje gaan verenigen samen met individuen uit het bedrijfsleven dan is het niet moeilijk voorstelbaar dat die hun functie een andere invulling gaan geven dan oorspronkelijk bedoeld was.
Kan iemand me informeren wat de "Loge" eigenlijk is.
Vrijmetselarij » nl.wikipedia.org
Edoch, 'k zie het als volgt: Er hoort een scheiding der machten te zijn. Wanneer functionarissen uit de rechterlijke, wetgevende en uitvoerende macht zich in een geheim clubje gaan verenigen samen met individuen uit het bedrijfsleven dan is het niet moeilijk voorstelbaar dat die hun functie een andere invulling gaan geven dan oorspronkelijk bedoeld was.
Volledig mee eens. Het feit is dat Loge leden geheimhouding zweren en tevens verplicht zijn, als een broeder hulp vraagt die te helpen ze mogen niet weigeren. Dit is voor een stuk de macht van de loge, dit alles gehuld in esoterische mystiek.
In de jaren 70, 80 waren er in Italië heel gevaarlijke loges die eigenlijk het land bestuurde. Op Sicilië waren de loges gewoon de macht. Ondernemers, politiek, leger, politie, maffia, kerk, geheime diensten. Misschien zat er in België ook wel 1?
Het kan moeilijk anders dan dat het in België ook bestond (en bestaat) met zijn cumulerende politiekers. Wijs me de politieker aan die in geen enkele beheerraad van bedrijven zit. Mijn inziens wordt de "Ons kent Ons" politiek door de loge's in stand gehouden. Waarom al die geheimdoenerij als de bijeenkomsten zo onschuldig zijn? Waarom de onderlinge hulp als men er om vraagt? En niemand weet waarvoor die onderlinge hulp kan dienen! Welke zaken worden zo gefinancierd, zaken waarvan het plebs niets mag weten!
Eerst een kleine anekdote. Ik heb halfweg jaren '8o iemand zeer goed gekend die op jonge leeftijd lid geworden is van de loge. De jongeman was zeer getalenteerd en ideologisch een groot idealist, maar dat belette niet dat hij het jaar rond ... winkeldiefstallen pleegde.
Volgens mij was de loge vooral een plaats waar mensen elkaars carrière vooruit helpen. Verbonden door een vage ideologie, de wereld verbeteren zeg maar. Wel met een elitair karakter, aristocratisch bijna, zo van: wij hebben de brains en zullen dus wel best weten wat goed is voor het volk.
Het zal er waarschijnlijk niets mee te maken hebben » www.hln.be
Bende van Nijvel → Algemeen → Vragen