161

Re: Vragen

Het kan ook van een vorig feit zijn, er waren gewonde daders in Waver, en waarschijnlijk in Nijvel ook, sommige wapens worden dan ook een tijdje niet gebruikt. Trouwens macho zijn is een 7/7 job die schieten ook op elkaar, zie bv. Smars en Lacroix hoe ze in elkaar been schieten om stoer te doen. Of ook het schot door de zetel van de Santana waar de waarschijnlijke gewonde dader zat.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Vragen

Ook de vijfde, en meest plausibele, mogelijkheid niet vergeten: de dader heeft een aangeboren aandoening waardoor hij mankt.

Nu wat de oorzaak van het manklopen ook is, ik vind in elk geval Jean-Paul Dauphin een héél interessante kandidaat-dader, gezien zijn bijnaam en de groepering waarin hij thuishoorde. Zulke bijnaam geef je enkel aan iemand die altijd zo loopt.

163

Re: Vragen

Waar houden de vermoedelijke bendeleden zich nu mee bezig?

De kleine criminelen die nog in leven zijn met hetzelfde als ze altijd al deden. Allicht niet gaan werken voor de kost, of daar alvast niet mee rondkomen, en zich wagen aan minder legale manieren om dat probleem te verhelpen (ik noem hier natuurlijk geen officiële verdachte maar iemand die er links mee heeft):

Overval op de technische keuring in Vorst

Eric Bottemanne (48) en Houssain Mouani (43) kregen 4 jaar cel en de 75-jarige Léon de Staerke 3 jaar. Léon de Staerke en Eric Bottemanne werden, samen met vijf anderen, ook veroordeeld voor een homejacking in Dilbeek uit 2009. Daarvoor sprak de rechtbank straffen uit die schommelden tussen 250 uur werkstraf en 8 jaar cel.

Een ander deel zal wegens bewezen verdiensten zijn opgeklommen naar de hogere regionen van de samenleving, van allicht clandestiene milieus weliswaar, en daar de top hebben bereikt? Drugshandel, gokwereld, wapenhandel, spionage, afrekeningen, opleiden, ...?

De niet kleine garnalen die niet overleden zijn, zullen allicht aan het rentenieren zijn in binnen- of buitenland, smachtend naar die mooie tijd waar alles nog zomaar kon? wink Allicht omring met mooie vrouwen, geld, drank en nu en dan eens drugs?

Een ander lid van de bende van Haemers waarvan we weet hebben: Basri Bajrami - vertoeft nu als een vrij man in Kosovo. De kok waar de profiling psychologe van sprak (mevrouw Danielle Zucker) en die volgens haar een belangrijke rol kon spelen (en die ze in eigen persoon is gaan ondervragen), zocht zijn heil in Zwitserland. Noteer dat het niet makkelijk is Zwitsers staatsburgerschap te verkrijgen.

Het is niet uit te sluiten dat sommigen verwisselt zijn van identiteit, met de hulp van sommige betrokkenen... en/of uit databanken gewist zijn (waar ze bv. vroeger gewoond hebben) with a little help from some friends, of zelfs van uiterlijk (!) (als ze inderdaad linken hebben met de top mogen ze er ook iets voor terugkrijgen hé, en daar zullen ook wel plastisch chirurgen werkzaam zijn).

164

Re: Vragen

Of bv. Klinefelter...

Hoe dan ook wijst dat toch meer in de richting van één dader. Is dat manken altijd gezien? Dat naspelen is toch erg moeilijk. Bovendien: Onthou maar eens dat je zoiets moet acteren in een stress situatie. Zeker als je moet wegvluchten bv... òf men moet al iets storend voorzien in de kledij zodat je dat spontaan doet? In dat laatste geval gaat onderstaande niet op. Zou hier graag meer details over weten: welk been? Welk type gang? Nog afwijkingen?

Er moeten toch artsen zijn, en ziekenhuizen, die of ooit iemand met een verwonding aan dat been hebben behandeld, of indien het altijd al aanwezig was: artsen, desnoods van medisch schooltoezicht die zoiets hebben. Er zullen toch ook familieleden zijn, ouders, broers/zussen, nonkels, maar ook buren zijn die weten: mijn kerel is geen lieverdje, is vrij groot, en mankt.

Een blonde blauwogige (?) kerel die mankt, (toen) gebroken Nederlands en vlot Frans spreekt, daar zullen er toch geen 10.000 voor in aanmerking komen zeker? Vooral niet aangezien er een blonde haar in dat hoedje zat. Met nog een moedervlek op het gezicht volgens David Van De Steen. (Kan maquillage zijn of geplakt als afleidingsmanoeuvre, of een puist zijn geweest.)

Over dat gebroken Nederlands vraag ik me nog af of het fouten tegen grammatica of uitspraakfouten betrof. Uitspraakfouten omdat je bv. Franstalig bent opgevoed zijn niet meer uitwisbaar, als je ze eens hebt. Dat zou betekenen dat je voor de leeftijd van 7 nooit Nederlands hebt gesproken, maar enkel Frans. Na die leeftijd is je anatomische spraakapparatuur zodanig gevormd dat je uitspraak altijd naar je moedertaal zal aarden.

Was de uitspraak correct, ook in het Nederlands, muv wat grammaticale fouten, dan wijst dat op iemand die een tweetalige opvoeding heeft gehad. Nederlands zal hij alleen iets minder gebruiken. Mogelijk maakte hij overigens ook fouten in het frans (zoals veel Brusselaars die een soort halfslachtig Nederlands, maar accentvrij, doch met grammaticale fouten en halfslachtig frans, tevens accentvrij maar met fouten) spreken, maar David kon dat op die leeftijd natuurlijk niet verstaan.

Zucker had het over een straal van 2.5 km rond een plek in Elsene...

Als het geen uitspraakfouten betroffen tengevolge van een andere moedertaal die je erin terughoorde, kan dit nu gecorrigeerd zijn (grammaticale fouten gaan eruit door oefening / veelvuldig contact met die taal).

165

Re: Vragen

Meest waarschijnlijke is een huurling uit het buitenland, die erna ook gewoon terugging, niet? In een getuigenis op het forum - nadien ook in Humo verschenen - van frituuruitbater lees je dat hij nummer 4/10/14 (die verondersteld wordt killer te zijn) gezien heeft, met enkele kompanen. Hij zou frans gesproken hebben. Maar volgens anderen zou er met look-a-likes gewerkt worden, dus dit kan ook een andere persoon zijn geweest.

166

Re: Vragen

Ik denk niet dat de daders van het genre mensen waren die op zaterdagmiddag hun gras maaiden, de bloemetjes water gaven, en 's avonds even een overval pleegden.

In een gesprek met een veteraan van Wereldoorlog 2, die me vertelde "je begint pas goed te functioneren als soldaat, als je beseft dat je eigenlijk al dood bent, en er vrede mee neemt dat er voor jou niets verder meer te doen is dan het uitvoeren van je taak".

Deze instelling is volgens mij niet ver van hetgeen de daders dachten.

167

Re: Vragen

Het zichzelf DOOR de teelbal schieten lijkt me moeilijk. Ik heb mezelf wel eens per ongeluk een halve teen afgeschoten. Op kosten van het leger. Ik ging daardoor niet scheef lopen ofzo. Ik merkte het pas de volgende morgen. Ik denk dat ze DAT nog het ergste vonden.

168

Re: Vragen

De klok tikt genadeloos verder, net als op die fatale avonden en nachten, toen het leven van diverse mensen voor altijd stil bleef staan...

Nog een 10-tal maanden hebben we gezamenlijk, om een oplossing te vinden. Het spreekt voor zich dat dit een probleem is wetende dat het dossier één miljoen pagina's kent. Als je hier nog maar even leest, merk je al dat vele getuigenverklaringen aanvankelijk nooit werden opgetekend. Keien als onderzoeksrechter Troch en andere, bleven zo voor eeuwig van deze informatie verstoken.

Dan zijn er nog vele getuigen, mensen die wel iets gezien hebben, maar of niet durven spreken, of denken dat hun ervaring niet belangrijk genoeg is om ter zake te doen, mensen die de schijnwerpers of de aandacht liever niet opzoeken, mensen die vrezen voor represailles ook, ... zo bv. het bevriend koppel van de persoon die de wagen in het Bois de la Houssières zag waarachter iemand lag en waarnaast Haemers stond, op de nacht van de meest bloedige overval te Aalst.

Geen enkel mens kan nog één miljoen pagina's gelezen krijgen op de tijd die ons rest. Er moeten dus strategieën bedacht worden. Welke strategieën zou men nu het beste kunnen uitvoeren om alles zo snel mogelijk te laten gaan?

Ik bedenk:

  • anonieme lijn voor getuigenissen, zodat mensen na 30 jaar in alle vrijheid kunnen spreken

  • nieuw buurtonderzoek: dat wil zeggen mensen ondervragen, met in het bijzonder aandacht voor buurtbewoners, cafébazen en -bezoekers en de bredere horeca-wereld uit die tijd

  • Bois de la Houssières en buurtbewoners en streek uitkammen

  • ...

Dossier online gooien en de massa laten speuren? Maar dit is vermoed ik weinig legaal tov de genoemde namen als mogelijke verdachten.

169

Re: Vragen

Het DNA profiel van de killer is dacht ik bekend hé overigens?

170

Re: Vragen

Is Gladio nog onder ons?

De overheid zal natuurlijk zeggen van neen, maar een aantal gebeurtenissen sedert het officieel opheffen van de organisatie zijn toch wel opvallend. Waarom zouden Gladio-leden die er steeds lucratievere handeltjes aan overhielden, plots stoppen met hun activiteiten nadat de overheid hun organisatie ophief? Kijk bv. eens naar het aantal rechtszaken tegen illegale wapenhandelaars, die op een sisser van 'procedurefouten' uitloopt. Onvoorstelbaar veel zijn er dat.

Zoek hiervoor de aflevering van Gladio met Peter R; de Vries eens op You Tube eens op. Nog een voorbeeld: enkele jaren geleden werd de brave burger de 'kans' gegeven om illegale wapens in te leveren bij de politie, als onderdeel van de nieuwe wapenwet. Nu zou ik toch graag eens weten wat met die wapens is gebeurt! Ik durf te verwedden dat de politie zwaar gefeest heeft met die wapens die ze 'kregen'. Waar zijn die wapens?