Re: Juan Mendez

bruintje b wrote:

Maar waarom hielden de aanslagen daarna dan ook echt op? Als Bouhouche die uitspraak echt gedaan heeft, wist hij hoe het zat en was Mendez een sleutelfiguur. Met het verscheiden van Mendez is de kennelijke oorzaak weggenomen.

Lees je eens in aub (geldt ook voor enkele anderen hier, wat een gezwets alweer over Mendez). Op de VRT vorige week was het ook al dolletjes, Mendez werd er geportretteerd als Bende-verdachte van Aalst.

Toen Mendez FN vertegenwoordiger werd, waren er met zijn voorganger al transacties aan de gang die later de rode draad zullen vormen in wat men de Bende van Nijvel is gaan noemen. Voor zover ik weet is Mendez een Bende slachtoffer, hoewel hij al vaak gratuit Bende moordenaar is genoemd. Je moet heus geen Zucker zijn om te zien dat het erg onwaarschijnlijk is dat een FN ingenieur daar wat gaat staan schieten in een winkelstraat. De getuigenis van die Sartillot die er telkens wordt bij gesleurd is alleen al omwille van de aard ervan quasi betekenisloos.

512

Re: Juan Mendez

bruintje b wrote:

Mendez speelde een opdrachtgevende of uitvoerende rol in de aanslagen.

Mendez is een hoofdverdachte voor sommige feiten die toegeschreven worden aan de Bende van Nijvel. Vooral voor Waver, maar ook voor bijvoorbeeld Eigenbrakel. Was Bouhouche hiervan op de hoogte? Die kans bestaat.

Insp. Witse wrote:

We weten intussen dat Bouhouche in hoofdzaak achter deze diefstal zat.

Ik ben niet meer zo zeker dat Bouhouche achter die diefstal zat.

Spectator Of Life wrote:

Je moet heus geen Zucker zijn om te zien dat het erg onwaarschijnlijk is dat een FN ingenieur daar wat gaat staan schieten in een winkelstraat.

Toch even een misvatting uit de wereld helpen. Mendez was geen ingenieur. Hij was handelsingenieur bij FN. En waarom zou een "FN ingenieur" niet in een winkelstraat kunnen staan schieten? Mendez was een wapenzot, extreem-rechts, één van de beste schutters van België, misdadiger, betrokken bij de misdaden van de bende Bouhouche-Beijer, ... Maak er aub geen heilige van, want dat was hij absoluut niet.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

513

Re: Juan Mendez

Insp. Witse wrote:

Van de 5 gestolen UZI-wapens (Mendez privé-collectie) zijn er maar 4 nadien teruggevonden. We weten intussen dat Bouhouche in hoofdzaak achter deze diefstal zat. De getuige te Aalst heeft een uzi beschreven, maar onder impuls van Pint is er een heckler & Koch opgetekend. In mijn mening kan Mendez wel best eens gelijk hebben.

Een Ingram zou gebruikt zijn door "de reus", in Aalst. De Ingram ziet eruit als een Uzi. Wat het echt was, weet ik niet.

514

Re: Juan Mendez

Ben wrote:

Toch even een misvatting uit de wereld helpen. Mendez was geen ingenieur. Hij was handelsingenieur

Ben, als jij zo verder blijft doen zie ik je in staat binnen kort het zonlicht te ontkennen Smiley

Een handelsingenieur is wel degelijk een ingenieur, daarnaast zijn er ook industrieel ingenieurs en burgerlijk ingenieurs.
Vroeger ten tijde van Mendes maakte men een onderscheid tussen technisch ingenieur (hogeschool) en burgerlijke en handelsingenieurs (univ)

Nu zijn er vier soorten ingenieurs » be.indeed.com

Ook Beijer startte de studie handelsingenieur aan de ULB (Solvay) maar stopte plots zijn studie in het tweede jaar.

Re: Juan Mendez

In tegenstelling tot wat een enkeling hier oppert heb ik me wel degelijk ingelezen, met name op dit forum. En ik denk dat Mendez inderdaad een techneut was; ik heb gelezen dat hij ook aan motorvoertuigen sleutelde.

516

Re: Juan Mendez

bruintje b wrote:

In tegenstelling tot wat een enkeling hier oppert heb ik me wel degelijk ingelezen, met name op dit forum. En ik denk dat Mendez inderdaad een techneut was; ik heb gelezen dat hij ook aan motorvoertuigen sleutelde.

Je inlezen op het forum is een gevaarlijke strategie. Beter om te beginnen met een paar referentiewerken (enfin, voor zover die er echt zijn) zoals van Geens, Ponsaers ... Dan de paar stukken lezen die je links en rechts vindt op het web en dan hier beginnen. Makkelijker om het kaf van het koren te scheiden. Er zijn verschillende theorieën die bestaansrecht hebben maar als ze in strijd zijn met de paar vaststaande materiële elementen die gekend zijn mag je stoppen met lezen.

Mendez was inderdaad technisch/mechanisch begaafd en stelde o.a. ralleywagens af. Hij was ook een crimineel, wapenfreak en aanhanger van extreem rechts.

Persoonlijk denk ik dat hij met zware criminaliteit bezig was samen met (o.a.) Bouhouche, Beijer, Bultot, Amory en nog een schare anderen. Maar Bouhouche was een segmenteerder, dat is algemeen bekend. Het is niet omdat hij met persoon X bezig was in crimineel circuit Y dat X ook wist van al de rest waar Bouhouche inzat.

M.i. heeft Mendez een aantal zaken gedaan met Bouhouche waardoor 'zijn' circuit ook andere circuits heeft geraakt en heeft hij zich toen gerealiseerd dat hij in aanraking kwam met iets waar hij niets mee te maken wilde hebben. Maar hij zat totaal klem. Kon niet naar de politie gaan zonder zelf de bak in te draaien en kon o.a. door gebruikte wapens in 'zijn' circuit gelinkt worden aan andere feiten. Leg dan maar uit dat je van niets wist en het niet de bedoeling was.

Toen de stress teveel werd en de wielen er begonnen afkomen werd hij onstabiel en een risico. En dat kon niet voor de anderen dus werd hij gestopt, definitief. Hij is overigens niet de enige.

Re: Juan Mendez

Ben wrote:
bruintje b wrote:

Mendez speelde een opdrachtgevende of uitvoerende rol in de aanslagen.

Mendez is een hoofdverdachte voor sommige feiten die toegeschreven worden aan de Bende van Nijvel. Vooral voor Waver, maar ook voor bijvoorbeeld Eigenbrakel. Was Bouhouche hiervan op de hoogte? Die kans bestaat.

Insp. Witse wrote:

We weten intussen dat Bouhouche in hoofdzaak achter deze diefstal zat.

Ik ben niet meer zo zeker dat Bouhouche achter die diefstal zat.

Spectator Of Life wrote:

Je moet heus geen Zucker zijn om te zien dat het erg onwaarschijnlijk is dat een FN ingenieur daar wat gaat staan schieten in een winkelstraat.

Toch even een misvatting uit de wereld helpen. Mendez was geen ingenieur. Hij was handelsingenieur bij FN. En waarom zou een "FN ingenieur" niet in een winkelstraat kunnen staan schieten? Mendez was een wapenzot, extreem-rechts, één van de beste schutters van België, misdadiger, betrokken bij de misdaden van de bende Bouhouche-Beijer, ... Maak er aub geen heilige van, want dat was hij absoluut niet.


Een heleboel stellingen zonder motivatie, alsof betrokkene twintig jaar jouw beste vriend was of het hele dossier daar uitgeklaard op jouw bureau ligt.

Ben wrote:

Hij is een hoofdverdachte voor Waver.

Ik mag dan hopen niet louter op de Sartillot getuigenis, zoals ik reeds schreef quasi betekenisloos en ik refereer graag naar het werk van Elisabeth Loftus. Sommige getuigenissen hebben voor mij wel waarde, maar geen herkenning na twee jaar van een doordeweeks uitziende man op een televisiescherm.

Ben wrote:

Hij is een hoofdverdachte voor Eigenbrakel

Als dat zo is, dan ben ik oprecht nieuwsgierig waarom dit zo is want geen idee in welke Bende literatuur dit wordt vermeld. Je gebruikt trouwens vaak de term 'hoofdverdachte'. Hoofdverdachte voor wie of wat? In oude documenten; Delta en dergelijke? Of hoofdverdachte volgens de speurders die de laatste tien jaar niet één nieuw spoor kunnen hebben bekrachtigen?

Ben wrote:

Hij was een wapenzot

We gaan hier geen semantische discussie beginnen; hij was inderdaad een wapenliefhebber en verzamelaar.

Ben wrote:

Hij was extreem rechts

Volgens wat ik heb gelezen in een Bende boek (ik meen de eerste Geens) was Mendez rechts maar niet extreem rechts . Een politieke voorkeur zoals 1/3 tot 1/2 van de bevolking en dus irrelevant hier. Zoals steeds mag je me verbeteren maar ik ben niet bekend met notities in verband met Mendez en uitgesproken racisme.

Ben wrote:

Hij was een misdadiger

Hoelang heeft Mendez gezeten en voor welke feiten in zijn 34-jarig bestaan?

Ben wrote:

Betrokken bij de misdaden van de Bende Bouhouche-Beijer

Voor welke feiten waar Bouhouche of Beijer zijn veroordeeld is er sprake van medeplichtigheid van Mendez?

Mendez was een bovengemiddeld getalenteerd persoon, handen van goud las ik ergens, inderdaad een begenadigd mecanicien en op brutale wijze vermoord. Dat staat dan wel weer vast. Bruintje de beer heeft het licht gezien en nog even en Mendez wordt de niets ontziende Killer van de Bende van Nijvel. Ik zou alvast de raad geven om je eens te verdiepen in de persoon waar Mendez het vak heeft geleerd; kans verre van onbestaande dat deze persoon relevanter is voor het Bende verhaal dan Mendez zelf.

518

Re: Juan Mendez

Bernard Sartillot bevond zich in de frontlinie. Elisabeth Loftus nr. Zijn functie als gendarme maakt hem tot een eersteklas getuige.Wat betreft de outlaw Mendez, hij wist waar de HK vandaan kwam. Het is een geval van verhulling. Misdadigers zijn bevriend met criminelen en sterven als misdadigers.

519

Re: Juan Mendez

Momentje, het staat vast dat hij op grote schaal wapens ontvreemdde bij FN, dat hij bezig was met illegale handel in wapens, dat hij via Bouhouche zijn wapenwinkel wapens 'witwaste', dat hij een wapen (de HK MP5) in bezit had waarvan hij wist dat het voortkwam uit een misdrijf en op het ogenblik van zijn dood stond hij onder onderzoek bij FN en zou hij waarschijnlijk zijn job kwijtgeraakt zijn indien hij niet eerder was vermoord. Dat zijn feiten. Hij had ook net als Bouhouche een levensstijl die een enorme 'cash burn' vergde.

Ik denk niet dat hij rechtstreeks betrokken was bij de feiten van de 'tweede golf', integendeel, hij liep daar heel nerveus van omdat hij vermoedde hoe de vork aan de steel zat maar weinig kon doen zonder zelf in problemen te raken met de wet en hij wist ook niet exact hoe e.e.a. in elkaar zat. Op het einde was Mendez m.i. een geblinddoekte man die een mijnenveld door moest en dat wist hij heel goed.

Bouhouche en Mendez gebruikten overigens samen dezelfde gestolen Mercedes 4x4. Die die opgehaald werd door Buslik aan het Erasmusziekenhuis in februari 1986.

520

Re: Juan Mendez

't is maar hoe je 't bekijkt he, maar voor mij is iemand die op een illegale manier wapens verhandelde een misdadiger. Bij mijn weten dienden  die wapens niet om in de confituurpotten mee te roeren.