531

Re: Juan Mendez

Om de mensen die mij tips geven te beschermen, moet ik me vaak beperken tot summiere informatie zonder bronvermelding of door publiek beschikbare informatie (kranten, magazines, …) te gebruiken. Dat is geen “ik weet het beter dan de rest houding”. Dat is voorzichtigheid en respect naar degenen die mij informatie geven.

Vind ik dat leuk? Nee. Maar het stelt me wel in staat om zo correct mogelijk te informeren over de feiten, de verdachten en dit dossier.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

532

Re: Juan Mendez

Sorry, maar wat doen wij hier dan nog? Dit is dé reden waarom ik er hier ook genoeg van heb. Hou er dan gewoon mee op, dit is belachelijk.

Re: Juan Mendez

Ben wrote:

Om de mensen die mij tips geven te beschermen, moet ik me vaak beperken tot summiere informatie zonder bronvermelding of door publiek beschikbare informatie (kranten, magazines, …) te gebruiken. Dat is geen “ik weet het beter dan de rest houding”. Dat is voorzichtigheid en respect naar degenen die mij informatie geven.

Vind ik dat leuk? Nee. Maar het stelt me wel in staat om zo correct mogelijk te informeren over de feiten, de verdachten en dit dossier.

Wat maakt dat deze veertig jaar na de feiten aangebrachte informatie ineens betrouwbaar en correct zou zijn -want zo breng jij het- terwijl dit dossier uitpuilt van onbetrouwbare info en bronnen? Een tijd geleden heb je zelf gezegd dat bepaalde info die je bracht over WNP -het was de nummerplaat van Elnikoff in Aalst meen ik- naderhand niet correct is. Zo wordt het moeilijk. 

Tot het tegendeel bewezen blijf ik van oordeel dat Mendez geen figuur was die de teugels in handen had in 1985 om redenen reeds eveneens voldoende vermeld in dit topic.

534

Re: Juan Mendez

ctrix wrote:

Sorry, maar wat doen wij hier dan nog ?

Wat doen we hier? Waar komen we vandaan? Waar gaan we naartoe? Zo'n meta-vragen op een maandag. wink Maar even serieus; we zijn hier om het dossier van de Bende van Nijvel en de historische context zo goed mogelijk in kaart te brengen. Werk er gerust aan mee in plaats van heel de tijd commentaar te hebben.

Spectator Of Life wrote:

Wat maakt dat deze veertig jaar na de feiten aangebrachte informatie ineens betrouwbaar en correct zou zijn - want zo breng jij het - terwijl dit dossier uitpuilt van onbetrouwbare info en bronnen?

Eén woord: vertrouwen.

Spectator Of Life wrote:

Een tijd geleden heb je zelf gezegd dat bepaalde info die je bracht over WNP -het was de nummerplaat van Elnikoff in Aalst meen ik- naderhand niet correct is. Zo wordt het moeilijk.

Klopt, je krijgt nieuwe informatie, je leert nieuwe mensen kennen, je analyseert informatie opnieuw ... Het is een continu proces. Wat gisteren waar was, blijkt vandaag fout te zijn. Vermoeiend, maar uitermate interessant.

Spectator Of Life wrote:

Tot het tegendeel bewezen blijf ik van oordeel dat Mendez geen figuur was die de teugels in handen had in 1985 om redenen reeds eveneens voldoende vermeld in dit topic.

De argumenten: "hij was handelsingenieur" en "hij verzamelde wapens" kunnen me niet overtuigen. wink

Het "interessante" aan Mendez is dat hij begin 1986 werd vermoord. Zijn foto verscheen toen regelmatig in de media. De bloedige feiten van de herfst van 1985 waren nog niet zo lang daarvoor gebeurd. Dat had als gevolg dat er getuigen waren die Mendez herkende.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Juan Mendez

Je weet hoe ik denk over post facto herkenningen van iemand die eruitziet als een doordeweekse nonkel in de jaren '80. In de Bende van Nijvel hebben honderden mensen hun buur, baas, vriend, vijand, nonkel, tante of zwangere hond herkend. Het is wat warm om opnieuw een uitgebreide Mendez verdediging op te bouwen; om te beginnen bij het begin en de basis van elk misdaad onderzoek: Mendez zat ten tijde van Eigenbrakel/Overijse in het buitenland; hoe kan hij dan een hoofdverdachte zijn voor de feiten?

536

Re: Juan Mendez

Spectator Of Life wrote:

In de Bende van Nijvel hebben honderden mensen hun buur, baas, vriend, vijand, nonkel, tante of zwangere hond herkend.

Dat klopt, maar het wordt interessant als dezelfde persoon door verschillende getuigen voor verschillende feiten wordt herkend. Vanaf dat moment moet je jezelf vragen beginnen stellen.

Spectator Of Life wrote:

Mendez zat ten tijde van Eigenbrakel/Overijse in het buitenland; hoe kan hij dan een hoofdverdachte zijn voor de feiten?

Officieel wel, al heb ik nog niet kunnen ontdekken vanaf wanneer tot wanneer hij in september 1985 in het buitenland zat.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Juan Mendez

Ieder zijn waarheid Ben. We kunnen niet meer doen dan trachten een conclusie te trekken uit de stukken waarover we beschikken; voor de ene blijkt dat archief wat uitgebreider dan voor de andere. Tot het tegendeel bewezen schaar ik Mendez onder de slachtoffers van de Bende. Op het schema op een lijn met Fourez/Dewit en Finné. Mensen die niet vies waren van werken in de schaduw en daardoor te diep zijn vergleden in het wereldje van zwartgeldcircuits/wapenhandel/drugshandel waarna ze door het wereldje als te gevaarlijk/veelwetend werden beschouwd.

Het is misschien een gekke gedachte, maar gezien de panische angst na Aalst heb ik me wel eens afgevraagd of Mendez besefte dat hij die avond een moordpoging heeft overleefd. Als hij inderdaad instant aan de valium moest, is de piste van louter een vervuild of gestolen wapen me wat magertjes. Of anders gezegd, als hij louter hierom zo doorslaat was hij zeker en vast geen Bende materiaal. wink

538

Re: Juan Mendez

Spectator, je ziet Mendez louter als slachtoffer, maar op basis van wat? Hilde Geens heeft in een interview gezegd dat ze gecontacteerd is door mensen die meer weten maar toch niet durfden te spreken. Ik kan me indenken dat die mensen ook Ben contacteren met hun verhaal. Het is belangrijk dat hun anonimiteit gegarandeerd wordt. Natuurlijk stroomt er ook verkeerde info door op die manier. Dat kan niet anders. Mendez is vermoord, Vandeuren is vermoord, er zijn nog heel wat andere moorden gebeurd in de periferie van de bende. Maakt hen dat allemaal tot onschuldige slachtoffers of louter onbetrouwbare handlangers die uit de weg geruimd moeten worden?

Re: Juan Mendez

Wat jouw laatste vraag betreft, een combinatie van beiden I guess. Wat jouw eerste vraag betreft; profiling + gebrek aan degelijk bewijs tegen Mendez. Ben laat half in zijn full house kijken (ligging van zijn villa, vindplaats Santana, herkenning Sartillot, eventueel El Pais) maar de argumenten die ik lees zijn me veel te pover. Als ik naar de feiten kijk, zie ik marginalen, huurmoordenaars en psychopaten. Een introverte zeer kundige man in de eerste plaats verzot op zijn verzameling zie ik niet. Over één feit zou ook ik durven twijfelen, dat zijn de feiten bij Dekaise. Het profiel van de daders is daar onduidelijk en mogelijk verschillend van andere feiten. Echter als hij daar een verdachte is, is hij één van de zovelen.

Voorts heeft forumgebruiker Asjemenou op uitmuntende wijze Mendez verdedigd in de Bende van Nijvel zaak, ergens tussen pagina 35 en 40 van dit topic. Een werkelijk diepgaande en uitzonderlijk sterk onderbouwde verdediging waarbij me niet veel meer kan resten dan het vinden van stilzwijgende aansluiting.

540

Re: Juan Mendez

Dekaise weet drommels goed wie hem heeft overvallen.