Ben wrote:Een BOB'er van Halle verklaarde over de moord op José Vanden Eynde het volgende tegenover het weekblad Humo :
'Neem de moord op de nachtwaker van Jef Jurion. Daar heeft de Bende een .22 gebruikt, een heel licht kaliber is dat. Geen wonder dat ze die man acht kogels door het hoofd hebben geschoten. Ik ken in Lembeek iemand die zeven van die kogels in zijn kop gekregen heeft en nog altijd door het dorp fietst.'
Persoonlijk vind ik dat nogal een sterke bewering van die rijkswachter (het verhaal van de man in Lembeek laat ik hierbij in het midden) die toch duidelijk het kaliber .22 onderschat naar mijn mening.
Het was o.a. in de jaren tachtig een geliefd kaliber bij elite-agenten van verschillende inlichtingendiensten. Redenen:wereldwijd verspreid kaliber en makkelijk aan munitie te komen, zeer makkelijk hanteerbaar door de zeer teringe terugslag wat de precisie en vuursnelheid ten goede komt, ook een toegankelijk kaliber naar "demping" toe en zelfs ongedempt niet zo een grote kabaalmaker.
De hierboven genoemde agenten waren er met dit kaliber op geoefend om "clean headshots" toe te dienen. Een "double tap" kan misschien wel tot de procedure hebben behoord van velen (het kaliber laat door zijn geringe terugslag ook makkelijk "close groupings" toe), ik kan me toch echt niet voorstellen dat ze zowat een hele lader moeten afvuren om hun slachtoffer te doden in de standaardsituaties, dan was dit onder deze agenten uiteraard nooit een zo geliefd kaliber kunnen worden.
De .22 is volgens mij een kaliber dat in de handen van een geoefend schutter zeer zeker een geschikt (moord)wapen is, dit zowel op korte afstand (bv:pistool) als op langere afstand (geweer), de .22 is erop gekend heel precies te zijn en ook naar actieradius komt hij niet tekort. Trouwens de rijkswachter spreekt over 8 schoten, waren het er in werkelijkheid geen 5?