Sack voor de Tweede Bendecommissie in '97:
Sack was nog steeds de mening toegedaan dat het niet alleen een kwestie was van individuele relaties tussen leden van de bende De Staerke en extreem-rechtse personen, maar van een groter organisatorisch verband, een politiek-crimineel samenwerkings-verband:
"Ik ben persoonlijk - ik beklemtoon het woord persoonlijk - de overtuiging toegedaan dat daarachter een duidelijke organisatie schuilgaat. Mijn inziens, was België op dat ogenblik een kopie van Italië. Zoals MSI in Italië het criminele milieu heeft gebruikt om een zwarte terreur te creëren als tegengewicht tegen de rode terreur, ben ik van mening dat bepaalde extreem-rechtse elementen het milieu hebben gebruikt om een dergelijke malaise te bewerkstellingen en aan te klagen in België. Naar mijn oordeel heeft het dossier Zwarts - de moord op de veiligheidsagent te Zaventem - als financieringsbasis gediend om het criminele milieu te betalen. Men heeft een mythe overgenomen die vanuit de Borains werd gecreëerd en stilaan is geëvolueerd."
"Deze mythe diende als voorwendsel om telkens weer ten tonele te kunnen verschijnen. Als men deze hypothese in ogenschouw neemt, is het vrij duidelijk dat er meer achter zit en dat men zich niet louter mag beperken tot het dossier Mendez. Al deze zaken moeten met elkaar in verband worden gebracht. Ik bedoel hiermee: het dossier Zwarts, de wapens die werden teruggevonden bij Mendez en die later werden teruggevonden in een box te Ukkel waar onder andere carnavalmaskers werden aangetroffen alsook het voertuig dat door de bende Haemers werd aangewend bij de ontvoering van de heer Van den Boeynants. De bende Haemers heeft echter nooit carnavalmaskers gebruikt. Ik herhaal nogmaals: dit moet toch een aanwijzing zijn voor het feit dat er meer is dan het kleine dossier Mendez dat slechts één element is van het gehele raderwerk. De 'tijdslijn' is overduidelijk en strekt zich uit over de jaren 1981 tot en met de jaren 1985, met als laatste feit - en dat is mijn persoonlijke overtuiging - de bloedige overval op het Delhaize-warenhuis in Aalst."
Tijdens een hoorzitting in april had Sack deze visie evenwel al beknopter geformuleerd:
"In het licht van de mogelijke connecties tussen Haemers, De Staerke en extreem-rechts, en de contacten van het Front de la Jeunesse en WNP met het MSI, is het niet onbelangrijk te weten dat we verschillende keren informele verklaringen hebben opgetekend als leden van die bendes waarin wordt verwezen naar het feit dat ze ageerden als lid van een hogere organisatie. Bajrami heeft dat gezegd; Haemers heeft dat tweemaal gezegd; Philippe De Staerke heeft daarnaar verwezen; en Karafilis heeft daarnaar verwezen. Dat alles is het resultaat van de analyse van het denkspoor rond extreem-rechts."
ik wil er ook op wijzen dat Ciolini met de bende Haemers in contact stond en Massagrande met Bultot.
De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.