Een OCR-scan uit het boek "Illegale wapenhandel":
Jean Baugniet
Uit twee verschillende maar "in het algemeen goed geïnformeerde bronnen - die echter anoniem willen blijven - vernamen we dat de Bernard soms samenwerkte met een Brusselse wapenhandelaar, Jean Baugniet, voor de operaties die hij leidde voor Gévelot. Deze wapenhandelaar is direkteur van de pvba "b.b.v.arms", rue Henri Wafelaerts, 52 te Sint-Gillis, tel. 538.69.40. Hij werd op 23 oktober 1979 te Luik aangehouden voor illegale wapenhandel en door onderzoeksrechter M. Deschamps-Heleire, onder aanhoudingsmandaat geplaatst. Baugniet bekende dat hij een honderdtal diverse wapens had geleverd, met name via ambassades. Hij veinsde echter niet te weten dat hij daarvoor uitvoervergunningen moest hebben.
Aangezien het parket maar een klein gedeelte van de aanklacht kon bewijzen, moest hij in voorlopige vrijheid worden gesteld. Wij zijn in het bezit van een fotocopie van twee telexen (30) (19/12/78) van banken, met de melding dat Baugniet op zijn rekening van de Bank of America te Londen de som van 925.000 US$ heeft ontvangen voor levering van 100.000 obussen 20 mm Oerlikon m 151, betaald via de Banco nacional de Angola te Luanda en dat deze som werd overgemaakt aan de Bernard via de Banque Nationale de Paris. Het gaat hier om iets meer dan het "honderdtal diverse wapens", dat Baugniet toegaf. Het is Portugees materiaal dat van de hand werd gedaan na de onafhankelijkheid van de kolonies.
Armaco had een verkoopsoptie van de Portugese regering, dankzij de tussenkomst van Ruis Mendez Franco, direkteur van de Delta International Trading Inc, Tenboschstraat 80, 1050 Brussel. Deze Mendez Franco is overigeris ook een militant van extreem-rechts. Baugniet deed een bod voor bbv arms, omdat hij hoopte het materieel weer aan Angola te verkopen via een Antwerpse firma. Als dat was doorgegaan, zouden Portugese wapens aan een ex-kolonie in Afrika weer op het beginpunt zijn aangekomen, via makelaars in Antwerpen, Brussel en Luik! Uiteindelijk heeft Indonesië echter de obussen opgekocht. Het is de Bernard - wie had dat gedacht! - die de transaktie tot stand bracht met de Atlantic Oversea als tussenpersoon en zonder Armaco of Ruis Mendez Franco te betalen! We ontdekten ook dat Baugniet de gewiekste handelaar is die ervan wordt verdacht de BTW-administratie van Ukkel en Sint-Gillis te hebben opgelicht met een fiktieve wapenverkoop aan een ambassade. (31)
Hij is ook betrokken bij het misbruiken van een fotokopie van de vergunning van een wapenhandelaar. (31) Baugniet werkt op drie terreinen: wettige wapenhandel met vergunning, grote internationale clandestiene makelarij - hij heeft vele contacten met ambassades - en volgens de gerechtelijke politie, kleinschalige handel met de onderwereld. De gerechtelijke politie is vooral omwille van die laatste aktiviteit in hem geïnteresseerd, omdat ze vreest dat de wapens tegen haar zullen' worden gebruikt door de onderwereld. Men veronderstelt dat Baugniet zijn wapens aan de onderwereld verkoopt in de CD' bar van Patrick Baudry, rue des Commerçants 13, 1000 Brussel. De vader van Jean Baugniet is hoofdinspecteur bij de gemeentepolitie van Sint-Gillis. Hij is lang nationaal voorzitter geweest van de schietstanden in België. Met een zoon die als wapenhandelaar gevestigd is op het grondgebied van de gemeente, met een echtgenote die, zoals wij verder zullen zien, zaakvoerster is van de pvba BBV Arms, kan men zich de vraag stellen of er geen onverenigbaarheid bestaat tussen het ambtenarenstatuut van Baugniet Senior en de activiteiten van zijn directe familie. Wat er ook van zij, bij de Baugniets lijkt de belangstelling voor wapens wel erfelijk.
Ik heb ettelijke malen geprobeerd in contact te komen met Jean Baugniet om zijn mening over die zaak te vragen, maar ik ben er niet in geslaagd. Via een telefoontje aan de politie van Sint-Gillis kon ik echter wel zijn vader bereiken. Toen ik hem zei dat ik zijn zoon graag wilde ontmoeten, en waarom, antwoordde hij dat zijn zoon de Bernard inderdaad vaag had gekend, maar dat hij nooit met hem had samengewerkt. Toen ik vroeg of hij (de vader), inderdaad voorzitter was geweest van de Belgische schietklubs, antwoordde hij dat hij zich veel met sport had beziggehouden, maar niet alleen met schieten ... Omdat de zoon geen kontakt met me opnam, belde ik de vader weer op om nieuws te vragen. Hij zei me dat hij er met zijn zoon over had gepraat, maar dat die niets met de Bernard te maken had en me dus niets te zeggen had. Ik antwoordde dat ik een bankdokument bezat waarop een storting was vermeld van 925.000 US$ voor de Bernard, voor obussen. M. Baugniet zei daarop dat zijn zoon daar niets mee te maken had. Ik verduidelijkte dat zijn zoon de storting had gedaan. M. Baugniet raakte in de war en beweerde: "ik kan u in elk geval zeggen dat de operatie waarover u het hebt, nooit is uitgevoerd ... "
De politie-inspekteur is dus heel goed op de hoogte van de illegale zaken van zijn zoon en hij wil hem duidelijk dekken. Mooi hoor, vaderliefde (!) (32) Sindsdien echter, heb ik nog meer informatie gekregen. Mevr. Marie Vermotte, de echtgenote van Guillaume Baugniet, is beheerder van de pvba bbv Arms - bijlagen van het Staatsblad 448/4 en 448/23 (1977); 1039/32 (1977) en 1653/30 (1978). Ander detail: het is M. Baugniet, de hoofdinspekteur bij de politie te Sint-Gillis, die bij de BTW-administratie van Ukkel en Sint-Gillis is tussengekomen, opdat de 500.000 fr. BTW van de waarschijnlijk fiktieve wapenverkoop aan ambassades zou worden terugbetaald aan zijn zoon. Sindsdien is de situatie van de zoon veranderd. Hij is bij verstek veroordeeld voor klandestiene verkoop van 300 handwapens aan een Amerikaan te Antwerpen. Bij het onderzoek beweerde hij dat de wapens bestemd waren voor Armand Donnayen toonde hij een bestelbon van deze laatste - gek idee, niet? Langs Antwerpen gaan om wapens te verkopen aan een Luikenaar. Donnay bevestigde dat en toonde een faktuur op zijn naam voor de wapens. Toen hij echter verder werd ondervraagd, bekende hij dat de faktuur en de bestelbon vals waren, zodat Baugniet kon worden veroordeeld
Onlangs werd Jean Baugniet opnieuw aangehouden, dit keer voor deelname aan de fameuze illegale wapenhandel tussen België en extreem-rechts in Frankrijk, in oktober '81. Op 4 oktober werd op de auto-snelweg Brussel-Parijs een auto onderschept met een grote hoeveelheid wapens, voornamelijk pistolen en machinepistolen. In België en Frankrijk werden verschillende arrestaties verricht. In België was één van de beschuldigd en Roger Scheep, de schoonvader van Patriek Baudry, vriend van Baugniet. Deze laatste was overigens één van de medeplichtigen. Hij had 800 handwapens verkocht zonder de verkoper in de registers in te schrijven. Aan de BOB en onderzoeksrechter Lyna, deelde hij alleen mee dat de wapens gedemilitarizeerd waren - zonder dat ze langs de proefbank waren gegaan uiteraard - en verderverkocht op ... de rommelmarkt! De Luikse gerechtelijke politie vraagt zich nu af of men eindelijk de vergunning van Jean Baugniet zal intrekken.
De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.