Ik denk dat je een wat rooskleurig beeld hebt van de wapenindustrie. Ooit Peter Dale Scott of Garry Web gelezen? Ik wil hier niet te veel off topic gaan, maar het bloedspoor van Iran-gate kun je toch onmogelijk minimaliseren? Ik bedoel, de wapens werden geleverd aan verkrachtende gekken die kogels spuwden, er werd ter financiering een drugsmarkt aangezwengeld waarvan de ellende niet te overzien was, er werden mensen bij bosjes uit de weg geruimd (om redenen allerlei), ... De "gijzelaars" hadden daar amper iets mee te maken (die waren een toevalligheid en hadden enkel een rol, en een smerige opnieuw, in het vermijden van een October Surprise).
"Iedereen tevree", ga dat maar eens uitleggen aan de oudere plattelandsbevolking in Nicaragua en de familie van de drugsdoden wereldwijd. Als je "politiek" absoluut wil loskoppelen van criminaliteit dan zal ik je niet stoppen, want het wordt al snel een semantische kwestie, maar zelf kan ik dat niet, daar is mijn afgrijzen te groot voor (was er een politieke keuze geweest om oude-dames-neerknuppelen legaal te maken in de strijd tegen de vergrijzing, dan was er toch net zo goed sprake geweest van moorddadige criminaliteit, met of zonder politiek fiat?) Maar goed, laat ons hier over ophouden of op een ander topic verder gaan.
Punt is hier dat Baugniet bij de criminele wapenhandel betrokken was (laat ons even hypothetisch de "legale" wapenhandel in het bad der onschuld dompelen). Op het altaar van de criminele wapenhandel worden mensen vermoord en aan de drugs gezet. Je mag dat voor mijn part ontkennen, maar toch is het zo. Baugniet wordt genoemd in de zaken Zwarts en Dekaise. Geassocieerd aan Beijer/Bouhouche. Ik vraag me af of "le Congolais" betrokken bij de aanslag op Vernaillen niet op "le Katangais" sloeg (de bijnaam van Baugniet).
Hij zou verbonden zijn aan de SDRA en aan de Sûreté. Hij beweert zélf iets over de Bende te weten. Hij zou in verband staan met Wojda (wat ik nog steeds een belangrijke piste vind), met de De Staerkes, ... en met het tuig van Le Jonathan (dus vermoedelijk ook Darville). Hij was zeker niet het kopstuk van de Bende, maar als logistieke of recruterende schakel zie ik hem (voorlopig toch) als belangrijke kandidaat (toch tenminste voor de vroege feiten, minder nadien). Geen hard materiaal, toeggeven, maar meer dan het onderzoeken waard. Jammer dat zijn context zeer mistig is, men beschrijft hem enerzijds als hotshot-barbouze, maar anderzijds ook als alcoholverslaafde marginaal. Dat maakt onze taak er niet makkelijker op.