271

Re: Eddy Vos

Eddy Vos is nog steeds gebonden door het beroepsgeheim en laatdaardoor het achterste van zijn tong niet zien. Toch zie je een aantal parallellen met de hypothese van oa Hilde Geens en Christian Smets: alledrie geloven ze (voor de tweede golf) in de piste van racketeering en in de betrokkenheid van een paar ex- rijkswachters. Dat die ex-rijkswachters met succes de test met de leugendetector hebben doorstaan hoeft overigens niet te verbazen. De bende an sich bestond niet. Zij zelf zullen ook niet betrokken zijn bij de moordpartijen maar zorgden eerder voor de logistiek en het verdelen van de wapens.

272

Ik denk ook aan racket voor de tweede golf en in de richting van wat Smets schreef in z'n testament + de opinie van Deprêtre voor de eerste feiten. Wat de leugendetector betreft: als je een training van 30 minuten krijgt waarin men je uitlegt wat te doen tijdens een verhoor en hoe het toestel werkt dan raak je overal met flying colours door, zelfs zo schuldig als iets. Dat wisten onze ex-rijkswachters beslist.

273

"Met een tomeloos enthousiasme presenteerde hij [Eddy Vos] de beroemde gele affiche met robotfoto's van de daders en lanceerde hij oproepen tot getuigen"

Bron: Humo

Wat een geweldig initiatief van Eddy Vos was dat toch. Ge moet er maar op komen. Die gele affiches zijn mijn inziens de sleutel tot de oplossing.

Veel meer in het oog springend in dat HUMO-artikel vond ik de volgende opmerkingen van Eddy Vos, over het ‘niet echte lid van de Bende van Nijvel’, Michel Cocu:

Vos: "Ze kenden details die alleen de daders konden kennen. Maar Michel Cocu, de leider van de bende, heeft altijd gezegd: ‘Er waren wij, en er waren de echten.’ In zijn verhaal is hij met zijn bende samen met ‘de echten’ naar de Colruyt gereden om te gaan inbreken. Rond halftwee, toen ze in de Colruyt waren, hoorden ze schoten op het parkeerterrein. Ze zagen de lijken van het koppel dat kwam tanken, vermoord door ‘de echten’."

"Volgens Cocu zijn hij en zijn Borains toen weggereden, terwijl ‘de echten’ ter plekke bleven. ‘Ze leken te wachten op de politie,’ zegt Cocu. Dat is volgens mij de sleutel tot de Bende. Die slachtpartij was een pure provocatie, om te tonen dat de politiediensten niet opgewassen waren tegen de zware criminaliteit. Michel Cocu heeft nooit willen zeggen wie ‘die echten’ waren, zelfs niet na zijn vrijspraak, toen hij niet meer vervolgd kon worden. We hebben alles geprobeerd om die namen uit hem los te krijgen, we beloofden hem zelfs de premie van Delhaize, maar hij bleef zwijgen."

Net als Michel Cocu en zijn kompanen kunnen Philippe De Staerke - die stond ook in 1985 niet bekend als een bewezen moordenaar - en zijn kompanen er op een enigszins vergelijkbare manier er in zijn geluisd door de ‘echte Bende van Nijvel’. De Staerke was bij/in de Delhaize van Aalst, een dag voor de op 9 november 1985 gepleegde dodelijke overval daarop. Dat was vreemd, want Brusselaar De Staerke leek daar weinig te zoeken te hebben en onder andere dat maakte hem verdachte van die overval.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

275

Deze week verscheen in La Dernière Heure een driedelig artikel over de hypothese van Eddy Vos. Hij gelooft sterk in de betrokkenheid van Bouhouche Beijer, ook al valt er niets te bewijzen. Hij denkt ook in de richting van afpersing voor de tweede golf. Onderzoek naar financiële transacties bij Delhaize heeft niets opgeleverd omdat de bende voortijdig de wapens neerlegde na de dood van de killer en er geen losgeld werd betaald. Hij voegt er ruiterlijk aan toe dat Bouhouche & Beijer glansrijk de test met een nieuwe versie leugendetector hebben doorstaan. Een detector die heel moeilijk te manipuleren is. Ook geeft hij toe dat zowel Ruth als de profilers overtuigd waren van een heel andere piste. Groot banditisme.

276

Daar gaan we weer met onze leugendetector, oud of nieuw. Heb al honderd keer geschreven dat dit op zich geen bewijs is (ten laste of het omgekeerde).

Een oude post van mij » Forum

Ik zal nog meer zeggen. Ik stond er bij en keek er naar. Heb op een bepaald moment zelf proefkonijn gespeeld. Ook de test al liegend doorstaan. Al moet ik er bij zeggen dat ik eveneens geleerd had door oefening mij te ontspannen.

Pffff, heb mij voorgenomen niet meer te reageren op die leugendetector ...

277

'Nieuwe versie' is dus zeker van vóór 2005 want toen overleed Bouhouche. Een leugendetector is een machine, that's it. Er bestaan trainingen om die dingen te 'verslaan', als je weet wat ze meten (huidweerstand, ademfrequentie en diepte, temperatuur, bloeddruk, hartritme) dan weet je hoe je eromheen kan raken. Ik ben er vrij zeker van dat ik je bv. een blauw oog kan slaan en indien ik daar erna over bevraagd word aan de detector, passeren zonder probleem.

2 voorwaarden: de operator die de vragen stelt mag niet weten of het waar is of niet en ik moet zelf kunnen kiezen welke kleren ik draag.

Nog iets anders: werkt niet goed bij kernpsychopaten want die ervaren niet de normale emoties en fysiologische respons geassocieerd met schuldgevoelens. 

Wat Eddy Vos zegt is min of meer wat Christian Smets zegde, met dat verschil dat er volgens Smets betaald werd en de killer vermoedelijk bleef leven. Vos met zijn dode killer ... waar is het lijk? En welke killer van welke 'ploeg'? Desalniettemin, ik ga trachten de artikels te lezen maar heb geen abonnement op la DH.

278

Je moet er natuurlijk voor geboren zijn als een zeer doortrapte misdadiger. Die zijn ademhaling en hartslag zal niet stijgen bij een verhoor. En nog minder zweten. In tegenstelling tot een normaal burger die geen feiten heeft gepleegd, waarvoor men het hulpcentrum 112 kan bellen bij zijn verhoor met een leugendetector.

279

Het is niet mijn bedoeling om een discussie over een leugendetector op gang te brengen; Ik citeer hier enkel Eddy Vos. Vos vertelt ook niets dat hij nog niet eerder in Humo had verteld.

De twee eerste delen van de reeks kan je hier lezen » www.facebook.com

280

Vos zijn ploat blijft hangen. Zowel wat de leugendetector betreft als wat zijn dode killer betreft. Maar hij heeft een juiste dosis zelfkennis en blijft bescheiden. Dat siert hem. Hij blijft zichzelf en was toch een vaste waarde in het onderzoek. Geen tafelspringer zoals Miami Vice maar rustige vastheid.

Van uit zijn positie waarschijnlijk de juiste man om scheidsrechter te spelen tussen twee kampen. Zou zijn mening wel eens willen horen ivm die twee kampen. Ben er bijna zeker van dat hij redelijk objectief zou blijven. Dus zeker niet gebuisd wat mij betreft.