Merovinger wrote:Klopt Werner. In het verleden heb ik reeds de hypothese geformuleerd dat de dumping kan aanzien worden als een boodschap van 'tijdelijke' wapenstilstand door de daders. Door er de riotguns niet bij te steken zeggen de daders er tegelijkertijd ook bij dat ze, indien nodig, terug zouden kunnen beginnen.
Door niet gearresteerd te worden, maar geen overvallen meer te plegen, stuur je ook de boodschap "voorlopig is het wapenstilstand, maar morgen kunnen we opnieuw beginnen als we willen" uit. Daarvoor hoef je denk ik geen zakken met bewijsmateriaal voor te dumpen. Tenzij je wil uitsluiten dat de personen die op dat ogenblik gearresteerd waren, niet bij de Bende betrokken waren. Maar die boodschap was alleen overgekomen als men reeds in 1986 had geconstateerd dat de zakken een week in het water lagen. En dat was niet het geval.
witisgeengrijs wrote:Omdat heel vaak de eenvoudigste logische reden de meest waarschijnlijke is, of zou kunnen zijn: ergens september- oktober 1986, wordt het voor de daders te warm, speurders komen in de buurt van de eigenlijke uitvoerders dus snel die wapens dumpen!
En een week later wordt alles per toeval door een overijverige Delta-speurder gevonden? Alles kan, maar het feit dat de zakken gedumpt werden op een plaats waar een jaar eerder al gezocht werd, is geen toeval. De zakken moesten gevonden worden. Als de speurders de daders op het spoor waren, dan denk ik niet dat de daders als volgt geredeneerd hebben. "Oei, ze zijn ons op het spoor, laten we onze spullen dumpen op een plek waar ze vorig jaar al eens gezocht hebben." Ten eerste, waar zijn de andere spullen (riot guns) dan? Waarom hebben ze die dan wel bijgehouden als het voor de daders te warm werd? En waarom dumpen op een plek die al eens onderzocht werd? Toeval? Ik betwijfel het.
De plek werd in 1985 door twee getuigen aangeduid. Er werd gezocht, maar (zogezegd) niet grondig. Een jaar later ontstaat door het dossier te bestuderen de ingeving om nog eens te gaan duiken op dezelfde plek en plots wordt er wel iets gevonden. De getuigenissen uit 1985 werden misbruikt om de zakken een jaar later te vinden. De vraag is waarom. Welke mogelijke daders en pistes kregen na de vondst in Ronquières plotsklaps de stempel "eerder onwaarschijnlijk", en welke werden door de vondst juist extra aandacht?