Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986
Dat vernam ik onder andere absoluut niet vanwege Goossens zijn toelichtingen op de film dat te bekijken is op de officiële website van de Federale Gerechtelijke politie opsporingen. Voor alle duidelijkheid » www.politie.be
Ik sluit echter niet uit dat u mogelijks naar een andere zoekactie verwijst. Op vrijdag 7 november 1986 onder andere zijn de zoekacties verder gezet door de 11de Genie uit Burcht. Begrijpelijk dat er aan de overzijde van het kanaal medewerkers stonden omdat er toen met een leidkabel is gewerkt in de breedte van het kanaal.
Dit komt niet uit de film maar uit zijn verklaring uit van 2013, en hij spreekt duidelijk over de 6 november niet over 7 november.
In zijn verklaring van 2013 zegt Goossens dat hij samen met de duiker in de ochtend opnieuw begonnen is waar ze in 1985 gedoken hadden. Ze begonnen opnieuw in de hoek van de zwaaikom en hadden er snel resultaat. De juten zak werd snel opgevist. Goossens verklaart daarbij:
“Ik moet verduidelijken dat op dat ogenblik aan de andere oever een ganse groep duikers van de Genie stonden. Die gingen beginnen duiken, ze waren er met hun voertuigen. Nadat wij onze eerste zak op het droge hadden, moesten we stoppen. De rijkswachters zeiden dat ze hadden wat ze zochten, namen foto’s van het pak en legden er nadien een doek of een zeil over. Wij moesten dan stoppen, dit was zeker nog in de voormiddag. De Genie heeft dan de zoekactie voortgezet en hebben hun materiaal ook naar de oever langs de zijde van de frituur gebracht.”
Ik hoef mijn bronnen niet prijs te geven, gloacoster. Mijn info komt van zeer vertrouwelijke bronnen. Als er iets is gevonden wat men zoekt zal men het zeker niet achterlaten en nog minder afschermen met een zeil. Dat is de logica zelf. Over het verder ontdoen van een duikpak met zwemvliezen vergt dit absoluut geen 30 minuten om vervolgens verder te vertrekken.
En toch spreekt Goossens over een zeil, zowel in de film als in zijn verklaring van 2013. En in zijn verklaring van 2013 zegt hij zelf dat ze van de zak foto's genomen hebben. Het zou misschien nuttig zijn om aan je zeer vertrouwelijke bronnen die verklaring van 2013 ter beschikking te brengen.