Re: Lionel Ruth
Ik begin een gevoel te krijgen dat Ruth het niet echt had op nieuwkomers binnen de cel. Eddy Vos vertelt in het interview in Humo over zijn begindagen:
"Ruth zat er al van in het begin van het onderzoek. In het begin waren de verhoudingen zeer stroef met de collega's uit Charleroi. Ik mocht zelfs de vergaderingen van de Cel Waals Brabant niet bijwonen. Een onderzoekschef die niet binnen mag, kan je nagaan. (...) Ik heb toen wel even getwijfeld: ga ik dit wel doen?"
Dan vertelt Vos over zijn bureau dat hij niet had, een dienstwagen waarmee hij amper 70 km/u kon rijden en het tafeltje waar hij samen met advocaat-generaal Michaux het dossier zat te lezen. Er was geen verwarming, geen koffie en buiten was het ijskoud. En het ergste van allemaal, ze mochten niet binnen in de andere bureaus. Het was pas na een bezoek van de minister dat hij eindelijk een bureau kreeg.
Over de schorsing van Lionel Ruth:
"Tegen Lionel Ruth loopt momenteel een gerechtelijk onderzoek en hij is uit de cel verwijderd, meer kan ik daarover niet zeggen."
Over het wapen dat Ruth heeft achtergehouden (in Gazet van Antwerpen gaat het over meerdere wapens):
"Voor hem heeft het wapen blijkbaar een speciale betekenis. Ik ben ervan overtuigd dat hij niet de bedoeling had het onderzoek te dwarsbomen. Dat hij dat wapen achterhield, heeft volgens mij geen impact gehad op het onderzoek. Maar ik spreek voor mezelf. Hoe en waarom hij die dingen heeft gedaan, daar doe ik geen uitspraken over."
Over het samenwerken:
"We hadden een andere visie op het dossier. Ruth had zijn manier van werken en zijn karakter, en ik heb het mijne. We waren tegenpolen, maar dat kan juist erg verrijkend zijn voor een onderzoek. Dat heeft hij spijtig genoeg nooit begrepen."
Over hun bezigheden binnen de cel:
"In principe hielden we elkaar op de hoogte, al kan dat natuurlijk wel eens fout gelopen zijn. We hadden ook heel andere taken in het onderzoek. De Cel Waals Brabant was in twee secties onderverdeeld. Ruth leidde de sectie banditisme, hij zocht de bendeverdachte in de onderwereld, en vergeleek de robotfoto's van de getuigen met elke in België en Frankrijk bekende gangster."
Zit ik hier op het forum heel de tijd te zagen over het feit dat je niet mag uitgaan van robotfoto's omdat er een te grote foutmarge is (of kan bestaan), en dan blijkt dat Lionel Ruth niets anders deed. Het is zoals het spreekwoord: roeien met de riemen die je hebt.
En Ruth hield zich bezig banditisme in Noord-Frankrijk en België? Zou het toeval kunnen zijn dat Eddy Vos de eerste keer begint over Noord-Franse gangsters nadat Ruth geen deel meer uitmaakt van de Cel Waals Brabant?