Ik was er al langer van overtuigd dat we geen oplossing gaan vinden, maar nu wordt het voor mij ook duidelijk dat de onderzoekers zelfs nooit in de buurt zijn geweest van een oplossing. De laatste jaren lees je alleen maar indianenverhalen over Vos, Ruth, Troch, de Delta-speurders, Michel, Zucker, De Valkeneer etc. Wat er van die indianenverhalen waar is, is een al even groot mysterie als de Bende zelf. Maar één zaak lijkt me wel duidelijk, het leeuwendeel van die indianenverhalen, of ze nu waar zijn of niet, worden duidelijk gevoed door rancune en verborgen agenda's. En laat dat nu net de twee elementen zijn die een degelijk onderzoek onmogelijk maken.
Er is wat afgeknoeid de laatste jaren. Elke grote opgraving is uitgedraaid op een sisser. Reconstructievideo's als De laatste 30 Uur bevatten meer gaten dan Zwitserse kaas. Tinck, die met een grote persconferentie werd voorgesteld als publieke vijand nummer 1, maar vervolgens doodleuk weer werd vrijgelaten omdat hij alles in een dronken bui had verteld. En dan is er nog de mysterieuze Eddy, die na een uitgebreide profielschets van Zucker kwam bovendrijven. Die piste werd na een snoepreisje naar Zwitserland meteen naar de prullenbak verwezen door Vos. Waarom? Omdat hij hen in Zwitserland niet stond op te wachten met een riot gun in de hand en een Golf GTI op de oprit? Of slaat het werk van Zucker op niets en is er dus veel kostbare tijd verloren door deze piste te verlaten? Als men op die vragen zelfs nog geen duidelijk antwoord kan geven, hoe denkt men dan ooit de Bende van Nijvel te ontmaskeren?
En niet alleen het onderzoek van de Bende van Nijvel wordt ontspoord door indianenverhalen die al dan niet waar zijn. Kijk maar naar wat er nu in de diamantsector gebeurt. De commissaris van de Antwerpse gerechtelijke politie wordt nu zelf verdacht van witwaspraktijken. Kijk naar hoe het onderzoek rond Dutroux en vooral Nihoul geleid werd en welke indianenverhalen er over de X-getuigen verspreid zijn. Hoe meer je erover nadenkt, hoe meer je een rode draad ziet die doorheen de grootste misdaaddossiers van België loopt. Telkens weer wordt er een rookgordijn van leugens, indianenverhalen en twijfels opgetrokken.