Ex-rijkswachter Robert Beijer verhoord in Bende-dossier
Ex-rijkswachter Robert Beijer is verhoord in het Bende-dossier. Het gerecht wil weten of er een link is tussen Beijer en Chris Bonkoffsky, de vermeende ‘Reus’.
Onderzoeksrechter Martine Michel heeft Robert ‘Bob’ Beijer (65) woensdag ondervraagd. Na afloop van het verhoor, dat ongeveer een uur duurde, werd de ex-rijkswachter weer vrijgelaten. Hij werd niet in verdenking gesteld.
Beijer nam de voorbije weken zelf vanuit Thailand contact op met de Bendespeurders, nadat hij had gehoord dat zijn naam opnieuw in verband werd gebracht met de Bende van Nijvel. Beijer woont al sinds eind jaren 90 in Thailand, maar komt geregeld terug naar België.
‘De rechter wilde in de eerste plaats weten of ik Chris Bonkoffsky ooit gekend heb’, bevestigt Beijer aan De Standaard. ‘Ik heb geantwoord dat ik die man niet ken en dat ik hem bij mijn weten vroeger ook nooit gezien heb bij de rijkswacht. Daarnaast wilde ze ook weten of ik zelf nog iets nuttigs kon verklaren over de Bende van Nijvel. Ik heb gezegd wat ik ervan dacht. Maar dat zijn geen nieuwe zaken.’
Chris Bonkoffsky, een ex-lid van de Groep Diane van de rijkswacht, verklaarde enkele weken voor zijn dood in 2015 aan zijn broer ‘dat hij lid was geweest van de Bende van Nijvel’. Toen het verhaal eind oktober naar buiten kwam, veroorzaakte dat veel beroering in de publieke opinie. De speurders hopen dat de bekentenis van Chris Bonkoffsky klopt en dat ze zal leiden tot de oplossing van het mysterie.
Lees hier het hele artikel » Nieuws
Wie is Robert Beijer?
Beijer werkte in de jaren 70 bij de rijkswacht en promoveerde daarna naar de BOB (Bewakings- en opsporingsbridgade) afdeling drugs, samen met Madani Bouhouche.
Omdat ze collega’s afluisterden, werden ze overgeplaatst. Uit onvrede richtten ze samen een privédetectivebureau op.
In september 1994 begon het assisenproces tegen Beijer en Bouhouche. Beijer werd veroordeeld tot 14 jaar cel voor de mislukte overval op een diamantair, waarbij Bouhouche de man doodschoot.
In 1999 kwam hij voorwaardelijk vrij. Sindsdien verblijft hij in Thailand.