531

Re: Robert Beijer

speurder wrote:

Man van de PTT schrijft men, toen was dat RTT, Beijer deed toch telefoontaps onder vermomming van een medewerker van de RTT?

Dat klopt, hij is voor een misdrijf in Asse opgepakt in oktober 1987, i.v.m. omkoping van een RTT-ambtenaar.

Ter herinnering, Chang heeft ook nog bij de RTT gewerkt:

Tiens wrote:

Zo blijkt dat het duo Bouhouche-Beijer een gigantische politieke documentatie heeft aangelegd, grotendeels bestaande uit politieke fiches van de Info-sectie van de rijkswacht. In het bestand van het tweetal bevindt zich een aantal microfiches B, wat de speurders doet veronderstellen dat de ex-BOB-ers deze fiches jaren voor ze de rijkswacht verlieten, hebben gekopieerd en elders opgeslagen. Deze microfiches B werden immers in 1981 (!) nadat het Franstalige weekblad Pour het bestaan ervan onthuld had, door de toenmalige minister van Justitie Philippe Moureaux afgeschaft, terwijl Bouhouche en Beijer pas in 1983 de rijkswacht verlieten.

Aangenomen wordt dat Chang Lee Wu, de broer van de gearresteerde Chang, die op het Centraal Bureau voor Opsporingen van de rijkswacht werkte, behulpzaam was bij het aanvullen van het politieke kaartsysteem van Bouhouche en Beijer. Beijer verklaart dat Bouhouche in 1985 geprobeerd heeft deze 'politieke goudmijn' te verzilveren door ze te koop aan te bieden aan Paul vanden Boeynants en Philippe Moureaux.

Ter herinnering, ten onrechte werd voortdurend beweerd - ook door Beijer zelf - dat het clubje voorgesteld had aan Paul Vanden Boeynants om zijn 'fiscaal' dossier te stelen. Dat klopt dus niet. Het heeft wel vele jaren geholpen de waarheid hierover in het duister te laten ...

Ter herinnering, ten onrechte werd voortdurend beweerd, dat de brandstichting bij Pour was omwille van die zogezegde tapes en/of (onthullingen van/over) het beruchte dossier van de Roze Balletten. Dat klopt dus niet. Het heeft ook wel vele jaren geholpen de waarheid hierover in het duister te laten...

532

Ben wrote:

Op de website kan je het onwaarschijnlijke verhaal van de huiszoeking bij Beijer lezen. Hier alvast het hoogtepunt:

Beijer was niet gearresteerd en hij had geen handboeien om. Etienne liet hem zelf de deur openmaken omdat er speciale sloten op zaten. De deuren waren gepantserd. Beijer stond vooraan en toen Etienne de flat binnen wilde gaan, sloeg Beijer de deur dicht. Daar stond de gerechtelijke politie.

In zijn boek De Laatste Leugen vertelde Beijer zijn kant van het verhaal. Hij had zijn gewezen collega's wijsgemaakt dat hij een gevaarlijke hond had. Hoe het ook zij, ongeveer drie kwartier later - Beijer maakte er twee uren van - was de slotenmaker begonnen de deurstijlen te demonteren toen Beijer openmaakte. De monden van de speurders vielen open. Op elke verdieping van het gebouwen waren er twee appartementen en Beijer had een hele verdieping gekocht en verbouwd tot een riante, chic gemeubileerde flat. Er stond een speelklaar schaaktafeltje en er liep inderdaad een Amerikaanse cockerspaniël rond, naar verluidt een kindervriend en vogeljager.

In de open haard smeulde een vuurtje. Wat had de detective opgeruimd terwijl zij op de overloop op de slotenmaker stonden te wachten? We zullen het nooit weten. De flikken vonden een bijna verkoolde RTT-overall. Ze namen stapels documenten van ARI in beslag, en diskettes, omdat ze een band zochten tussen de gearresteerde RTT-agent en Beijer. De PC had geen harde schijf en dus geen geheugen. Beijer had zijn diskettes niet weggestopt.

Lees hier het hele verhaal » Daders

Het verhaal wordt nog veel onwaarschijnlijker als je een uitgebreide reconstructie maakt wanneer, hoe en door wie de hele zeik van het dossier Pinon, het dossier van de Roze Balletten, de staatsgreep, Gladio, Groep G en WNP en bij uitbreiding ook nog met grote graagte het dossier van Dutroux en alles wat er nog vanuit de krochten dan de archieven van wijlen P-Magazine, GVA en andere kranten wordt gehaald waarvan vele dingen ook allang weerlegd geweest zijn.

Zoals eerder gezegd, het publiek (en sommigen nog steeds) smulde er met de grootste teugen van en waar sta je dan bijna een halve eeuw later? Juist.

Het blijft niet te vatten dat wordt los gelaten wat in het verleden vast staat, wat in het verleden bewezen geweest is. Er zijn namen geplakt aan feiten toegewezen aan de Bende van Nijvel.

Ah, maar het onderzoek heeft niks opgeleverd, dus dan zullen we maar eens proberen of het niet een huurling was uit Katanga of een noordfranse gangster die ook wel eens bij Dekaise op bezoek kwam… met daarbij alles negerend wat reeds vast staat om het verhaaltje toch maar te doen kloppen…

Tiens wrote:

Het blijft niet te vatten dat wordt los gelaten wat in het verleden vast staat, wat in het verleden bewezen geweest is. Er zijn namen geplakt aan feiten toegewezen aan de Bende van Nijvel.

Ah, maar het onderzoek heeft niks opgeleverd, dus dan zullen we maar eens proberen of het niet een huurling was uit Katanga of een noordfranse gangster die ook wel eens bij Dekaise op bezoek kwam… met daarbij alles negerend wat reeds vast staat om het verhaaltje toch maar te doen kloppen…

Dit verwoordt het bij mij levende sentiment de laatste tijd op dit forum. Nieuwe bendes, straffe stellingen en nieuwtjes overschrijven oude vaststellingen waaraan mensen met kennis van zaken hebben bijgedragen. Mooi voorbeeld was de conclusie dat de kans groot is dat huurling Beuckels tipgever zou zijn betreffende de favoriete vondst. Als dan wordt gevraagd naar bron en onderbouwing blijft het stil. Nochtans is er voor de tip aan V. reeds jarenlang een verdachte, mooi gedocumenteerd en op de koop toe iemand die reeds voor de Bende feiten in de periferie van de hoofdverdachten vertoefde. Ik geef dan voorkeur aan dat soort informatie.

Ook dat laatste, hoofdverdachte om niet te zeggen absolute hoofdverdachte, is iets dat er zeer makkelijk tegenaan wordt gegooid. Voor mij zijn er een zestal absolute hoofdverdachten, dat zijn al jaren dezelfde en de meerderheid hiervan komen uitgebreid aan bod in de gerespecteerde literatuur.

Dat het onderzoek niets heeft opgeleverd is - inderdaad - een veelgehoord argument bij mensen die komen aanzetten met nieuwe verdachten en alternatieve feitenkennis. Mijn reflex is dan te denken dat het niets heeft opgeleverd niet omwille van het aanwijzen en toeschrijven van foute daders, echter wel omdat deze verdachten hun zaakjes goed hebben voorbereid door het plaatsen van informanten, het chanteren van chantabelen en als dat alles niet werkte over gaan tot het uiten van bedreigingen. Je zou misschien kunnen zeggen dat een Schlicker een behoorlijk vroom leven leidde.

534

Spectator Of Life wrote:

Voor mij zijn er een zestal absolute hoofdverdachten, dat zijn al jaren dezelfde en de meerderheid hiervan komen uitgebreid aan bod in de gerespecteerde literatuur.

Of een kwestie van Tunnelvisie.

535

Met zo’n reactie plaats je jezelf duidelijk in deze groep:

“Het leken voor hen wel verhalen van de planeet Mars. Tezelfdertijd merkte ik dat er allerhande internetfora opdoken waarop would-be speurders probeerden het mysterie rond de stadslegende ‘Bende van Nijvel’ op te lossen, soms niet gespend van allerhande complottheorieën en vergaande gevolgtrekkingen, die wel erg vlug-vlug uit het klavier werden neergeschreven, maar daarom niet steeds erg accuraat waren, tot zelfs helemaal verzonnen waren.”

… dixit Paul Ponsaers, professor Emeritus Criminologie en terrorisme-expert en auteur van enkele zeer gedocumenteerde en onderbouwde werken over de Bende van Nijvel.

Edd vind zoiets ‘tunnelvisie’. En alweer uiteraard volledig zonder argumentatie behalve dat al die vaststaande elementen niks opgeleverd hebben. “Chapeau Edd!” zeggen ze dan in Vlaanderen.Of heb je nog andere intenties bij je reactie?

536

En welke intenties heb jij met deze reactie Tiens? Ik plaats mezelf helemaal nergens in en strooi geen verhalen rond of complottheorien

537

Een andere forumgebruiker noemt vaststaande en bewezen elementen als een houvast in dit onwaarschijnlijke kluwen doorspekt van valse en verzonnen gegevens.

Jij Edd noemt zoiets tunnelvisie. Waarom? Gewoon omdat jij dat vindt. Geen argumentatie. Het enigste dat je hierop te zeggen hebt is waarom ik je hierover aanspreek. En nog steeds geen argumenten voor je vorige (in mijn ogen) erg botte reactie.

538

Nee Tiens, ik reageer hierop:

Spectator of Life wrote:

Voor mij zijn er een zestal absolute hoofdverdachten, dat zijn al jaren dezelfde en de meerderheid hiervan komen uitgebreid aan bod in de gerespecteerde literatuur.

Er staan 1400 verdachten in het dossier, dus veel meer dan er uberhaupt hier op het forum vermeld staan en ook meer dan er door journalisten / schrijvers in boeken zijn behandeld. Dus focussen op alleen 6 verdachten vind ik tunnelvisie.

En als je verder plat wil slaan: 40 jaar onderzoek naar de "usual suspects" heeft tot op heden niet tot resultaat geleid. Iets dat je niet kunt schuiven onder

Spectator Of Life wrote:

omdat deze verdachten hun zaakjes goed hebben voorbereid door het plaatsen van informanten, het chanteren van chantabelen en als dat alles niet werkte over gaan tot het uiten van bedreigingen

Wanneer je er rekening mee houdt dat de daders verschillende keren enorm geluk hebben gehad dat ze hebben kunnen ontsnappen.

539

Wel, je kan ook gewoon onmiddellijk je argument van 'tunnelvisie' argumenteren, in plaats van anderen daarmee "plat te slaan" en enkel met een link naar Wikipedia te reageren.

edd wrote:

Wanneer je er rekening mee houdt dat de daders verschillende keren enorm geluk hebben gehad dat ze hebben kunnen ontsnappen.

Als je je beter zou inlezen, dan zou je beseffen dat hetgeen je zegt niet klopt. De ene keer zeg je dat je alles kritisch moet overschouwen zoals net nog, de andere keer neem je dan wel over wat elders foutief verondersteld werd.

540

Gelukkig hebben wij hier iemand die zeer goed ingelezen is, jij dus. Het zou al helpen Tiens dat je wat meer aan bronvermelding deed. Ik ken je ondertussen al lang genoeg (ook via je andere aliassen) om je eigen geschreven zinnen uit een post te halen.

En het zou natuurlijk ook helpen dat denigrerende toontje wat te minderen zoals andere forumgebruikers reeds opmerkten. Ik heb je altijd bewonderd omwille van je grote inzet en werklust en enorm gestructureerde manier van werken, vergeet trouwens ook niet dat ook jij "hulpbronnen" nodig had om op dit punt te raken. Als je met één vinger naar een ander wijst, vergeet dan niet dat er ondertussen drie vingers naar jezelf wijzen.