Re: Strategie van de Spanning
Hoewel ik het Strategie van de Spanning-motief best aannemelijk vind, blijf ik toch twijfelen. En niet omdat de overvallen uit 1985 niet in het plaatje zouden passen, nee ik heb een ander bezwaar:
Het was zo kort... Ze gaan twee avonden flink te keer bij supermarkten, en dat is het dan. Dan houdt het op. Wie weet hoe veel voorbereiding er wel niet geweest is voor deze hele Strategie van de Spanning. Is het doel dan na twee avondjes schieten al bereikt? Begrijp me goed, met het oog op de slachtoffers zijn deze twee avonden vreselijk en traumatisch geweest, en dat probeer ik zeker niet te bagatelliseren. Maar het lijkt me zo'n mager succes na misschien wel een hele lange voorbereiding. En hoe verschrikkelijk het ook is dat zestien mensen zo maar worden neergeknald, uiteindelijk hadden ze ook nog veel meer mensen dood kunnen schieten. Ook dat is niet gebeurd.
Als ze er op uit waren om veel slachtoffers te maken, had het ook allemaal nog veel erger kunnen zijn, het lijkt nu toch of telkens een soort selectie wordt gemaakt waarbij de ene persoon zonder meer wordt vermoord, terwijl een ander die ook binnen schietbereik is met rust wordt gelaten. Die ene klootzak ging wel speciaal naar David Van den Steen toe om hem kapot te schieten, maar David was niet de enige die daar in die winkel lag, hij had nog wel tien klanten overhoop kunnen schieten. Daarom blijf ik het toch een "selectief terrorisme" vinden.
En het is goed mogelijk dat er na Aalst iets is gebeurd waardoor het verhaal ineens is gestopt, maar een overtuigende verklaring daarvoor heb ik nog niet gehoord. Eén van die knakkers doodgeschoten door Eddy Nevens? Tuurlijk, kan best, maar er hadden zat anderen zijn plaats in kunnen nemen. Erg overtuigend vind ik dat allemaal niet. Een onderlinge ruzie dan? Ook heel goed mogelijk, maar de opdrachtgevers hadden best een paar andere idioten of coke-snuivers gevonden die het werk verder hadden voortgezet. Maar nee, het stopt, al na twee afleveringen. En hoe blij ik daar ook om ben, ik vind het niet passen in een verhaal van Strategie van Spanning. Daar stopt het te abrupt voor. Wat is er nu toch gebeurd dat het zo plotseling is afgelopen?