Beste,
Wat een miserie, wat een miserie. Bij de eerste lezing van het boek spannend geschreven door de David en de journaliste, dikwijls met de handen in het haar gezeten, net als bij het nadenken over ons bezoek aan de fabriek in Temse. Ik heb verstaan dat bij de identificatie aan familie het verkeerde lichaam werd getoond van de moeder nl. van een ander slachtoffer/vrouw die dicht bij de vader en de dochter lag. Het lichaam van de moeder lag dus redelijk ver op de parking. Zij is nog een flink stuk kunnen lopen alvorens waarschijnlijk langs achter doodgeschoten te zijn en nadien een genadeschot te krijgen.
Op pagina 15 staat duidelijk:
"Ik duw de kar, riep ik stoer. Maar de kar was zo zwaar dat mijn moeder moest helpen duwen. Achter ons liepen mijn vader en mijn zus Rebecca. Buiten op de parking gingen we naar links, naar de plek waar onze auto stond. Plots hoorde ik lawaai achter ons (...)."
Ik denk dus dat we eerst de kar moeten zien, met links erachter David en rechts zijn moeder, dan een afstand van 3 meter, links de vader en rechts Rebecca. De schutter dichtst bij Rebecca wil de vader links doodschieten maar de dappere Rebecca gooit er zich voor. Moeten we alles links rechts omdraaien?
Zonder tekening snap ik de hele uitgang en plaatsing van de bakken bier niet, daar er duidelijker moet gezegd worden of de beschrijving gebeurd met links, rechts bij het buitengaan of beschreven vanop de parking bij het kijken naar de ingang. De vader van David was een atletisch man. Ik weet echter niet of zijn figuur zo imposant was dat hij een bedreiging vormde voor de daders en hij daarom als eerste werd geviseerd.
Ik vraag mij ook af wat voor lawaai David heeft doen omkijken. Daar David de indruk had dat zijn familie de daders herkende (waar ergens gelezen) kan ik mij niet van de indruk vrijmaken dat de Vader geviseerd werd in eerste instantie. Zijn zakenomgeving, cliënten e.d. kunnen een rol gespeeld hebben.
Daarnaast heb nog twee vragen:
Ergens lees ik dat David met zijn grootouders een ritje naar de zee heeft gemaakt net na Braine overijse met een blauwe opel (september 1985) en een beetje verder staat dat de nummerplaat van de Mercedes van de grootvader werd gekopieerd en teruggevonden op een BMW aan het flagey in Brussel in december 1985. Vraag: wie was nu de eigenaar van deze blauwe Opel?
De wapens die gevonden werden drie dagen na de overval in Overijse-Braine in het Osbroekpark zouden er kunnen op wijzen dat toen reeds gepland was een derde overval simultaan met Overijse en Braine te laten gebeuren.
Dit denk ik was net voor de verkiezingen. Kan iemand mij de juiste datum van de vondst bevestigen maandag.