Re: Theorie van zuiderling
Tja, in principe inderdaad nooit gevat. Maar lijkt me eerder te danken aan de onbekwaamheid van het gerecht dan aan het professionele gedrag van de gangsters. Sporen zat
Vraag is dan waarom het gerecht hier dan onbekwaam te werk is gegaan.
Het professionalisme van de daders wordt dikwijls schromelijk onderschat. De tweede golf werd duidelijk gepleegd door goed getrainde, uitstekend voorbereide, met het terrein bekende en tot in de puntjes logistiek ondersteunde commando's. Wat mijns insziens de piste van de ingevlogen huurlingen uitsluit (zeker in samenhang met de min of meer vermeende Belgische tweetaligheid van de daders). Ik denk ook dat de mogelijkheid van gerichte executies in Aalst achterwege mag worden gelaten wegens het te veel overlaten aan het toeval.
Dit staat echter in schril contrast tot de eerste golf overvallen, waarbij amateurisme eerder schering en inslag was. Voor het zelfde geld was na de overval op Dekaise en het vuurgevecht met de BOB de kous voor de prille bende al af. En dan spreken we nog niet over de puinhoop die in Beersel werd achtergelaten.
Feit is dat de twee golven aan elkaar worden gelinkt door de gebruikte wapens. Zijn deze gegevens misschien gemanipuleerd om een stelletje amateurs naar de slachtbank te leiden? De vondst van de zakken in Ronquières, zonder dewelke het onderzoek echt helemaal nergens stond, kwam in ieder geval heel makkelijk tot stand. Zoals ik al eerder heb vermeld stond het onderzoek in Dendermonde, buiten dus de gevonden zakken bewijsmateriaal, helemaal niet zo ver als doorgaans wordt aangenomen.
Indien er geen manipulatie was (alleszins niet met de wapens) is de hamvraag waarom de bende bende er anderhalf jaar de brui aan geeft, om dan terug te keren met ongekende, beheerste brutaliteit, die een gedegen ondersteuning, medewerking en manipulatie uit diverse hoeken verraadt.