De Bende van Roubaix
Eén van de blijvende en grootste discussiepunten rond de bende blijft de volgende, was het terrorisme of banditisme?
In onze recente geschiedenis heb ik een bende gevonden die enige gelijkenissen vertoond met de Bende van Nijvel op dat vlak. Hun acties hielden het ook tussen overvallen en aanslagen. De bende van Roubaix vuurde op 27 januari 1996 op twee Franse agenten toen hun gestolen wagen herkend werd.
De agenten overleefden met heel veel geluk. In het kielzog van de schietpartij ontdekt het Franse gerecht dat de bende uit een 8 tal leden bestaat. Vier van hen stierven bij een inval in een safehouse. Twee vluchtten door ons land en werden op de E17 onderschept. Ook hier weer een grote schietpartij. Beelden hiervan komen op het nieuws. Enkele agenten geraken gewond, een dader sterft en een andere dader gijzelt nog even een gezin waarna hij kan worden ingerekend.
Overige leden van de groep zorgen nog jaren voor kopzorgen bij Europese Politiediensten. Ze plegen overvallen en er vallen doden. Ze plegen ook aanslagen op Politie. Uit onderzoek bleek dat ze banden hadden met Al Qaeda. De opbrengst van hun acties zou zijn gebruikt om de organisatie te sponseren.
Wat ik hiermee alleen maar wil aantonen is dat volgens mij de Bende van Nijvel zich ook in een grijze zone bevind. Terrorisme maakte volgens mij echt wel deel uit van hun bestaansredenen en motivatie. En op dat vlak waren ze helemaal niet uniek.
Het verschil met de bende van Roubaix is dat deze mensen zijn opgerold en herkend als zijnde radicale moslims en volgers van Osama Bin Laden. Door het onderzoek werd ontdekt dat het om een politiek-religieus georiënteerde terreurgroep ging. Zoniet zouden hun motieven en acties mogelijk ook in dezelfde grijze zone zijn blijven hangen net als van de Bende van Nijvel.
Servo per Amikeco