241

Re: Noord-Franse gangsters

Ik vraag me af of het Sliman-spoor werkelijk niet onderzocht werd.  Eigenlijk weten we dat niet.  Martine Michel heeft niemand  -in het bijzonder haarzelf niet- een plezier gedaan door dat verzoek zo summier en zonder verdere motivatie af te wijzen.

Voor hetzelfde geld zijn er stukken die hen uitsluiten.  Ik heb geen probleem met het feit dat men kijkt naar de Slimans maar ik heb een groot probleem met hoe Adam de zaken selectief en soms aantoonbaar fout voorstelt.

242

Xenophon wrote:

Eigenlijk weten we dat niet.  Martine Michel heeft niemand  -in het bijzonder haarzelf niet- een plezier gedaan door dat verzoek zo summier en zonder verdere motivatie af te wijzen.

.

Mooi verpakt Xeno !!! Spijtig genoeg kan ik het artikel hierboven vermeld niet lezen. Ik heb het wel zien verschijnen op de facebookgroep maar ook daar kan ik het niet genoeg vergroten.

Ik weet wel het volgende via forumlid weetjewel :"Akkoord, en het belangrijkste nu voor mij is dat er op 7 oktober 1982 een getuige, wiens naam bekend is, gebeld heeft met de rijkswacht in Hastière en dat die getuige, mocht hij nog in leven zijn, opnieuw zijn verhaal kan doen over Xavier Sliman als overvaller van wapenhandelaar Dekaise, op 30 september 1982."

Indien forumlid  weetjewel  zo vriendelijk zou zijn zijn bron te vernoemen weten we of dat getuigenverhaal uit het dossier komt of uit het boek van Adam komt. Ik wil hier nog aan toevoegen dat bij Dekaise er geen masker gedragen werd bij mijn weten. Verschillende getuigen "zien" daar blijkbaar verschillende daders.

Fenix, ik ben mee met je uiteenzetting. Ik stel alleen vast dat van zodra de naam Sliman valt, er op dit forum wel iemand begint te jammeren, en men allerlei andere namen van gangsters begint op te noemen, alsof dit de Slimans zou vrijpleiten van Waver of Maubeuge?

Ik ga er vanuit dat ex-onderzoeksrechter Patrick Ramael zijn zaken ernstig neemt, en op de valreep, geen nutteloze veronderstellingen maakt, maar blijkbaar deze bende Sliman destijds over het hoofd heeft gezien? En waarbij ik dan in de veronderstelling ben, dat hij destijds ook andere mogelijke daders heeft overwogen?

Alhoewel een caissière--die destijds oog in oog stond met de BvN-- en Thierry Sliman in een interview op de RTBF,  herkende, (zowel visueel, als aan zijn stem), en desondanks dat de onderzoekers destijds, deze  getuige  allerlei foto’s van verdachte figuren hadden getoond, zij nooit één foto van Thierry Sliman onder ogen had gekregen?
En de reactie van de caissière op het interview met Thierry Sliman, in deze reportage, werd getoond aan Lionel Ruth. En de ex-speurder, beweerde dat hij nog nooit van de Sliman bende had gehoord...?

Dus mij maak je niet wijs dat de Sliman piste degelijk werd onderzocht. Want in dat geval had Martine Michel tegenover Patrick Ramael toch op het eigenste moment kunnen bevestigen of ontkennen dat dit voor Maubeuge reeds was gebeurd?

De Slimans worden in geen enkel boek ter zake genoemd. De namen zitten niet als 'vanzelfsprekend' in het dossier.
Het boekje van Adam is een slordig ding, maar men heeft nooit naar JP Adam willen luisteren, dus is de kans zeer klein dat men dit nu wel zou doen.
Maar indien zou blijken dat een groot deel van het dossier BvN in de soep draaide door slordigheid en willekeur door de onderzoekers, en dit van bij het begin, na de overval in Waver, denk ik dat het kot weeral te klein zou zijn!

Mijn punt is: Stel dat Patrick Ramael kan aantonen dat de Slimans aanwezig waren in Maubeuge, zou dit toch al 1 overval zijn waar men enkele namen op kan plakken? Wie kan daar tegen zijn? Temeer omdat een groot deel van het forum blijkbaar geloof hecht aan afzonderlijke groepjes van een steeds wisselende bezetting? Waar ik zelf, uitgezonderd de raids van 1985 weinig geloof aan hecht.

244

Mocht het alleen slordigheid geweest zijn ( alhoewel die er ook was) zouden we daar nog enigszins kunnen mee leven. Ook al kan dat in feite niet in een zaak met zoveel slachtoffers.

Wat jij en ik geloven doet er in feite niet toe. Wij hebben onze maatschappij zo georganiseerd dat wij met zijn allen iemand betalen om voor ons uit te zoeken wat de waarheid is en was en dit zoals in de wet bepaald. Wat zouden wij doen met een kuisvrouw die het stof niet ziet liggen of niet wil zien liggen? ( of spelletjes staat te spelen)

fenix wrote:

Mocht het alleen slordigheid geweest zijn ( alhoewel die er ook was) zouden we daar nog enigszins kunnen mee leven. Ook al kan dat in feite niet in een zaak met zoveel slachtoffers.

Wat jij en ik geloven doet er in feite niet toe. Wij hebben onze maatschappij zo georganiseerd dat wij met zijn allen iemand betalen om voor ons uit te zoeken wat de waarheid is en was en dit zoals in de wet bepaald. Wat zouden wij doen met een kuisvrouw die het stof niet ziet liggen of niet wil zien liggen? ( of spelletjes staat te spelen)

Met slordigheid bedoel ik het onderzoek te Waver, gebeurtenissen, zoals JP Adam ze in zijn boek beschrijft, niet de latere overvallen. Ik zie dit als een mogelijkheid.

p.s. Geloof het of niet, maar het incident met de poetshulp hebben wij zelf mogen meemaken.