Re: Jachtgeweer kaliber 10
Eind jaren 70 en begin jaren 80 had je een aantal Hollywood-films waarin jachtgeweren met afgezaagde kolven en lopen voor kwamen. Het kan dus zijn dat de daders hun inspiratie hieruit hebben gehaald.
You are not logged in. Please login or register.
Bende van Nijvel → Bewijsstukken → Jachtgeweer kaliber 10
Eind jaren 70 en begin jaren 80 had je een aantal Hollywood-films waarin jachtgeweren met afgezaagde kolven en lopen voor kwamen. Het kan dus zijn dat de daders hun inspiratie hieruit hebben gehaald.
Of dit: een wapen binnen de comfort zone » Forum
Je kan het ook naders zien. Waarom gebruikten ze zo'n jachtgeweer (-geweren)? Gewoon omdat het geen goede schutters waren. Met hagel die zich verspreidt, waren ze zeker om ergens iets te raken. Zie bv. ook Anderlues waar een schutter er op korte afstand niet in slaagt om zijn doelwit te raken. Hadden ze daar een riot gun of Faul gebruikt, had de hagel sowieso iemand geraakt.
Indien het geen goede schutters waren, hoeveel verdachten kunnen we dan al schrappen denk je?
Je kan het ook naders zien. Waarom gebruikten ze zo'n jachtgeweer (-geweren)? Gewoon omdat het geen goede schutters waren. Met hagel die zich verspreidt, waren ze zeker om ergens iets te raken. Zie bv. ook Anderlues waar een schutter er op korte afstand niet in slaagt om zijn doelwit te raken. Hadden ze daar een riot gun of Faul gebruikt, had de hagel sowieso iemand geraakt.
Dit is ook al geruime tijd mijn aanvoelen. Met een jachtgeweer kan iedereen op korte afstand een doel raken. Meermaals werden er dan ook "gaten in de lucht" geschoten. Om iemand van dichtbij door de kop te schieten hoeft men geen goed schutter te zijn. Het genadeschot was mogelijk een rechtstreeks gevolg van het feit dat de daders zeker niet allemaal geoefende of professionele schutters waren. Waardoor men de plaats delict telkens des te bloediger achterliet (met opzet?).
Ben natuurlijk geen crimineel maar een paar nadelen van die Faul in vergelijking met bv RG1 en RG2 waarvan je ook de kolf en de loop zou kunnen afzagen:
Kaliber 10: veel zeldzamer qua munitie dan het kaliber 12 van RG 1 en 2, wordt eigenlijk vooral in FR gebruikt voor een specifieke aanwending (drijfjacht eenden);
2 lopen = 2 schoten. Daarna moet je hem openen, manueel de lege hulzen van die kardoezen verwijderen en herladen. Daarvoor heb je 2 handen nodig: als een ietwat getraind iemand je dan aanvalt met een wapen ben je zo goed als dood. Met RG1 en 2 had je 6 schoten ter beschikking en die kunnen bijgeladen worden op een wijze die het wapen inzetbaar houdt (mits een getraind gebruiker);
Loop afzagen: meer spreiding, ja. Maar het is absoluut niet zo dat je dan op een paar meter afstand letterlijk àlles wat voor je staat wegblaast. En meer spreiding = minder pellets per oppervlakte op doel, dat wil je niet.
Enfin, ik vind die Faul een hallmark van prutsers, maar wie ben ik?
Het hangt allemaal af van hun bedoeling. Om onrust en paniek te zaaien is het kabaal en de verwondingen van zo een van dichtbij afgevuurde kardoes wel perfect, toch? David is ook van dichtbij vol hagel geblazen, een kind begot. Liep hij in de weg? Ik dacht het niet.
En dat ze maar 2 schoten hadden en dan moesten herladen, ik denk niet dat ze daar wakker van lagen, want ze waanden zich onoverwinnelijk. En welk getraind iemand zou hen aangevallen hebben in de eerste minuten van hun overvallen? Het waren huisvaders en -moeders, kinderen, kassiersters, ...
Het is net dit atypische wapengebruik dat doet vermoeden dat hun doel verder reikte dan het geld uit de kassa.
Het is net dit atypische wapengebruik dat doet vermoeden dat hun doel verder reikte dan het geld uit de kassa.
Ik snap niet goed hoe je een motief kunt koppelen aan dit wapen. Als het doel terrorisme was en een zo groot mogelijk aantal slachtoffers maken, dan gebruik je een machinegeweer, bv. een Kalasjnikov. Daarmee maai je in het warenhuis tientallen mensen neer op veel kortere tijd. Zo werken terroristen, niet met jachtgeweer dat na twee schoten herladen moet worden.
We weten ook veel te weinig over dit wapen om daar grote conclusies aan te hangen. Een aantal vragen:
Was het de "Bende van Nijvel" die dit wapen gestolen heeft?
Werd het wapen door andere gangsters gestolen en is het via-via in de Bende hun bezit gekomen?
Indien het wel werd gestolen door de Bende van Nijvel, wat was dan de reden om dit wapen te stelen?
Dachten zij dat het een uniek en waardevol wapen was dat hen veel geld zou opbrengen?
Hebben zij achteraf ontdekt dat het wapen hen niet veel zou opbrengen en hebben ze het gebruikt om overvallen te plegen?
Of hebben ze het gestolen om te gebruiken tijdens hun overvallen?
Ik snap niet goed hoe je een motief kunt koppelen aan dit wapen. Als het doel terrorisme was en een zo groot mogelijk aantal slachtoffers maken, dan gebruik je een machinegeweer, bv. een Kalasjnikov.
Dan moet je aan een machinegeweer en munitie raken. Ze konden dan ook gewoon een bom leggen
Als je het "kleinschalig" houdt, kan je je slachtoffers ook uitkiezen. Wie zal het zeggen, maar dat het enkel voor het geld was, gelooft toch geen kat. Dan waren er wel andere manieren waarbij niemand, of alleszins veel minder mensen gedood zouden worden. Ze genoten ervan om mensen te vermoorden of doodsangsten te laten uitstaan.
Juist, en dan verwijs ik naar een post van David waarin hij dit wapen beschrijft nog voor het gevonden werd maar men absoluut bij de cel niet naar hem wou luisteren. Hij vroeg zich daardoor af of hij helderziend was. Wat betreft de kogels die bij hem werden verwijderd, deze laatsten werden afgegeven bij de cel om onderzoek op te doen met de mededeling dat hij dit potje later zou terugkrijgen. Bij navraag door hem naar die kogels bleek het potje verdwenen, het bewijsmateriaal was zogezegd kapot gegaan bij of door de analyse.
En daar sta je dan zonder bewijs. Belangrijk bewijsmateriaal verdween, bij het NICC gaf men bewijsmateriaal af dat zelfs niet in Ronquières gevonden werd maar elders indien ik het goed begrepen heb, reden waarom het NICC afhaakte, bij Staatsveiligheid werd aan Lyna geweigerd bepaalde stukken te overhandigen en probeerde men haar te bedreigen met de fiche of het dossier van haar man, ...
Komaan jongens, moet er nog zand zijn? Honderden bekwame en minder bekwame speurders die allen tezamen het verstand niet hadden om een gewone dievenbende op te rollen? Die dieven waren prutsers die geen wapen konden hanteren en alle speurders en magistraten waren nog grotere prutsers. Hoe lang willen jullie dit nog blijven geloven? Laatst werden er belangrijke kabels stuk gemaakt, was dat omdat een Chinees vrachtschip per ongeluk zijn anker had laten vallen in de Oostzee en het 160 km over de bodem liet slepen of was het sabotage? Voor sommigen zullen het inderdaad prutsers geweest zijn.
Heeft er trouwens iemand van jullie die ons complotdenken verwijten een idee waarom 1985 zeer belangrijk was in de Koude Oorlog?
Welk doel hadden alle of toch de meeste organisaties waarover wij hier schreven gemeen? Ik zie eigenlijk niet zo veel verschil tussen de Koude oorlog en de Hybride oorlog waarin we nu zitten.
Merk op dat ze (soms) interesse hebben in geld en spullen die moeilijk traceerbaar zijn (restaurantbenodigdheden/etenswaren) maar steeds passen voor waardevolle dingen die wel traceerbaar zijn en hen (of de opdrachtgevers) in een lastig parket kan/kunnen brengen. Als dief was ik voor die prachtige nieuwe Mercedes 190 gegaan, zo een goede auto dat er vandaag nog steeds exemplaren rond rijden. Juwelen laten ze ook liggen, nog zoiets waarvan ze niet zonder risico de waarde kunnen incasseren.
Ook opvallend dat die overvallen waar geld het motief lijkt te zijn (eerste periode) frequenter voorkomen in periodes waar er voorvallen zijn die duidelijk naar liquidaties ruiken (Angelou, Anderlues, (Ohain?).
Eveneens opvallend, buiten de klassieke Bende periode (1982-1985) lijkt team Bouhouche niet al te professioneel wanneer ze liquidaties of taakjes moet uitvoeren. Hoofdverdachten bij Vernaillen, hoofdverdachten bij Mendez, veroordeeld in de zaak Suleiman.
Bende van Nijvel → Bewijsstukken → Jachtgeweer kaliber 10