Uit het boek "Niet schieten, dat is mij papa!":
In 1986, een jaar na de overval in Aalst, visten de speurders van Dendermonde twee zakken met wapens en munitie uit het kanaal [van Ronquières]. Dingen die gebruikt zijn bij de overvallen in 1982, 1983 en 1985. Op het internet kan je tegenwoordig de foto's uit het onderzoek bekijken. Een paar van de gevonden voorwerpen heb ik tijdens de overval zelf gezien. Ik herken de lange vest zonder mouwen die de man droeg die op mij schoot. Ik herken de granaat die aan zijn riem bungelde, en vooral de scheef afgezaagde tweeloop die hij op mij richtte.
Volgens de speurders werd dit wapen gestolen bij de wapenhandel van Joseph Cattaï in maart 1982 en werd het bij hun weten niet gebruikt in Aalst, maar ik ben er zeker van dat dit het wapen is die mij de wonde in mijn been heeft bezorgd die mij tot vandaag parten speelt. Het is een jachtgeweer van het merk Faul, dat normaal gebruikt wordt voor de eendenjacht, en waarvan de loop en de kolf zijn afgezaagd. En, bizar: het scheef afgezaagde stukje van de loop zit zelfs mee in de zak.
Tijdens de reconstructie heb ik lang met Eddy Vos over dit wapen zitten discussiëren. Hij gelooft niet dat dit wapen in Aalst is gebruikt, terwijl ik het me nog herinner als van gisteren. Uiteindelijk zal hij er mijn allereerste verklaring uit 1985, toen ik nog in het ziekenhuis lag, op naslaan. Hij is onder de indruk van mijn gedetailleerde beschrijving van het wapen en zegt dat het mogelijk misschien tocht gebruikt is in Aalst. Ik ben dat ik eindelijk, op dit ene puntje dan toch, wordt geloofd.
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
twitter |
YouTube