Ik zou nu niet meteen stellen dat het een bende dolgedraaide kleine boefjes is maar een gore bende gewetenloze zotten die al dan niet onder invloed van drugs overgaat tot hun overvallen en van niks of niemand bang is en ja, kickt op het geweld en een eventuele confrontatie met de ordediensten.
We weten ook dat dit niet zoveel voorkomt in onze geschiedenis en toch zijn er nog voorbeelden hoor. De schietpartij met de politie in Beersel waarbij een jonge agente Kitty werd dood gemaaid. Daar ook aarzelden die gangsters niet om zonder boe of bah de politie onder dodelijk vuur te nemen. Politie die de straat kwam in gedraaid.
Ik bedoel dus dat dit nog wel voorkomt en nu terug naar die periode, de Bende-jaren ... met dus mogelijk die Franse broers die gekend stonden als moordenaars met het gemak van een appeltje schillen etc. En ik weet dat er veel geopperd wordt dat er een heel radarwerk achter de bende zou zitten en iedereen heeft recht om die gedachte te hebben hoor maar indien grote organisaties er achter zitten uit bv. de drugtrafiek/handel en de wapenhandel of beiden, dan hebben zo een organisaties toch belang bij het zo onopvallend mogelijk blijven en uit de spotlights! Eventuele afrekeningen omdat de zaakjes anders lopen dan gewenst worden mijn inziens toch anders opgelost en niet uitgevochten door middel van overvallen op winkels etc.
En ja, er is in Belgie zeker wel drughandel en wapenhandel, toen en nu allicht nog en allicht zijn er afrekeningen binnen dat kader gebeurd en waarschijnlijk zijn daar mensen uit allerlei landen bij betrokken en toch denk ik dat dit los gezien moet worden van de Bende van Nijvel. Politiek, drugs, wapens, ... Er stinkt heel veel in dat wereldje maar toch blijf ik denken dat de Bende van Nijvel daar los van staat en dat het alles aan elkaar linken leidt tot een grote wirwar. Immers dit alles onder een noemer plaatsen zou van de "organisatoren" een ongelofelijk groot organisatorisch en tactisch talent vereisen en heel veel communicatie-energie vergen. Ik blijf het hier moeilijk mee hebben.