Ik heb het boek besteld bij Bol en voor €5 is het te koop. Wie het nog niet besteld heeft, nu doen. Heb het in 1 dag uitlezen en allereerst wordt je geraakt wat David allemaal meegemaakt heeft, wat voor fysieke pijn hij heeft geleden en hoe hij dan behandeld wordt door de overheidsinstanties. Dat is triest. David heeft zijn situatie beschreven maar er moeten velen zijn die onder de gebeurtenissen een knak hebben gekregen.
Wat mij inhoudelijk opvalt is de herkenning van Haemers en hoe daarmee omgegaan wordt. Wat eerder al opgemerkt wordt is dat het te checken moet zijn of Haemers in de gevangenis zat ten tijde van de overval of niet. Of iemand van 9 jaar onder dit soort omstandigheden een dader later kan herkennen, is lastig te beantwoorden. Het was in ieder geval een onderzoek waard en waarom zou je aan David twijfelen? Ook vreemd is dat hij het eendenroer herkent als wapen, maar dat wordt ontkend dat het gebruikt is bij de overval. Dit is zelfs nu nog op te helderen omdat er tot de dag van vandaag kogels in het been van David zitten en de kogels die verwijderd zijn zullen toch wel onderzocht zijn? (zie pagina 213)
Verder is het opmerkelijk dat ieder lid van het gezin een nekschot kreeg. Deed de Bende van Nijvel dat bij iedereen bij de tweede reeks ovevallen? David bleef dit lot bespaard. Het is in ieder geval verdacht om een vrouw en een meisje een nekschot te geven, zeker als je daarvoor een heel eind moet lopen. Bij Leon Finne was er eerder ook sprake van een aanvullende schotenwisseling op het slachtoffer, vaak genoeg is dit al aangehaald.
Wat ik ook schokkend vind, is dar er blijkbaar BOB'ers waren ten tijde van de overval waarvan 1 man zwaar gewapend. Is dit te bevestigen uit andere bronnen? En wat hebben de aawezigen tijdens en na de overval gedaan? Ik kan me de verwarring en de angst overigens goed voorstellen. Dat kan de reden zijn dat er niet gedaan is. Maar het zou wel goed zijn dat dan vast te stellen.
De dreigingen aan de familie zijn intimiderend maar kunnen door iedereen zijn gedaan. De Bende van Nijvel handelt meer dan dat ze dreigen en het is gevaarlijk voor de daders om achteraf te dreigen. Dat kan sporen nalaten. Wat te denken van de vervalst nummerplaten? Er gebeurt te veel rond deze familie om het allemaal toeval te vinden.
Verder wordt in het boek goed beschreven wat midden jaren 80 de sfeer was in Belgie.