Re: Overijse: 27 September
Happy New Year!
Mag ik zo vrij zijn om hier te verklaren dat ‘wij’, wat betreft de feiten een 10-2 achterstand hebben op de federaal parket, dat Jan Publiek doet voorkomen dat zij met 13-3 achterstaat op de Bende van Nijvel.
Zonder inzage in - bijvoorbeeld - het dossier-Overijse, draaien we rond in cirkels. ‘Wij’ weten niet (zeker) of er een nog een ((gewaarmerkte) kopie van het) rapport van schouw van het lijk van Finné bestaat en of daar nog een contra-expertise op los is gelaten. ‘Wij’ weten niet in hoeverre alternatieve scenario’s zijn uitgespit, zoals het scenario: Finné is ergens anders doodgeschoten, waarna zijn lijk is gedumpt naast zijn, door een van de daders bij de Delhaize te Overijse geparkeerde Ford Sierra, waarbij er lege hulzen zijn neergelegd. Dat is een cruciaal punt, aangezien dat ‘ons’ iets kan leren over het motief van de Bende van Nijvel. De nitwits van het federaal parket doen hierover het zwijgen toe, terwijl dit bij uitstek een punt is dat allang over het voetlicht had moeten worden gebracht. In plaats daarvan moeten ‘wij’ het doen met een straat oude TerZake-reportage (» YouTube), waarover hierna meer.
Het is intriest om te moeten constateren dat er al jaren heel veel denkkracht, van heel veel mensen door de plee is gespoeld vanwege destructie of obstructie van het onderzoek door het federaal parket, onder - bijvoorbeeld - het mom van ‘het geheim van het strafrechtelijk onderzoek’ of gewoon onwil aan die zijde.
Mensen zoals Faroek Özgünes lieten zich voor de kar van het federaal parket spannen en durfden datzelfde parket niet kritisch te bevragen, waardoor een op zichzelf beschouwd boeiend en interessant programma als ‘Faroek’, de kijker laat zitten met nog meer open eindjes, omdat de daarin gepresenteerde feiten in onvoldoende mate binnen een zo eenduidig mogelijk kader kunnen worden geplaatst (» YouTube).
In plaats daarvan wordt - excusez les mots - vanwege het federaal parket met hagel geschoten, wat mij in de gegeven situatie als ongepast voorkomt. Voorbeeld: zakken met inhoud zouden 6 of 7 dagen in het Kanaal Brussel-Charleroi (bij Ronquières) hebben gelegen of zelfs niet langer dan 24 tot 48 uur, op basis van wetenschappelijk(e) onderzoek(en) en bepaalde elementen in het strafrechtelijk onderzoek’, aldus Eric Van der Sypt, namens het federaal parket. Die stelling is volstrekt onvoldoende onderbouwd. Zie de slechte staat van sommige uit die zakken gehaalde voorwerpen, zoals het geldkistje van de Delhaize te Aalst, wat een langer verblijf dan een week, in het kanaal doet vermoeden. De desinformatie van het publiek gaat ook zo ‘vrolijk’ verder. Hiermee stel ik het federaal parket aansprakelijk voor het mee helpen veroorzaken en cultiveren van complottheorieën.
Ook het punt van de door een getuige bij de Delhaize te Overijse gememoreerde afwezigheid van de witte auto (Ford Sierra) van Finné, heeft het federaal parket kennelijk niet uit haar winterslaap doen ontwaken, waarbij het publiek, wat het federaal parket betreft er tot op de dag van vandaag er voor janlul bij mag blijven zitten (» YouTube).
Als er ooit nog eens een ‘Faroek’ aan de kwestie-Overijse wordt gewijd, is het zaak om één aspect daarvan - bij voorbeeld de moord op Finné in Overijse of elders - zo volledig mogelijk te belichten, wat betekent dat alle informatie van het federaal parket daarover op tafel moet komen of opvraagbaar moet zijn, bijvoorbeeld op de website van dat parket of de politie, waar ik een hard hoofd in heb.
Op deze website - killersbrabant.be - zou informatie over de (specifieke) zaak-Finné met het publiek kunnen worden gedeeld, met in het achterhoofd de volgens ex-Rijkswacht-overste Herman Vernaillen, door Leon Finné zeer terloops gemaakte opmerking ‘dat er een staatsgreep werd beraamd’. Finné was directeur bij de Banque Copine, wier dochtermaatschappij Progrime garageboxen en appartementen verhuurde aan Beijer en Bouhouche, met dien verstande dat zij dat deden onder valse namen.
Als het federaal parket de zaak-Finné - dead on arrival of dead before arrival? - naar voren schuift, in het raam van het onderzoek naar de Bende van Nijvel, komt mij dat voor als een reële mogelijkheid om met hulp van (de denkkracht van) het publiek, een vinger achter die bende te krijgen; een schitterend en gerechtvaardigd (meer dan) experiment!
De facto werkt het federaal parket dit naar voren schuiven tegen, waarbij de vraag waaróm mij als veel minder relevant voorkomt dan de vraag hoe. Anders geformuleerd (met conclusie): het federaal parket tackelt de waarheid en naait het publiek.