Zelfs al is het een dwaalspoor, ze waren dan toch deel van "het grote plan".
Waarom niet aangeven?
Tja, ze waren jong. Kwamen terug van uitgaan, chauffeur had misschien veel meer gedronken dan toegestaan waardoor ze een 'sluipweg' door het bos namen om net politiepatrouilles te vermijden. Hebben nadien 3 dagen met een kater van jewelste in hun bed gelegen en de nieuwsgeving van de Bende van Nijvel is hen voor het grootste deel ontgaan? Niet iedere jongere is met de actualiteit bezig.
Misschien zat de Bende van Nijvel ook in het bos 'opgesloten' owv die reden? Ze hebben in de verte een combi zien staan, en besluiten om die reden enkele uren in het bos te wachten. Ze houden er rekening mee dat hun kompanen ook opgehouden kunnen zijn door de controle ... In paniek gaan ze de wapens (en eventueel gekwetste/lijk) wat verderop in het bos verplaatsen. Mocht de politie voorbijkomen zijn ze gewoon enkele uitgaanders met autopech.
Reden waarom anderen niet beschoten zijn = wapens lagen verderop?
+ Na de Bende waren veel criminelen doodsbang dat hen de moorden in hun schoenen zouden geschoven worden, dus velen zijn misschien in paniek geslagen en hebben alles wat hen zou kunnen linken aan de Bende beginnen te dumpen? Verschillende mensen halen nu toch Patrick Haemers en De Staerke aan.
Sommige mensen blijken ook te vergeten dat we over het pre-internet-tijdperk praten, voor de gsm, ... Berichtgeving was toen volledig anders en daders zullen er zich niet bewust van geweest zijn dat er 20 jaar later internetfora zouden bestaan waar getuigen blijven doorzagen over Bende van Nijvel. Dat was toen pure science-fiction. Gezien worden zullen ze niet leuk gevonden hebben, maar de impact was toen niet zo groot als nu. Als de politie of de pers je niet geloofde, kon je het toen niet op het internet verspreiden zoals nu.
Er is trouwens dit weekend opnieuw een bewegwijzerde wandeling in Fauquez georganiseerd door a.d.e.p.s. Ik heb er al verschillende in de streek gedaan om mij een beeld te vormen van de regio, en ik kan het iedereen aanraden. Wanneer je op eigen houtje gaat loop je maar wat in een rondje of ben je afhankelijk van enkele vaste uitgestippelde parcours. Meer info over de wandeling » www.adeps.be