Topic: Getuigenis frituuruitbater
Ik was destijds uitbater van een goed draaiende frituur langs de rijksweg Brussel-Mechelen. Op maandag, 2 dagen na het bloedbad in Aalst, kreeg ik de bende De Staerke over de vloer. Ze waren met 5 personen en reden met een BMW 5-serie. Ik zag onmiddellijk dat ze zeer onrustig en zeer hongerig waren. Hun kleren en schoenen zaten onder de modder.
De woordvoerder noemde Johnny en gedroeg zich zeer arrogant tegenover mij en enkele klanten. De vijf stelden zich verdeeld op in ware commando-stijl. De sfeer was gespannen. Je kan mij de vraag stellen hoe ik dat nog herinner doch moet je weten dat er toen een panische angst heerste onder de bevolking. Twee van hen waren van het zuiderse type en hadden blijkbaar nog nooit in een frituur gegeten. Ze hadden een zuiver frans a cent.
Later zag ik deze Johnny terug als hoofdverdachte van de bende van Nijvel op de frontpagina van alle dagbladen. Zijn echte naam bleek Philippe de Staerke. Drie van de vijf zijn duidelijk te herkennen op robotfoto's. Ze leken zeer bedrukt en gaven een gespannen indruk. Hun modderige legerboots kunnen erop wijzen dat zij ergens gegraven hadden. De hamvraag is wat De Staerke in gezelschap van zijn trawanten die dag uitspookte.