Tja tja, hoewel dit een punt is waarover al heel veel discussie is geweest, is het voor wat betreft het spoor-De Staerke wel van groot belang. Het zou allemaal mooi in het plaatje passen: de gewelddadige bende De Staerke die ook de ruggengraat van de Bende van Nijvel vormt; de kwaadaardige Johnny als killer, de grote Stereo als reus, de getalenteerde Salesse als chauffeur, het zou allemaal goed passen. En er waren vast nog wel meer contacten waarover Johnny kon beschikken om de raids uit te voeren, bijvoorbeeld Haemers als reus toen Stereo 'op pension' zat tijdens de overval in Aalst.
Ik zou het allemaal graag willen geloven, want als het werkelijk zo geweest is, zijn we al een heel eind op de goede weg. Toch is er iets wat me dwars zit, en als ik daaraan denk, kan Renne toch ook wel weer heel goed gelijk hebben, als hij zegt dat De Staerke er gewoon ingeluisd is. Het probleem vind ik namelijk de overduidelijke aanwezigheid van De Staerke in de dagen rond Aalst. Hij kwam zelfs de joggers in het park achterna, waarop bijna een ruzie ontstond. Dat lijkt me niet zo handig als je een paar dagen daarna daar vlakbij een overval met 8 dodelijke slachtoffers wil gaan uitvoeren. Hij had net zo goed een groot bord op zijn rug kunnen hangen met: 'Pas op! Ik ben Johnny De Staerke!' En dan zijn bezoek 's middags aan de Delhaize, en het verhaal van die zak met wapens in het bos ... Op de één of andere manier ligt het er voor mijn gevoel een beetje te dik bovenop.
Het is goed mogelijk dat dit allemaal gebeurd is om onduidelijkheid te scheppen over zijn doen en laten, maar als dat zo is, moet diegene die dat allemaal heeft bedacht machtig slim zijn geweest. Een crimineel genie, zeg maar, want het lijkt of er werkelijk aan alles is gedacht. Dus ja, zeg het maar, verder weet ik het ook niet. Bouhouche? Was die het grote intellect achter deze operaties? Hij zou er misschien best toe in staat zijn geweest, maar ik vind het altijd nogal raar dat Bouhouche in de gevangenis heeft gezeten, als hij werkelijk zo betrokken was bij de Bende van Nijvel, had hij toch genoeg connecties die hem uit het gevang konden houden?