K& wrote:Akkoord, daarom is de plaats waar hun vluchtauto stond op de parking van belang en wat de buschauffeur kon zien: zijn de daders gezien bij het binnenrijden, waar zijn ze gestopt en zijn ze onmiddellijk uitgestapt. Zijn ze afgeweken van hun normaal traject naar de ingang van de winkel.
De buschauffeur heeft volgens mij niets wezenlijks gezien (*Serrist) en reed daarom waarschijnlijk richting Overijse. Het gebeurde achter hem en in zijn dode hoek, Als hij naar Jezus-Eik reed zou hij door de vooruit en zijn zijraampje alles hebben gezien. (Let op, mijn tekening staat op de kop in vergelijk met Google-maps.)
De daders zijn bij het binnenrijden gezien door de getuige die vanaf de afrit Jezus-Eik achter hen aanreed (Robotfoto Oude). Waar die andere getuige (een niet officiële, in la Libre Belgique) die auto met de vrouw en de man met masker precies heeft zien staan is mij onduidelijk. Of ze overeenstemmen of tegenspreken kan ik er dus niet uit opmaken.
Ze hebben (officieel) hun voertuig geparkeerd in de buurt van de Carwash (dwz waarschijnlijk de parkeerplaatsen ervoor). Als je vandaar een lijn naar de voordeur trekt kun je stellen dat de daders zijn afgeweken van hun traject. Echter niet met een enorme omweg!
K& wrote:Wie reed het eerst op de parking Finne of de daders?
Ik denk de daders, anders zou Finnè hen gepasseerd zijn terwijl ze over de parking liepen. De daders stonden i.i.g. niet te wachten bij de krantenwinkel. Als ik schat dat de daders beginnen lopen als ze Finnè zien passeren, zou het wel eens goed kunnen uitkomen dat ze aankomen als Finnè net uit is gestapt. Dit is dus ook waarom het interessant is om over de parking te wandelen en het na te doen.
K& wrote:Een krant haalt men 's avonds niet af maar 's morgens.
Financial Times en/of Wallstreet Journal liggen 's ochtends nog niet in de winkel. Finnè kan als "bankman" deze kranten gevolgd te hebben. Dan zijn er ook nog avondkranten en week of weekend-bladen.
K& wrote:Of had hij een afspraak met Torrez?
Dat is weer zo'n verdachte toevalligheid, doch Torrez had hoe ik het begrijp, minstens een van zijn kinderen bij zich. Torrez is trouwens ook serieus door het oog van de naald gekropen, als hij idd aan kassa 3 stond. De slachtoffers in de winkel bevonden zich een kassa naast hem.
K& wrote:Aangezien in Eigenbrakel er drie daders waren en de oude in de Opel Commodore (= 4) dan is er plots in Overijse een minder.
Dat er geen 4e dader is gezien (in de ons bekende getuigenissen) wil niet per se zeggen dat er geen 4e dader was. Er zijn zo vaak meldingen van andere personen dan "de drie" dat het in de lijn der verwachting is dat er hier ook ergens medeplichtigen waren. Vergeet ook niet dat pad naar de Topaaslaan (reserve-vluchtweg).
K& wrote:Zo er communicatie was moet er een gaatje in het dak in het Golf GTI-wrak in Houssière zijn geweest? Idee?
Moeilijk te zien. Bedenk ook dat je een antenne (zeker destijds) met zo'n magneet had (kabeltje door het raam). Een andere optie is een commandowagen (bv. de Commodore) met een zender met bereik, van daaruit geef je met walkietalkie verder door. Overigens zijn er voor zo ver ik weet geen meldingen dat daders een walkietalkie (oid) bij zich hadden maar we kunnen wel bedenken dat ze minstens een scanner in de auto hadden.
K& wrote:Was er in Overijse een tweede groep was waarom waren ze dan in Eigenbrakel zo gehaast dat ze hun zak met geld "bijna vergaten".
Omdat het nooit om het geld te doen was:
Braine: 3 doden, 1 zwaargewonde nog voordat men voor het geld ging.
Overijse: 4 doden nog voordat men voor het geld ging.
Aalst: 6 à 7 doden en waarschijnlijk 4 gewonden, voordat men voor het geld ging.
In Overijse krijgt men een van de twee kluizen niet open. Er wordt vermeld dat de daders in Overijse de biljetten van 1000 en 5000 Fr.niet meenamen (*commissie en politiebericht). Bij diverse feiten nemen de daders waardeloze spullen mee (niet incasseerbare cheques ed) of wat etenswaar etc.
Of er in Overijse een ander team bezig was als in Braine is nog niet te duiden. Hiervoor moeten we de tijdslijn nog eens na lopen. De weduwe Busiaux noemt trouwens hele andere tijden (*Haquin, Le Soir) dan de officiële tijdslijn. Ik weet niet of de tekening van Reus nr.19 uit Overijse of uit Braine stamt. (Killer stamt uit Braine, oude uit Overijse.)
K& wrote:Was het voertuig, dat tijdens de overval in Eigenbrakel aan de ramen passeerde, een teken dat ze moesten vaart maken?
Zou kunnen maar lijkt me eerder gewoon een klant. Als signaal is het te afhankelijk van of de Reus toevallig zicht op dat raam zou hebben. Daarbij werkten ze hun routine af waarbij ze, zoals gebruikelijk, veel langer erover deden dan normaal bij overvallen gebruikelijk is. Tot zo'n 10 minuten aan toe (Overijse en Aalst). Mensen vermoorden kost tijd (een extra reden waarom echte overvallers geen parkings gaan uitmoorden).