Verdorie, dat van die vreemde taal in Aalst was me nog niet opgevallen. Ik ging er altijd van uit dat het wel Frans zou zijn geweest. Maar eigenlijk is dat niet logisch. Ik zou graag Manouche als mogelijk alternatief voorstellen.
Contra: Johnny de Staerke heeft naar verluid een vreemd piepstemmetje. Ik heb hem nooit horen praten, maar het is een constante in de getuigenissen over hem. Zou dit omstaanders niet zijn opgevallen?
Pro: Alleszins zijn er meerdere feiten waarbij een vreemde taal werd gesproken. De moord in Beersel op Van Camp en Temse zijn de duidelijkste voorbeelden. De daders moeten alleszins met twee de taal hebben gesproken en liefst zelfs allemaal, anders heeft het weinig zin een andere taal te spreken. Als Kapllan er bij was, dan had hij dus een taalgenoot in de buurt.
Manouche werd gesproken door Johnny De Staerke, door Becker (een beetje) en Pinta Farkas. Van de anderen weet ik het niet zeker, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de De Staerkes geen Manouche kennen. Waar heeft Johny het anders geleerd? Eigenlijk, nu ik er over nadenk, zijn er behalve die vreemde taal ook andere interessante links te trekken tussen Aalst, Temse en Beersel, ondanks het verschil in tijd (1982, 1983, 1985). Vooral het bloedige karakter is een opmerkelijke constante, er wordt geschoten om te doden. Maar er is meer:
Voor Temse is er wel aan genoemde Manouche-sprekende meneer Becker gedacht. Hij werd twee weken voor de feiten bij een verkenning door getuigen gezien.
En voor Beersel wordt er ook al gewezen naar meneer Becker, die toevallig weer eens in de buurt gezien wordt, net als Johny De Staerke. Bij Johny's vriend Karafilis vindt men later een roze handschoen zoals bij deze moord gebruikt.
Let daarbij op volgende interessante gelijkenissen met de modus operandi te Aalst:
Men gaat ook enkele weken op voorhand verkennen in het osbroekpark voor Aalst. Dit gebeurt ook in Temse (Becker). En eigenlijk ook bij de diefstal van de Saab, waarbij alweer twee Manouchen in het vizier komen (Pinta & vrouw).
Johny De Staerke is op de dag van de feiten in de buurt in Beersel. Hield hij een oogje in het zeil, zoals hij dat ook in Aalst deed?