Topic: Jean-Paul Raynal
Veertien jaar zocht onderzoeksrechter Jean-Paul Raynal (56) naar de Bende van Nijvel. Onlangs legde hij in alle stilte zijn mandaat neer. Eigenlijk gedwongen, zegt Raynal. "Daardoor was het geen keuze met mijn hart, wel met mijn hoofd." Jean-Paul Raynal wroette de laatste veertien jaren in het intussen 1,2 miljoen bladzijden dikke onderzoeksdossier naar de Bende van Nijvel, de gangsters die 28 doden maakten bij een hele reeks overvallen. "Hoewel ik veertien jaren keihard in dat onderzoek heb gewerkt, heb ik het helaas niet kunnen oplossen. Maar dat betekent niet dat ik slecht werk leverde", vertelt Raynal.
Nieuws » Onderzoeksrechter stopt jacht op Bende van Nijvel
Hoe is dat nu toch mogelijk? Als er inderdaad juridische bezwaren zijn om twee onderzoeksrechters te hebben op één dossier waarom hebben ze er dan twee onderzoeksrechters op gezet? Dat moesten ze tien jaar geleden toch ook al geweten hebben? Of is dit een drogreden en het het zoveelste maneuver in de operatie doofpot?
Het zou interessant zijn om te weten welk spoor Jean-Paul Raynal de laatste weken aan het volgen was. Kwam hij te dicht in buurt van de daders/opdrachtgevers?